آموزش و پرورش در مهر ۹۶؛

از زمزمه‌های حذف آزمون در مراسم معارفه سرپرست سمپاد تا افتتاح مرکز کنترل سفر‌های برون استانی

آموزش و پرورش در مهرماه با اخباری همچون افتتاح مرکز کنترل سفر‌های برون استانی و زمزمه‌های حذف آزمون‌ها همراه بود.

هفتم عید///از زمزمه‌های حذف آزمون در مراسم معارفه سرپرست سمپاد تا افتتاح مرکز کنترل سفر‌های برون استانیبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛  آموزش و پرورش در سالی که گذشت با فراز و نشیب ها و وعده و برنامه هایی بسیاری روبه رو بود که به طور متناوب اقدامات آن را  ماه به ماه و به اجمال بررسی خواهیم کرد.

آزمون‌های تست‌زنی یعنی فاتحه تعلیم و تربیت را خواندن

سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در آیین معارفه سرپرست مرکز ملی پرورش استعداد‌های درخشان و دانش‌پژوهان جوان، اظهار کرد: یکی از مسائل و مشکلاتی که بعد از انقلاب با آن مواجه شدیم، افزایش انواع مدارس با تابلو‌های مختلف است که بین ۹ تا ۱۶ نوع مدرسه را شامل می‌شود.

وی افزود: در مورد این مدارس نمی‌توان واژه تنوع را به کار ببریم زیرا تنوع مدارس مفهومش این است که توانسته‌ایم به تناسب نیاز مخاطبان مختلف، مدارس متنوعی را ایجاد کنیم، در حالی که چنین نیست.

بطحایی ادامه داد: تقاضا برای ورود به انواع مدارس از جمله استعداد‌های درخشان، نمونه دولتی و ... همواره بیش از ظرفیت پذیرش بوده و ناچار به برگزاری آزمون برای انتخاب تعدادی محدود از متقاضیان شده ایم.

وی برگزاری آزمون برای ورود به مدارس با کیفیت را امری نامطلوب دانست و بیان کرد: برگزاری آزمون باعث می‌شود تا دانش آموزان به دنبال مهارت تست زنی بروند، جامعه، صداوسیما و خانواده‌ها نیز در این زمینه آن‌ها را همراهی کنند و این امر تربیت دانش آموزان را در مدرسه با مشکل مواجه می‌کند. این در حالیست که ورود مهارت‌های تست زنی به مدارس به ویژه مدارس ابتدایی، یعنی تعطیلی مهارت‌های زندگی، تعطیلی پرورش، تعطیلی عاطفه و تعطیلی مبارزه با خشونت.

صندوق ذخیره فرهنگیان بزرگترین تخلف مالی کشور را داشته است

مهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در مورد روند فعالیت صندوق ذخیره فرهنگیان و علل وجود مشکلات مالی در آن اظهار کرد: این صندوق شامل هلدینگ‌ها و شرکت‌های متعددی است که بررسی‌ آن کاری دشوار و زمان‌بر بوده البته یکی از مسائل اصلی در مورد این صندوق و شرکت‌های تابعه وجود ضوابط قانونی است.

وی افزود: بر اساس بررسی‌های آموزش و پرورش، صندوق ذخیره فرهنگیان از قانون تخطی کرده است و با توجه به برنامه دوم توسعه و بر اساس قوانین امکان حضور وزیر آموزش و پرورش در رأ‌س یک شرکت خصوصی وجود ندارد.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس، تصریح کرد: آموزش و پرورش برای این شرایط از دولت و مجلس مجو‌زی نگرفته بود و همین عامل زمینه بروز تخلفات کنونی است چراکه فعالیت‌های گذشته مانع نظارت‌ها بر روند امور شده است.

مرکز کنترل سفر‌های برون استانی دانش آموزان از ۲۲ مهر راه اندازی می‌شود

مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش از راه اندازی مرکز کنترل سفر‌های برون استانی دانش آموزان با هدف تامین ایمنی اردو‌ها از ۲۲ مهر در سازمان دانش آموزی خبر داد.

ایجاد «مرکز کنترل سفر‌های برون استانی دانش آموزی» باهدف به حداقل رساندن سوانح اردو‌های دانش‌آموزی و افزایش امنیت روانی خانواده‎ها و لزوم کنترل هرچه بیشتر و نظارت بر روند و کیفیت سفر‌های برون استانی دانش‌آموزان است؛ بنابراین وظیفه این مرکز به عنوان یک مجموعه تلفیق کننده؛ تحلیل اطلاعات اردویی اهم از شرایط آب و هوایی و اطلاعات راه‌ها جهت هرچه ایمن‌تر برگزار شدن اردو‌های دانش آموزی است.

این مرکز با همکاری تمامی تشکل‌های دانش‌آموزی و همه واحد‌های حوزه ستادی در زمینه سفر‌ها و اردو‌های دانش‌آموزی در سازمان دانش‌آموزی تشکیل و سفر‌های برون استانی را از ابتدای سفر، نظارت و کنترل می‌کند.

زمزمه هایی از حل مشکلات بیمه‌ای معلمان مدارس غیردولتی

مجتبی زینی‌وند رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در مورد توجه به وضعیت بیمه‌ای معلمان مدارس غیردولتی بیان کرد: در حال رایزنی با سازمان تامین اجتماعی هستیم تا براساس ضوابط وزارت کار معلمان از خدمات بیمه‌ای بهره مند شوند.

وی به شرایط بیمه‌ای معلمان پاره وقت در مدارس غیردولتی نیز اشاره داشته و ادامه داد: این گروه از معلمان نسبت به ساعات کار از پوشش بیمه‌ای برخوردار شده و براساس تبصره 2 ماده 25 قانون شرايط تمام وقت يا پاره وقت بودن كاركنان غيررسمی مدارس و مراكز غيردولتی درآيين نامه اجرايی اين قانون مشخص می‌شود.

صفحه کتاب‌های درسی صفحه نیازمندی‌ها نیست

حجت‌الاسلام والمسلمین محی‌الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد: موضوعات بسیاری برای درج در کتاب های درسی به سازمان پژوهش پیشنهاد می‌شود اما باید توجه داشت که صفحه کتاب‌های درسی صفحه نیازمندی‌های مجلات و تابلو اعلانات نیست بلکه باید مشخصه های آن جزو نیازهای عمومی باشد.

وی افزود : آثار تولید شده آموزش و پرورش محرمانه نیست بلکه در منزل همه مردم وجود دارد و همگان می توانند تغییرات و نقص‌ها را مشاهده کرده و تذکرات لازم را ارائه دهند.

رئیس سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی عنوان کرد : نقدها و عیب‌های رندانه درباره کتاب های درسی حماقت است اما عیب‌ها را رندانه تشدید کردن نیز خیانت است و ما اینگونه نقد کردن را نمی پذیریم.

محمدیان با تاکید بر گسترش اجرائی کردن سیاست چند تالیفی کتاب‌های درسی بیان کرد: در این رابطه چند سالی است درس آزاد در برخی کتاب های درسی گنجانده شده تا دانش آموزان و معلمان دست به تالیف بزنند.

توسعه مدارس غیردولتی نباید نابرابری فرصت آموزشی ایجاد کند

سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در مورد تعداد دانش آموزان در سال تحصیلی گفت: حدود ۱۳ میلبون دانش آموز در ۱۰۶ هزار مدرسه که شامل ۵۰۰ هزار کلاس درس مشغول به تحصیل شدند همچنین ۹۵۰ همکار فرهنگی نیز از امروز سال تحصیلی جدید را آغاز کردند.

وی با بیان اینکه از ۲ سال پیش به تدریج تعداد دانش‌آموزان رو به افزایش است، افزود: امسال حدود ۲ درصد تعداد دانش آموزان افزایش یافته و تا سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۱۶ میلیون دانش آموز در مدارس خواهیم داشت.

بطحایی در مورد روند توسعه مدارس غیردولتی تصریح کرد: از سیاست‌های نظام مشارکت بخش غیردولتی در اموراتی است که نقش حاکمیتی ندارد و توسعه مدارس غیردولتی بر همین اساس انجام شد.

وی افزود: توسعه مدارس غیردولتی نباید منتج به افزایش نابرابری و تفاوت در فرصت‌های آموزشی شود وباید کیفیت در مدارس دولتی را افزایش دهیم تا تبعیض میان دانش آموزان نباشد.

خاک آموزش و پرورش باید عوض شود

حجت الاسلام والمسلمین قرائتی رئیس ستاد اقامه نماز کشور بیان کرد: دانشگاه‌ها، آموزش و پرورش و حوزه با این دروس رسمی به جایی نمی‌رسند و باید به فکر گسترش مهارت آموزی آموزی باشیم.

وی با اشاره به وجود 64 هزار حدیث راجع به کار و مهارت خاطر نشان کرد: این مسئله نشان از اهمیت کار و مهارت است و در ادعیه ما آمده که از علم بی‌خاصیت به خدا پناه می‌برم.

حجت الاسلام و المسلمین قرائتی با بیان اینکه بسیاری از مطالب طرح شده در کتب درسی ما تنها برای پر کردن ذهن دانش آموزان است و فایده‌ای برای دانش آموزان ندارد، افزود: خاک آموزش و پرورش را باید عوض کرد، مشکل ما نداشتن مرد تحول است.

کنکور، خیمه عقب‌ماندگی کشور است

حجت الاسلام والمسلمین محی الدین بهرام محمدیان رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی گفت: کنکور را مافیایی در نظام آموزش می‌دانم که موجب شده دانش‌آموزان به سمت کتاب‌های کمک آموزشی روی بیاورند به همین جهت حذف کنکور می‌تواند بسیاری از چالش‌های آموزشی را برطرف کند، ولی به تنهایی توان حذف آنرا نداریم و نیازمند اراده‌ای ملی و قوی در این مسئله هستیم.

محمدیان افزود: اکنون دانش‌آموزان حافظه‌محور شده‌اند، علاوه بر آن خانواده‌ها برای ثبت‌نام دانش‌آموزان به اولین مسئله‌ای که توجه دارند خروجی مدارس در قبولی کنکور بوده بدون آنکه سایر مهارت‌ها را مورد توجه قرار دهند، در حالیکه همه اهداف درس خواندن برای کنکور و دانشگاه رفتن نیست و دانش آموز باید آداب و مهارت زندگی را بیاموزد و این مهارت‌ها باید به اندازه قبولی کنکور در جامعه ارزشمند باشد.

وی بیان کرد: کنکور، خیمه عقب‌ماندگی کشور است و هیچ خدمتی به آموزش عالی نمی‌کند و حتی باعث تخریب دوره متوسط می‌شود از دیدگاه من اکنون در مدارس شبه کنکور‌ها را نیز توسعه دادیم در حالی که برای تمامی دانشگاه‌ها در شرایط کنونی کنکور معنا ندارد.

لغو مجوز بوفه مدارس با تخطی از دستورالعمل آموزش و پرورش

مهرزاد حمیدی معاون تربیت بدنی و سلامت وزرات آموزش و پرورش در خصوص وضعیت ساماندهی بوفه مدارس عنوان کرد: یکی از برنامه هایی که در حوزه بهداشت و سلامت مورد توجه داریم مساله تغذیه سالم دانش آموزان است و بوفه‌های مدارس باید غذای سالم را توزیع کنند همچنین ترویج غذای سالم را داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۵هزار مدرسه کشور دارای بوفه هستند، افزود: برای مدیریت و ساماندهی آن تقسیم کاری با حوزه معاونت پرورشی انجام شده و بر این اساس سازمان دانش آموزی در حوزه مدیریتی و در حوزه محتوا معاونت تربیت بدنی ورود پیدا می‌کند.

معاون تربیت بدنی و سلامت وزرات آموزش و پرورش گفت: دستورالعملی با امضای ۲وزیر آموزش و پرورش و بهداشت تنظیم شده که بر این اساس قرار شد آموزش و پرورش در حوزه صدور دستور العمل اقدام کند و همچنین دانشگاه های علوم پزشکی وظیفه نظارت بر تغذیه بوفه ها را دارند.

جزئیات واگذاری مدارس در قالب طرح خرید خدمات آموزشی

عبدالرضا فولادوند مدیرکل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران درخصوص روند اجرای طرح خرید خدمات آموزشی اظهار کرد: خرید خدمات آموزشی و دستورالعمل آن مصوبه مجلس است و بودجه آن از اعتبارات سنواتی تأمین می‌شود.

وی ادامه داد: آموزش و پرورش در هر مکانی که لازم بداند با افرادی که دارای پروانه فعالیت هستند به عقد قرارداد اقدام می کند که البته این کار نیازمند طی مراحل و روند اداری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار