فراز و فرود والیبال ایران چگونه شکل گرفت؟

محمدرضا داورزنی زمانی نزدیک به یازده سال سکان‌دار فدراسیون والیبال بود،وی در سال 96 جایش را به احمد ضیایی دارد.

به گزارش خبرنگار توپ و تور گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، اگر بخواهیم به معضلاتی که ورزش ایران همواره از آن رنج می‌برد اشاره و فهرستی از مشکلات و کمبودها تهیه کنیم، بدون شک عدم ثبات در وضعیت مدیریتی فدراسیون‌ها و تغییرات زود هنگام یکی از مهم‌ترین و پررنگ‌ترین عوامل این فهرست باشد.

در این بین و در شرایطی که خیلی‌ها به موفقیت‌های والیبال ایران در سال‌های اخیر اذعان دارند، بدون شک نقش ثبات مدیریتی این فدراسیون در این موفقیت‌ها نمی‌توان نادیده گرفت. محمدرضا داورزنی نزدیک به یازده سال قبل جانشین محمدرضا یزدانی خرم در فدراسیون والیبال ایران شد و کارش را به عنوان رئیس این فدراسیون آغاز کرد. داورزنی از نیمه‌های مرداد ماه سال 1385   سکان دار هدایت والیبال ایران شد و در این سال‌ها قدم‌های مختلفی برای والیبال برداشت.

هرچند در این بین همواره انتقاداتی به این رئیس اهل استان خراسان وارد شده بود، اما آنچه اهمیت داشت، ثبات مدیریتی در این فدراسیون بود که موجب شد چشم‌اندازها و اهداف طولانی مدت این رشته ورزشی قدم به قدم به واقعیت نزدیک شده و روزهای خوبی را برای والیبال رقم بزند. محمدرضا داورزنی هرچند سال گذشته و بعد از حضور مسعود سلطانی فر در وزارت ورزش و جوانان، به عنوان معاون وی جانشین نصرالله سجادی در سمت معاونت ورزش حرفه ای و قهرمانی این وزارت خانه شد، اما نزدیک به چند ماه به عنوان سرپرست در سمت خود باقی ماند تا اینکه در نیمه‌های سال 96 با برگزاری مجمع انتخاباتی فدراسیون والیبال، جای خود را به احمد ضیایی دارد. مردی که مدت‌ها به عنوان نایب رئیس در فدراسیون والیبال ایران و در کنار داورزنی صاحب سمت بود.

محمدرضا داورزنی زمانی نزدیم به چهار هزار و 167 روز رئیس فدراسیون والبیال ایران بود. زمانی که در سال 85 صندلی ریاست والیبال ایران به وی رسید، تیم‌های مختلف در سه رویداد بین‌المللی شرکت می‌کردند. روند حضور تیم‌های ملی والیبال به رویدادهای برون مرزی در زمان ریاست داور زنی هر سال افزایش یافت و در سال 96 به 17 رویداد رسید. والیبال ایران در زمان ریاست 11 ساله داور زنی در این فدراسیون، در مجموع در 108 رویداد مختلف بین المللی حضور پیدا کرد.

در این یازده سال تیم‌های والیبال ایران در رده‌های سنی مختلف صاحب 48 مدال رنگارنگ شد و بر اساس آمار در 45 درصد رویدادهایی که حضور پیدا کرد، صاحب سکو شد. تیم ملی بزرگسالان ایران با هفت مدال طلا، دو مدال نقره و دو مدال برنز صاحب 9 مدال مختلف شد. تیم ب والیبال ایران دو مدال طلا و دو مدال نقره بدست آورد. تیم ملی امیدهای ایران دو مدال طلا، جوانان چهار طلا، دو نقره، دو برنز، نوجوانان هفت طلا ، یک نقره و یک برنز و تیم‌های نظامیان و دانشجویان ایران دو مدال طلا ، بدست آوردند. در این بین دوازده مدال ( 10 طلا  و 2 برنز) سهم تیم‌های باشگاهی ایرانی در نبردهای بین المللی بود.

////نوروزی//// داورزنی در دوران ریاست والیبالی‌اش چه کرد؟

در زمان ریاست محمدرضا داورزنی، 1336 دوره مربیگری در سطح بین‌المللی و ملی برگزار شد که در این بین بانوان 753 دوره و آقایان 570 دوره را پشت سر گذاشتند. البته در این مدت دوره‌های آموزش متعددی از جمله سمینارها و کارگاه‌های آموزشی فنی و آنالیز نیز برگزار شد. در بخش داوری نیز 700 دوره درجه یک، دو، سه برای هر دو بخش مردان و زنان برگزار شد. در این سال‌ها 21 زن و 12 مرد موفق شدند مدرک بین‌المللی قضاوت والیبال اخذ کنند.

در بخش میزبانی‌ها نیز فدراسیون داورزنی کارنامه قابل توجهی داشت. از سال 2013 که والیبال ایران موفق به راهیابی به لیگ جهانی والیبالا شد، 6 هفته در مرحله مقدماتی این مسابقات عهده‌دار میزبانی از تیم‌های هم گروه بود. در سطح آسیا فدراسیون والیبال ایران 10 دوره میزبان مسابقات قهرمانی مردان زیر 23 سال، جوانان، نوجوانان و جام کنفدراسیون‌ها بود. در این بین برگزاری دو دوره تور جهانی والیبال ساحلی به میزبانی جزیره کیش نیز رخ داد. تورهای متعدد قهرمانی کشور در بخش والیبال ساحلی نیز برگزار شد. هرچند والیبال ساحلی ایران به نسبت والیبال سالنی نتوانست رشد چشمگیری داشته باشد و نیاز به موفقیت‌های بیشتر برای دیده شدن دارد.

////نوروزی//// داورزنی در دوران ریاست والیبالی‌اش چه کرد؟

در طول این یازده سال والیبال ایران خیلی از نخستین‌ها را تجربه کرد. بعد از 23 سال والیبال ایران توانست در سال 2013 جواز حضور در لیگ جهانی را کسب کند. همچنین پس از 52 سال والیبال ایران سهمیه حضور در مسابقات المپیک را گرفت. تیم ملی والیبال ساحلی ایران برای نخستین بار در تاریخ این رشته در سال 2017 موفق شد به مسابقات قهرمانی جهان راه پیدا کند. از دیگر اولین‌های والیبال ایران در سال‌های اخیر می‌توان به لژیونر شدن دختران والیبالیست ایران نیز اشاره کرد. جایی که زینب گیوه و مائده برهانی موفق شدند برای اولین بار با حجاب اسلامی در لیگ کشور بلغارستان به میدان بروند.

حضور داورزنی در سال 96 به طور رسمی در والیبال ایران به پایان رسید و این مدیر اهلِ داورزن، معاونت وزارت ورزش را به ادامه ریاست در والیبال ترجیح داد. حال سکان هدایت والیبال ایران به هفدهمین رئیس این فدراسیون یعنی احمد ضیایی رسیده است. مردی که خیلی‌ها معتقدند برای سرپا نگه داشتن روزهای درخشان والیبال دوران سختی پیش رو دارد و باید خودش را برای عصر جدیدی در والیبال ایران آماده کند. هرچند خیلی‌ها معتقدند احمد ضیایی مهره داورزنی در فدراسیون والیبال است و رئیس سابق همچنان حواسش به والیبال خواهد بود، اما باید دید به راستی داورزنی ِ معاون همانند قبل نگاه ویژه به فدراسیونی خواهد داشت که نزدیک به یازده سال رییس بی چون و چرای آن بود؟

انتهای پیام/

داورزنی و پایان حکومت یازده ساله  

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.