راهنمای خرید فیروزه

سنگ فیروزه در بین سنگ های قیمتی محبوبیت خاص خودش را داشته و دارای اشکال مختلفی است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، سنگ فیروزه در بین سنگ های قیمتی محبوبیت خاص خودش را داشته و دارای اشکال مختلفی است که عبارتند از:

فیروزه دانه‌ای ریز، فیروزه ریز، کمپاکت، متخلخل، کلیرای، خوشه‌ای، دندریتی و پوششی

راهنمای خرید فیروزه
سنگ فیروزه رنگ های مختلفی دارد، مانند: آبی آسمانی، آبی مایل به سبز، سبز مایل به زرد، خاکستری مایل به سبز، آبی نیلی و آبی مایل به سفید که باید به این نکته توجه کنید؛ رنگ آبی آسمانی نوع مرغوب فیروزه و رنگ سبز مایل به زرد نوع نامرغوب آن است.


پیش‌تر این کانی تنها از سنگ فیروزه به دست می‌آمد ولی امروزه همانند دیگر کانی‌ها مصنوعی فرآوری می‌شود به گونه‌ای که حتی تشخیص طبیعی یا مصنوعی بودن آن برای کارشناسان نیز بسیار دشوار است.

جواهرفروشان برای اینکه بتوانند فیروزه اصل را تشخیص دهند از فوتک استفاده می‌کنند .

بدین صورت که سطح پشتی فیروزه را تحت تاثیر شعله قرار داده و بعد از آن با ذره‌بین‌های چشمی محل حرارت داده شده را مشاهده می‌کنند که در صورت پوسته پوسته  و قهوه‌ای شدن این فیروزه، اصل است.

راهنمای خرید فیروزه

برای خرید فیروزه اصل نیشابور باید بتوانیم آن را از فیروزه های دیگر مناطق جهان و حتی ایران تشخیص دهیم که با توجه به انواع و اقسام فیروزه و نمونه های جعلی و شبیه‌سازی شده آن کار سختی است.

پیشنهاد می شود نکات زیر را در زمان خرید فیروزه در نظر بگیرید:

از فروشگاهی خرید کنید که معتبر باشد و در زمان خرید فاکتور دریافت کنید.

معمولا فیروزه نیشابور اصل تکه هایی سنگ (مثل سنگ های معمولی) در پشت فیروز دارد.

تمام فیروزه‌های موجود در بازار به جز باکیفیت‌ترین آن‌ها می‌تواند از طریق تزریق موم یا رزین یکپارچه شوند اما گاهی اوقات قطعات کوچک و متخلخل به وسیله الیاف رزینی به هم فشرده می‌شوند تا یک قطعه یکپارچه را تشکیل دهند.

 

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار