هاشمی در گفت‌گوی عیدانه با باشگاه خبرنگاران جوان:

از چگونگی ورود به عرصه سیاست تا عید دیدنی با سران قوا

گفت‌وگوی عیدانه قائم مقام وزیر کشور با باشگاه خبرنگاران جوان را می‌خوانید.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، سید حسین هاشمی  متولد سال 1332 در شهرستان سراب است.  وی در دولت یازدهم از شهریور 92 تا دوم مهر 96 استاندار تهران بود.

هاشمی که در سپهر سیاسی کشور شخصیتی آرام و بدون حاشیه دارد هم اکنون در طبقه 19 ساختمان وزارت کشور در جایگاه قائم مقامی مشغول فعالیت است. وی هم چنین سابقه نمایندگی مجلس در دوره‌های چهارم، پنجم، ششم، هفتم و هشتم را در کارنامه خود دارد.

گفت‌وگوی مشروح هاشمی با باشگاه خبرنگاران جوان را می‌خوانید.

آقای  مهندس چه سالی ازدواج کردید و چگونه با همسرتان آشنا شدید؟

سال 55 نامزد کردم و سال بعد یعنی 56 هم ازدواج کردم و از طریق رفت و آمد خانوادگی با هم آشنا شدیم.

زندگی مشترکتان چگونه است؟

قبل از ازدواجم مهندس بودم و آن زمان مهندسی کلاس بالایی داشت. بنده دنبال همسری بودم که به معنای واقعی شریک زندگی‌ام باشد. هر سال به مشهد مقدس می‌رفتم و همیشه 9 بند در بارگاه امام رضا(ع) می‌خواندم و دعا می‌کردم و از خداوند می‌خواستم تا آنها را برایم محقق کند. سه بند در مورد ازدواج بود و به نظرم خداوند آن بندها را برایم محقق کرد. چرا که یه همسری نصیب شده که شریک واقعی زندگی‌ام است. در تمام مدتی که در مسئولیت‌های مختلف خدمت کردم همسرم نقشی بی بدیل در موفقیتم داشت. مدیریت داخل خانه‌اش و ارتباطاتش هم بسیار عالی بوده و فرزندان خوبی هم تربیت کرده است.

چند فرزند دارید؟

سه فرزند دارم یک دختر و دو پسر؛ هر سه آنها متدین و تحصیل کرده هستند. هر سه فوق لیسانس دارند و یکی هم در مقطع دکتری تحصیل می‌کند. سه نوه هم دارم دو نوه پسری و یک نوه دختری که بسیار شیرین هستند.

در امور منزل هم کمک می‌کنید؟

مواقعی که تعطیل است در خانه ظرف می‌شویم و جارو می‌کنم. اگر هم لازم باشد در کارهای مربوط به آشپزخانه کمک می‌کنم.

نظرتان درباره پارتی بازی چیست؟ به ویژه برای فرزندانتان.

زمانی که استاندار بودم، فرزندانم حتی یک بار هم به استانداری نیامدند. بیست سال نماینده مجلس بودم و حتی کارت همراه مجلس برای آنان نگرفتم.

ورزش هم می‌کنید؟

صبح‌ها بعد از اقامه نماز بیست دقیقه نرمش می‌کنم.

فوتبال می‌بینید؟

خیلی نه.

طرفدار کدام تیم هستید.. آبی یا قرمز؟

هر دو تیم استقلال و پرسپولیس سرمایه کشور هستند و علاقمندم هر دوی آنها موفق باشند. همین که توانسته‌اند بخشی از جامعه جوان را به ورزش علاقمند کنند، کار بزرگی است. امیدوارم این دو باشگاه از فوتبال به سمت ورزش‌های دیگر هم بروند. باید این دو تیم در رشته‌های جمعی همچون والیبال و بسکتبال وارد شوند چون طرفداران زیادی دارند و می‌توانند به ورزش کشور کمک کنند تا سرمایه‌های کشور جمع شود و در سطح آسیا و بین‌المللی هم افتخار کسب کنند.

 نظرتان درباره عیدی دادن و عیدی گرفتن چیست؟

به یاد دارم از زمان بچگی هرگاه که عیدی می‌گرفتم، بسیار خوشحال می‌شدم. البته آن زمان هدیه‌ها کمتر از الان بود. خودم هر ساله عیدی می‌دهم. در استانداری تهران هم که بودم به افرادی که به ملاقتم می‌آمدند، عیدی می‌دادم. البته در عیدی دادن هم نباید افراط شود و به گونه‌ای باید رفتار کرد که این سنت خوب حفظ شود چرا که در ذهن کودکان و نوجوانان اثر خوبی دارد.

بهترین عیدی که گرفته‌اید.

چند سال قبل به کربلای معلی مشرف شدم در آنجا داخل حرم مطهر امام حسین(ع) عیدی به بنده دادند که ماندگار شد و برایم بسیار ارزشمند است و هنوزم هم آن را دارم.

آن عیدی چه بود؟

یک دو تومنی بود.

با آقایان سیاستمدار هم دید و بازدید عید دارید؟

دوستانی از قدیم دارم و آنها را حتما می‌بینم. هر ساله هم به دیدار سران سه قوه یعنی رئیس‌جمهور، رئیس‌مجلس و رئیس دستگاه قضا می‌روم. احترام به بزرگترها باید ارزشی مهم برای ما باشد و حفظ آن ضروری است.

آقای هاشمی تلخ‌ترین و شیرین‌ترین خاطره شما از سال 96 چیست؟

یکی از تلخ‌ترین حوادث امسال برای بنده زلزله غرب کشور، سوختن کشتی سانچی و سقوط هواپیمای یاسوج- تهران بود. این حوادث بسیار ناراحت کننده بودند و مردم را داغ‌دار کردند.

شیرین ترین خاطره هم برگزاری انتخاباتی باشکوه، با عظمت و با حضوری حداکثری بود همانگونه که رهبری معظم انقلاب هم فرمودند حضور مردم بسیار چشم گیر بود. دشمنان بسیار تلاش کردند که انتخابات ایران سرد و کم شکوه باشد اما مردم برخلاف تلاش دشمنان انتخاباتی رقم زدند که نظیر آن در منطقه وجود ندارد.

چگونه وارد سیاست شدید؟

قبل از انقلاب مهندس بودم و آرزویم این بود که دبیر مدرسه جعفری اسلامی شوم و حتی نامه هم نوشتم و درخواست کردم در آنجا تدریس کردم. وقتی که انقلاب شد به عنوان کارشناس و با اصرار پدرم به وزارت صنایع رفتم. بعد ارتقا پیدا کردم و مدیرکل و معاون وزیر شدم.

 رابطه وزارت کشور در  سال گذشته را چگونه دیدید.

به نظرم این رابطه نسبت به گذشته بهبود یافته است زمانی که دولت یازدهم تشکیل شد خانه احزاب فعال‌تر شد. وزیر کشور هم انصافا حمایت کرد و کار خوب پیش رفت. احزاب بدون هیچ مانعی کنگره‌های خود را برگزار کردند. باید نقش احزاب در اداره کشور تقویت کنیم و آنها هم باید در برابر برنامه‌هایی که ارائه می‌کنند، پاسخگو باشند.

 سالی که به نام اقتصاد مقاومتی "تولید و اشتغال" گذشت، چگونه بود؟

نامگذاری هر سال اقدامی هوشمند از سوی رهبری معظم انقلاب است و باید براساس وضعیت فعلی ببینیم چه فعالیتی برای تحقق این شعارها انجام داده‌ایم. معتقدم همیشه باید براساس واقعیت‌ها تصمیم بگیریم و به توان داخلی متکی باشیم. روند فعلی کشور بسیار خوب است اما موانعی برایم ایجاد شده است و بیشتر هم از طرف آمریکایی‌هاست که بانک‌های خارجی و سرمایه‌گذاران را می‌ترساند تا حمایت‌های مالی را انجام ندهند. در داخل کشور مزیت‌های خوبی در زمینه‌های معادن، نفت، گاز و... داریم و باید توانمندی‌هایمان را تقویت کنیم. برای مثال عرض می‌کنم در بدترین شرایط تحریم‌ها هم مجبور بودند مس ما را بخرند. مواد معدنی و مواد اولیه مورد نیاز دنیاست اگر بتوانیم در این زمینه توجه بیشتری داشته باشیم و اقتصاد مقاومتی را پیاده سازی کنیم حتما موفق می‌شویم.

رهبری درباره بر پرهیز مسئولان از اشرافی گری و حضور آنان در میان مردم تاکید فراوانی دارند. به نظر شما نزدیک شدن مسئولان به مردم چه خروجی دارد؟

آنچه ایشان فرمودند واقعیتی مهم  و مورد توجه مسئولان است. هر چه ارتباط مسئولان با مردم تقویت شود، اعتماد افزایش می‌یابد. رهبری هم می‌فرمایند که مسئولانی زمانی که مسئولیت می‌گیرند سطح زندگی آنان تغییر نکند چرا که اگر تغییر شود نگاه مردم مثبت نخواهد بود. رعایت تعادل در این زمینه بسیار اهمیت دارد و اعتماد سازی می‌کند.

در سال گذشته کشور فراز و نشیب‌هایی را پشت سر گذاشتیم رمز عبور کشور به سلامت از این گردنه‌ها را چه می‌دانید؟

مردم به انقلاب خود علاقه دارند و خواستار حفظ آن هستند. ممکن است با  برخی افراد مشکل داشته باشند اما با انقلاب مشکلی ندارند. مردم انتظار حل مشکلات خود را دارند و حل این مشکلات امکان پذیر است. باید با مردم صادقانه حرف بزنیم و واقعیت‌ها را به آنان بگوییم زمانی که متوجه شوند که آنچه که داریم در طبق اخلاص گذاشته‌ایم حتما به همان اندازه انتظار خود را مطرح می‌کنند. مردم که صاحبان اصلی انقلاب هستند خودشان هموراه در صحنه بوده‌اند و ضروری است که صدای آنان شنیده شود و در جهت رفع نیازهایشان اقدام کرد.

به نظر شما دولت صدای مردم را شنیده است؟

دولت در این زمینه کم نگذاشته اما مشکلات بسیار زیاد و بیش از آنچه است که می‌توانیم خدمت رسانی کنیم. اینجا فقط بحث دولت نیست و حاکمیت هم باید توجه کند.

عید را به ملت ایران تبریک می‌گویم و امیدواریم در ایام عید با رعایت قوانین و مقررات سفرهای خوبی داشته باشند.

ممنونم از اینکه وققتان را در اختیار ما گذاشتید.

گفت‌وگو از سحر بخشی روشن

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار