قوه قضاییه در فروردین96؛

از تاکید بر حفظ امنیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا مرور وظایف دستگاه قضا در مبارزه با قاچاق کالا

در این بسته خبری می توانید مهم ترین رویدادهای حوزه حقوقی و قضایی در فروردین ماه 96 در بخوانید.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان؛ یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی را در فروردین سال 96 می‌خوانید.

برخی توقعات عجیب از دستگاه قضا مطرح می شود/ ظاهرا قوه قضاییه را با نهادهای دیگر اشتباه گرفته اند/ در رفع موانع تولید و اشتغال به دولت کمک خواهیم کرد

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی که روز 7 فروردین ماه برگزار شد، گفت:معظم له در ابتدای هرسال مهمترین امور را که می توان آن را سیاست سال دانست برای دستگاه‌های مختلف و مردم تبیین می‌کنند. محور تأکیدات رهبر معظم انقلاب در سال جدید نیز بحث اقتصاد مقاومتی و تولید و اشتغال بود.

رئیس قوه قضاییه افزود: این تأکیدات از این جهت است که به هرحال وضعیت معیشتی بسیاری از مردم دچار آسیب است، استعدادها برای بروز و ظهور، نیاز به اشتغال دارند و دشمنان جمهوری اسلامی نیز که از رودررویی مستقیم با ملت ایران مأیوس شده اند در تلاش هستند که مردم را نسبت به نظام دلسرد کنند و راه این دلسردسازی را در کمبودهای اقتصادی یافته اند. بر همین اساس وظیفه مردم و مسئولان است که این نقاط ضعف و به ویژه ابزار دشمن برای ضربه زدن از این ناحیه را به خوبی بشناسند و در جهت رفع موانع اقتصاد مقاومتی و کاستی ها تلاش کنند.

از تاکید بر حفظ امنیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا مرور وظایف دستگاه در مبارزه با قاچاق کالا

در تأمین سلامت و امنیت انتخابات کوتاهی نمی کنیم/ تخلفات انتخاباتی فضای مجازی را رصد خواهیم کرد

حجت الاسلام والمسلمین منتظری دادستان کل کشور در دیدار نوروزی با قضات و کارکنان دادستانی کل که روز 14 فروردین ماه برگزار شد، با تاکید اکید بر رصد فعالیت های انتخاباتی در سطح جامعه و در فضای مجازی اظهار کرد: ایجاد فضای انتخاباتی سالم، تامین امنیت انتخابات و برخورد با مجرمان و افردای که قصد برهم زدن فضای انتخابات را دارند، از جمله وظایف ماست که در انجام آن کوتاهی نخواهیم کرد.

از تاکید بر حفظ امنیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا مرور وظایف دستگاه در مبارزه با قاچاق کالا

نامزدها و هواداران، اخلاق انتخابات را رعایت کنند/ کسانی که خود را واجد شرایط در قانون اساسی نمی‌دانند برای نامزدی اقدام نکنند/ مردم و مسئولان اجازه تکرار فتنه 88 را نمی‌دهند

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه 14 فروردین ماه با مسئولان عالی قضایی با اشاره به در پیش بودن انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای اسلامی شهر و روستا به ذکر نکاتی در این زمینه پرداخت و تصریح کرد: مهمترین موضوعی که باید مدنظر قرار بگیرد بحث اخلاق انتخاباتی است.جمهوری اسلامی با سایر نظام های سیاسی در دنیا متفاوت است و مردم سالاری ما توأم با ارزش های الهی و اخلاقی است. بنابراین قرار نیست که در جمهوری اسلامی نیز شاهد همان کلیشه هایی باشیم که در کشورهای دیگر وجود دارد. همگان دیدند که نامزدهای انتخاباتی در آمریکا چه رفتاری داشتند و چگونه تمام مرزهای اخلاقی را زیرپا گذاشتند. چنین اتفاقاتی نباید در جمهوری اسلامی که معیارهای ارزشی خود را دارد تکرار شود و نامزدها و طرفداران آنان در این زمینه مسئولیت سنگینی بر عهده دارند.

ستاد مبارزه با قاچاق کالا موظف به ارایه گزارش به سران قواست/ نهایت همکاری را برای مبارزه با قاچاق خواهیم داشت

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه ای معاون اول دستگاه قضا در حاشیه نشست ویژه مسئولان ارشد کشوری با رئیس قوه قضاییه که به منظور بررسی وضعیت قاچاق کالا و ارز در روز 20 فروردین ماه برگزار شد، اظهار کرد: ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز وظیفه دارد گزارش خود را به طور دوره ای به سران قوا ارائه دهد.

از تاکید بر حفظ امنیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا مرور وظایف دستگاه در مبارزه با قاچاق کالا

همه دستگاه ها در امر مبارزه با قاچاق مسئولند/ هم افزایی و تلاش هماهنگ دستگاه ها معقول ترین راه مبارزه با قاچاق است

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه بررسی وضعیت قاچاق کالا و ارز در روز 20 فروردین ماه برگزار شد، اظهار کرد: معقول ترین راه مبارزه با قاچاق کالا و ارز و واردات بی رویه کالا، هم افزایی، همفکری، هماهنگی و تبادل اطلاعات و نیز انجام قاطعانه مسئولیت‌های قانونی توسط دستگاه های متولی است.

حمله آمریکا به سوریه، اجرای قانون جنگل بود/ مبارزه با تروریسم شاخصی برای سنجش رفتار آمریکا و اروپا در افکار عمومی/ تجارت قانونی و مبارزه با قاچاق کالا راهی برای تحقق اقتصاد مقاومتی است

آیت الله صادق آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی که 21 فروردین ماه برگزار شد، با اشاره به حمله اخیر آمریکا به پایگاه هوایی «الشعیرات» سوریه، این اقدام را به شدت محکوم کرد و گفت: این اقدام جنایتکارانه و برخلاف همه قوانین بین المللی، مصداق بارز اجرای قانون جنگل بود و نشان داد در منطق آمریکا هرکس قدرتی دارد می تواند به خود اجازه دهد که علیه یک ملت و دولت منتخب مردم وارد عمل شود.

تمدید ماموریت گزارشگر ویژه از سوی شورای حقوق بشر اقدامی کاملا سیاسی است

کاظم غریب آبادی معاون امور بین الملل دبیر ستاد حقوق بشر روز 21 فروردیم ماه در واکنش به تمدید یکساله ماموریت گزارشگر ویژه اظهار داشت: قطعنامه تمدید ماموریت گزارشگر ویژه از سوی شورای حقوق بشر با واقعیت های حقوق بشری در ایران سازگاری ندارد و اقدامی کاملا سیاسی است.

غریب آبادی افزود: حقوق بشر مختص گروه خاصی از کشورها و فرهنگ و ارزش های آنان نیست و صرفا از طریق گفتگو، همکاری و درک تنوع فرهنگی و احترام به ارزش ها و قوانین جوامع مختلف مورد حمایت قرار گرفته و ارتقا می یابد.

از تاکید بر حفظ امنیت برگزاری انتخابات ریاست جمهوری تا مرور وظایف دستگاه در مبارزه با قاچاق کالا

اتهام ادمین‌های بازداشت شده‌ شبکه‌های اجتماعی مسائل ضد امنیتی و خلاف عفت عمومی است/ اظهارات محمود صادقی با عنوان پرداخت مبلغ تحت عنوان پاداش کذب محض است

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای معاون اول و سخنگوی قوه قضائیه در روز 23 فروردین ماه در پاسخ به سئوالی مبنی بر اینکه در بحث دستگیری ادمین‌های شبکه‌های اجتماعی، رئیس جمهور در نشست خبری اخیر خود به نقل از وزیر اطلاعات بیان کردند که این افراد جرمی را مرتکب نشده‌اند، در رابطه با جرم این افراد و نحوه دستگیری آن‌ها توضیح دهید، اظهار کرد: برخی از این افراد به اتهام مسائل ضد امنیتی و بعضی هم علاوه بر مسائل ضد امنیتی به دلیل ارتکاب به جرایم خلاف عفت عمومی و انتشار مطالب مستهجن دستگیر شده‌اند و بر اساس گزارشات رسمی این مطالب در پرونده‌های ایشان مطرح شده است.

وی افزود: دادستان طبق موازین قانونی نسبت به دستگیری این افراد اقدام کرده است و تعدادی از این افراد بازداشت هستند و در مرحله رسیدگی دادسرایی است.

در پرونده صندوق توسعه بیش از 8 هزار میلیارد تومان از معوقات بانک سرمایه فقط متعلق به 31 نفر است/ پرونده بقایی مفتوح است/ گزارش 2 مورد تخلف انتخاباتی در تهران

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای سخنگوی قوه قضاییه در یکصد و دهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که 27 فروردین ماه برگزار شد،گفت:از تاریخ 16/12/95 تا 15/1/96، 59 هزار و 342 نفر به مدت یک ماه به مرخصی رفتند و 4 هزار و 621 نفر مشمول عفو شدند که از این تعداد یک هزار و 78 نفر به طور کل آزاد شدند. 

حجت الاسلام و المسلمین محسنی اژه‌ای افزود: همچنین اولیای دم 346 نفر که به اعدام محکوم شده بودند در سال 95 از حق قصاص خود گذشت کردند و همچنین  تعداد 9 هزار و 143 نفر از کسانی که به دلیل بدهی در زندان بودند در سال گذشته با کمک خیرین آزاد شدند که بدهی آن‌ها نزدیک به 700 میلیارد تومان بود. همچنین 36 درصد بدهکاران با شکات خصوصی از طلب خود گذشت کردند. 

دستگاه ها و بویژه مردم به کمک سیل زدگان بشتابند/مجلس و شورای نگهبان مشکل کثرت داوطلبان کاندیداتوری را حل کنند/همنوایی برخی در داخل با دشمنان در حمله به قوه قضاییه

آیت الله آملی لاریجانی در جلسه مسئولان عالی قضایی که 28 فروردین ماه برگزار شد با اشاره به نزدیک شدن به ایام برگزاری دوازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری، بار دیگر بر لزوم رعایت اصول اخلاقی در رقابت های انتخاباتی تاکید کرد و گفت: جمهوری اسلامی یک نظام مردم سالارانه دینی است و این ساختار اقتضا می کند که در همه شئون آن بر مبنای دین و اخلاق عمل شود. بر همین اساس، دروغ، افتراء و تهمت آنچنان که در مثل جریان رقابت های انتخاباتی در آمریکا شاهد بودیم هیچ جایگاهی در نظام سیاسی ما ندارد.

آیت الله آملی لاریجانی با بیان اینکه تخریب رقبا فاقد مجوز شرعی و قانونی است، اظهار کرد: انتقاد از روش ها و عملکرد مسئولان بحث دیگری است اما این انتقادات نباید رنگ تخریب، افتراء و توهین به خود بگیرد.

رئیس قوه قضاییه همچنین با اشاره به کثرت داوطلبان کاندیداتوری انتخابات ریاست جمهوری و خیل ثبت نام کنندگان فاقد صلاحیت، تصریح کرد: مجلس محترم و شورای محترم نگهبان می توانند لوازم آنچه را که در قانون اساسی بعنوان شرایط نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری مطرح شده است تعیین کنند و حداقل هایی را در نظر بگیرند تا هر کسی با هر شرایطی نتواند اینگونه ثبت نام کند، زیرا این نحوه ثبت نام ها خود موجب وهن است.

بسیاری از جرایم خرد و کلان ناشی از بیکاری است/ نگذاریم افراد خاص و فساد آلود از منابع طبیعی سوء استفاده کنند/ قوه قضاییه در همه موارد، با دانه درشت ها برخورد می کند

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه‌ای معاون اول قوه قضاییه در همایش پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی که 30 فروردین ماه 96 با حضور معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه و روسای دادگستری‌ها و دادستان‌های سراسر کشور برگزار شد، یکی از مسایل مهم در اقتصاد مقاومتی را اشتغال دانست و افزود: اگر از بیکاری جلوگیری شود، از بسیاری از آسیب‌ها جلوگیری خواهد شد. البته ما نمی‌گوییم هرکس بیکار بود، معتاد است؛ اما رابطه‌ای بین بیکاری و جرایم مواد مخدر و خرده فروشان مواد مخدر وجود دارد. از طرفی بین بیکاری و طلاق و فراهم شدن بستر برای شیاطین و دشمنان نیز رابطه‌ای وجود دارد و بسیاری از جرایم خرد و کلان ناشی از بیکاری است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار