شریفی مقدم مطرح کرد؛

پیگیری توهین استندآپ کمدی به پرستاران از طریق مراجع قضایی و وزارت ارشاد/ مبهم بودن تعرفه پرستاران در سال ۹۷ با وجود افزایش ۳۰۰ درصدی تعرفه پزشکان/ قدرت با یک مصوبه میلیارد‌ها تومان پول را جابه‌جا می‌کند

رئیس سازمان پرستاری کشور با اشاره به اینکه قدرت با یک مصوبه میلیاردها تومان پول را جابه جا می کند و همین اقدامات باعث شده تا برخی منابع تنها به سمت سازمانی خاص برود.
 
پیگیری توهین استندآپ کمدی به پرستاران از طریق مراجع قضایی و وزارت ارشاد/ مبهم بودن تعرفه پرستاران در سال ۹۷ با وجود افزایش ۳۰۰ درصدی تعرفه پزشکان/ قدرت با یک مصوبه میلیارد‌ها تومان پول را جابه جا می‌کندبه گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شریفی مقدم رئیس سازمان پرستاری کشور صبح امروز در نشست خبری که در سازمان نظام پرستاری کشور برگزار شد، اظهار کرد:  جامعه پرستاری، بار اصلی سلامت جامعه را بر دوش می کشد ولی همواره خطرات شغلی زیادی آنها را تهدید می کند، پرستاران در صف اول پاسخگویی به بیماران قرار دارند به طوریکه در سال جاری حدود 28 پرستار مورد ضرب و شتم فیزیکی قرار گرفته اند.

وی با بیان اینکه 15 نفر از پرستاران در حین انجام کار فوت کرده اند، تصریح کرد: پرستاران همواره در معرض بیماری های عضلانی، اسکلتی و حتی مشکلات ناشی از شیمی درمانی هستند.

شریفی مقدم عنوان کرد: امروزه در کشورهای پیشرفته بر روی نیروی انسانی پرستاری سرمایه گذاری می کنند، زیرا همه آنها معتقدند، این کار باعث بازگشت سرمایه می شود ولی متاسفانه در ایران این مسئله اتفاق نمی افتد.

نقش بی بدلیل پرستاران در امر تصمیم سازی و سیاست گذاری

وی با اشاره به اینکه در دنیا پرستاران در امر تصمیم گیری، تصمیم سازی و سیاست گذاری نقش پررنگی دارند و باید دولت مردان و نمایندگان مجلس نیز به این مسئله توجه کافی داشته باشند، افزود: امروزه بحث سلامت یک چالش مهم در دنیا محسوب می شود و پرستاران در درمان بیماران و رسیدن به تعهدات آنها نقش مهمی را ایفا می کنند اما متاسفانه حتی در برنامه ششم توسعه نقش و جایگاه پرستاران به خوبی دیده نشده است.

نائب رئیس انجمن پرستاری ایران با اشاره به اینکه امروزه  9 و نیم درصد از جمعیت ما را سالمندان تشکیل می دهند و افراد پیر 8 میلیون از جمعیت 80 میلیونی کشورمان را در اختیار دارند، اظهار کرد: درمان و نگه داری سالمندان با سایر افراد متفاوت است و پرستاران در این موضوع نقش مهمی را ایفا می کنند که این مسئله نشان دهنده اهمیت بالای پرستان در حوزه سلامت است.

وی تاکید کرد: دولت باید بر روی پرستاران سرمایه گذاری کند و نظام پرداختی باید مبتنی بر عدالت انجام شود وگرنه معلوم می شود که سلامت مردم اولویت اول را ندارد، متاسفانه امروزه بسیاری از منابع به سمت درمان و گروه و جریان خاصی رفته است که در قسمت های مختلف شهر حضور دارند.

وی ادامه داد: متاسفانه امروزه سلامت و برخی دیگر از مسائل تحت عوامل ثانویه قرار می گیرد و همین مسئله سبب شده قوانین به نفع گروهی خاص سوق داده شود.

هنوز تعرفه پرستاری برای سال آینده مبهم است

شریفی مقدم با بیان اینکه در طرح تحول یک شبه حدود 300 درصد تعرفه های پزشکی افزایش پیدا می کند ولی هنوز تعرفه پرستاری برای سال آینده مبهم است، افزود: تعرفه پرستاری بعد از تصویب 10 ساله قانون اش هنوز اجرا نشده است و با توجه به اتفاقاتی که رخ داده اختلاف 30 برابری در سیستم پرداختی های وزارت بهداشت ایجاد می شود.

وی با اشاره به اینکه قدرت با یک مصوبه میلیاردها تومان پول را جابه جا می کند و همین اقدامات باعث شده تا برخی منابع تنها به سمت سازمانی خاص برود، ادامه داد: انتظارات در نظام سلامت نسبت به گذشته بیشتر شده و این نظام متناسب با انتظارت مردم باید بر روی آن سرمایه گذاری انجام شود که مردم بیشترین خدمات را دریافت کنند و متاسفانه امروزه توجه زیادی به طرح پزشک خانواده و پرستاران خادم نشده است.

شریفی مقدم با اشاره به حضور مجید افشاری استندآپ کمدی در دانشگاه شهید بهشتی در روز مادر گفت: بنابر احادیث، ترویج برخی مسائل زشت نباید انجام شود اما متاسفانه این موضوع رسانه ای شده و موج احساسات جامعه پرستاری به سمت ما آمده است؛ در مراسمی که در جمع دانشجویان شهید بهشتی برگزار شد، توهین زیادی به جامعه پرستاری و عفت عمومی صورت گرفت.

حضور بیش از 10 هزار فارغ التحصیل پرستاری در کشور

وی با اشاره به اینکه سازمان نظام پرستاری قصد نداشت این مسئله را رسانه ای کند، گفت: اما سازمان هم از طریق مراجع قضایی و هم وزارت ارشاد به دنبال این مسئله است که شخصی مرزهای اخلاق را زیر پا نگذارد و هر حرفی را به زبان نیاورد؛ استخدام رانندگان در اورژانس و آموزش به این افراد برای کارهای فوریتی و پزشکی که چند روز پیش از سوی رئیس اورژانس  تهران مطرح شد، کار مناسبی نبود زیرا نیروهای زحمتکش اورژانس باید از دانش کافی برخوردار باشند، من معتقدم، ارائه خدمات اورژانس جزو کار های تخصصی و باید به وسیله متخصصان این حوزه صورت بگیرد.

وی ادامه داد: کمبود پرسنل نباید دلیلی باشد که هر فرد راننده ای را در حوزه فوریت های پزشکی به کار بگیریم.

شریفی مقدم با اشاره به اینکه سرپرست اورژانس کشور فردی متخصص و متعهد است و باعث ورودش سبب تحولات عظیمی در اورژانس کشور شده است، افزود: من امیدوارم که استخدام رانندگان تحت عنوان نیروهای فوریت های پزشکی انجام نشود، زیرا من معتقدم که ایام عید نیروهای متخصص بسیار تلاش های زیادی را برای حفظ سلامتی مردم انجام می دهند.

وی در خصوص مهاجرت پرستاران ادامه داد: بیش از 10 هزار فارغ التحصیل پرستاری در کشور داریم و به جز تهران در هیچ کجا از کشور کمبود نیروهای پرستار نداریم و برای جذب این گروه، هیچ مشکلی نداریم.

شریفی مقدم بیان کرد: مقوله پرداخت ها و شیوه برخورد با پرستاران می تواند سبب مهاجرت آنها به کانادا باشد، زیرا نظام سلامت نگاهش به مردم یک نگاه مردمی نبوده وقتی بیماران به بخش های خصوصی و حتی دولتی وارد می شوند به آنها به عنوان یک کالا نگاه می کنند.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه به پرستاران به عنوان یک ابزار نگاه می شود و مسئولان در سفرهای خارجی خود نقش پرستاران را در نظام های سلامت می بینند، تاکید کرد: امروزه بحث آموزش پرستاران را دیگران برای ما تصمیم گیری می کنند و متاسفانه ذی نفعان بخش خصوصی  در خصوص آموزش پرستاری وارد شده اند.

وی گفت: نیروی پرستاری در کشور از هیچ کمبودی برخوردار نبوده ولی دولت برای کوچک کردن خود نمی تواند پرستاران را جذب کند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۲ ۰۸ شهريور ۱۳۹۷
چه جامعه بی جنبه بیخودی شدیم! اونور دنیا سالی چندین فیلم کمدی اکران میشه از سیاستمدارا و پاپ و مشاغل مختلف بگیر تا حتی چیزای مقدس تر جهت طنز پردازی و سوژه خنده! اینجا ۵ دقیقه شوخی رو هیچ قشری نمیتونه تحمل کنه همه شوخی با بقیه اقشار رو دوست دارن! روزی که بفهمیم هیچ چیزی مقدس نیست و میشه با هرکس و جامعه ای شوخی کرد یه قدم کوچیک به جلو برداشتیم!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۷ ۲۶ اسفند ۱۳۹۶
نقش بی بدیل پرستاران در سلامت کشور چیزی هست که همه به اون واقفند ولی کسی برای این قشر قدمی برنمی داره.ما دانشجو ها علاوه بر کتب درسی باید از سایت های مختلف مثل هرروز کلی مطلب علمی پرستاری دانلود کنیم و بخونیم به امید فردایی بهتر
آخرین اخبار