فتاحی اردکانی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان مطرح کرد؛

کمرنگ شدن اعتبارات، دلیل اصلی کندی اجرای عملیات آبخیزداری

یک مقام مسئول گفت: کمرنگ شدن اعتبارات مالی در دهه‌های اخیر دلیل اصلی کندی اجرای عملیات آبخیزداری به شمار می‌رود.

کمرنگ شدن اعتبارات، دلیل اصلی کندی اجرای عملیات آبخیزداریمحمدعلی فتاحی‌اردکانی مدیرکل دفتر سیلاب و آبخوان داری سازمان جنگل‌ها در گفت‌وگو با خبرنگار  صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت عملیات آبخیزداری و آبخوان‌داری در کشور، اظهار کرد:به دلیل کمرنگ شدن اعتبارات در دهه‌های اخیر تاکنون در سطحی معادل 26 میلیون هکتار عملیات آبخیزداری در کل کشور صورت گرفته است.

وی افزود: با توجه به افزایش اعتبارات عملیات آبخیزداری در سال97،  انتظار می‌رود که اجرای عملیات با شدت بیشتری پیش رود.

فتاحی‌اردکانی، تصریح کرد: اگرچه در سال‌های اخیر از نظر جذب اعتبار توسط دولت با مشکلاتی مواجه بودیم، اما از طریق سایر بخش‌ها همچون شهرداری، بخش خصوصی و خیرین توانستیم کار اجرای عملیات را پیش ببریم.

این مقام مسئول کنترل فرسایش خاک را یکی از مزایای عملیات آبخیزداری برشمرد و گفت: متوسط فرسایش خاک در کشور 17 تن بوده که با اجرای عملیات آبخیزداری این رقم به 8 تا 9 تن و رسوب به نصف تقلیل خواهد یافت.

وی ادامه داد: به ازای هر هکتار عملیات آبخوان داری، هزار متر مکعب و آبخیزداری 500 متر مکعب از هدر رفت ذخایر آب جلوگیری می‌شود.

فتاحی، اعتبار عملیات آبخیزداری و آبخوان داری در سال 97 را از صندوق توسعه ملی، 200 میلیون دلار اعلام کرد.

مدیرکل دفتر کنترل سیلاب و آبخوان داری با تأکید بر حفظ طبیعت، تصریح کرد: این امر بر حفظ منابع پایه و پوشش گیاهی تأثیر بسزایی دارد چرا که با از بین رفتن یک درخت، در حقیقت ظرفیت حفاظت از آب و خاک را از دست داده‌ایم که این امر بیانگر اهمیت  درخت در تولید آب، اکسیژن و خاک است.

انتهای پیام/

اجرای عملیات آبخیزداری کنترل فرسایش خاک را به همراه دارد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار