استولتنبرگ: ناتو به دنبال جنگ سرد جدیدی با روسیه نیست

دبیر کل ناتو گفت سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به دنبال جنگ سرد دیگری با روسیه نیست.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، ینس استولتنبرگ -- دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) -- امروز جمعه با بیان اینکه ناتو به دنبال جنگ سرد دیگری نیست، از روسیه خواست در مورد ماجرای مسمومیت اسکریپال، جاسوس سابق دوجانبه روس همکاری کند.

استولتنبرگ در گفتگو با شبکه بی.بی.سی گفت: « ما در قبال روسیه یک رویکرد دو طرفه داریم. از یک سو بازدارندگی و دفاع وجود دارد و از سوی دیگر گفتگو؛ زیرا ما خواهان یک جنگ سرد جدید و رقابت جدید تسلیحاتی نیستیم.»

دبیرکل ناتو با بیان اینکه « انزوای روسیه » نمی تواند یک جایگزین باشد، تأکید کرد: « روسیه همسایه ماست، بنابراین ما باید تلاش کنیم روابط خودمان را با این همسایه بهبود ببخشیم.»

وی افزود: « روسیه زمانی متوجه می شود که همکاری با ما به نفع این کشور است و اگر روس‌ها به برخی قوانین و معیارهای اساسی روابط بین الملل احترام بگذارند، آماده همکاری با این کشور هستیم.»

ماجرای مسمومیت سرگئی اسکریپال، جاسوس سابق روس در خاک انگلیس به نوعی به شکل رویارویی شرق و غرب در آمده است. ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز چهارشنبه اعلام کرد مسکو مسئول این حمله به وسیله یک ماده سمی از نوع « نوویچوک » است که در سال‌های 1970 و 1980 در اتحاد جماهیر شوروی سابق تولید شد.

ینس استولتنبرگ گفت: « دلیلی وجود ندارد که به نتایج و ارزیابی‌های دولت انگلیس تردید کنیم، به خصوص از آن جهت که این اتفاق در شرایطی روی داد که از چند سال پیش شاهد رفتارهای غیرمسئولانه از جانب مسکو بوده ایم.»

از لحاظ سیاسی، زیر سوال رفتن روسیه به اختلاف نظر در حزب مخالف دولت انگلیس یعنی حزب کارگر منجر شده است. جرمی کوربین، رئیس این حزب به دلیل اینکه صراحتا مسکو را مسئول این ماجرا ندانسته، حتی از سوی هم حزبی‌های خود به شدت مورد انتقاد قرار گرفته است. کوربین در مقاله ای که در گاردین منتشر شد، با یادآوری حمله به عراق در سال 2003 به منظور از بین بردن تسلیحات کشتار جمعی احتمالی که هرگز کشف نشد، از ترزا می خواست دچار شتاب زدگی نشود.

انتهای پیام/

درخواست استولتنبرگ از روسیه برای همکاری درباره ترور جاسوس سابق روس

برچسب ها: ناتو ، روسیه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار