گزارش مکتوب؛

شور و شوق خرید عید در بازار بزرگ تاریخی تبریز

مجموعه تاریخی بازار تبریز با یک میلیون متر مربع مساحت و نزدیک به ۷ هزار حجره و مغازه بزرگترین بازار سرپوشیده جهان است که در مرداد ماه سال ۱۳۸۹ به عنوان بزرگترین سازه آجری به هم پیوسته دنیا درسازمان جهانی یونسکو به ثبت رسیده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛مجموعه بزرگ بازار تبریز از بازارچه‌ها، تیمچه‌ها، سرا‌ها و کاروانسرا‌های متعددی تشکیل شده و پیش‌تر به جهت قرار گرفتن تبریز بر سر چهار راه جاده ابریشم و گذر روزانه هزاران کاروان از اقصی نقاط جهان از رونق بسیاری برخوردار بوده است و از آن زمان تاکنون محل خرید و فروش و عرضه عمده و خرده مایحتاج عمومی مردم بوده و با ۵۰ صنف متنوع به یکی از مهمترین قطب‌های تجاری شرق جهان تبدیل شده است.

روزگاری نه چندان دور بازار تبریز حدود ۳۵ درصد مراودات تجاری داخلی ایران را انجام می‌داد و اروپائیان آئینه و فلزات گرانبها، انواع پارچه‌های ابریشمی، مخملی، نخی، پنبه، چلوار، چیت موصلی، قند و شکر و شیشه را وارد حجره‌های بازار تبریز می‌کردند و آنرا در بازار داخلی شهر‌های ایران توزیع می‌کردند و اولین حجره‌های تجار هلندی، عثمانی، قفقازی، انگلیسی، پرتغالی و ... در بازار تبریز شکل گرفتند و به نوشته مورخان، تجار اروپایی مقیم بازار تبریز، ابریشم، خشکبار، تنباکو، عسل، آثار صنعتی و دستی و حبوبات را بصورت عمده از تجار بازار تبریز خریداری و به کشور‌های عثمانی و اروپایی منتقل می‌کردند.

با این وصف از روزگاران گذشته بازار تبریز شکوه خاصی داشته که بخش زیادی از آن در کتب تاریخی و آثار گردشگران خارجی در طول هزار سال گذشته به چشم می‌خورد و اولین گزارش‌های تجاری از شکل گیری بازار تبریز در قرن چهارم هجری قمری یعنی حدود هزار سال پیش گزارش شده است.

بازار امیر مهمترین و پر رونق‌ترین بازار‌های تبریز است و نزدیک به یکهزار نفر از طلا و جواهر فروشان و فلزات گرانبها و همچنین تولیدکنندگان و سازندگان جواهرات در این بازار مشغول بکار هستند.

این بازار محل خرید و فروش بخشی از طلا و جواهرات کشور بوده و اکثر ساکنان استان‌های شمالغرب کشور و حتی کشور‌های قفقاز و آسیای میانه، طلا و جواهرات خود را از این بازار خرید می‌کنند.

در طول روز زوج‌های جوان زیادی را می‌توان مشاهده کرد که برای خرید طلا و جواهرات به این بازار مراجعه کرده اند. در ایام عید نیز این بازار بسیار پررونق است و کسانیکه نقدینگی لازم را دارند برای خرید جواهرات به بازار امیر و تیمچه‌های اطراف آن می‌آیند.

شور و شوق خرید عید در بازار بزرگ تاریخی تبریز

حسن زاده که تازه نامزد شده است در این باره به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: خوشبختانه طلا و جواهرات مد روز و مطابق استاندارد‌های اروپا با مد‌های روز در بازار امیر تبریز بسیار دیده می‌شود و من برای نامزد خود حدود ۶ میلیون تومان طلاجات خرید کرم.

بازار بلور فروشان نیز در بازار تبریز جلوه خاصی دارد و تجارت و خرید و فروش در آن نیز پررونق است، این بازار به محل خرید و فروش وسایل شیشه‌ای و بلور و لوازم خانگی و خرازی مشهور است. تیمچه‌های «قند فروشان» که قبلا به محل مهم عرضه شیرینی محلی مشهور بود و سرای میرزا مهدی، سرای گرجیلر در این محل قرار دارد.

همچنین بازار مظفریه بزرگترین بازار عرضه و توزیع فرش دستباف سنتی جهان در این مکان خرید و فروش می‌شود و بد نیست بدانید که آذربایجان شرقی با تولید بیش از یک میلیون متر مربع فرش نفیس سنتی و فاخر حدود ۴۰ درصد تولید فرش نفیس کشور را در دست دارد و این فرش‌های نفیس در بازار مظفریه و سرا‌ها و تیمچه‌های عرضه فرش دستباف به تجار ایرانی و خارجی عرضه می‌شود.

شور و شوق خرید عید در بازار بزرگ تاریخی تبریز

زیبایی بازار مظریه تبریز بی نظیر است

اصغری توریستی که از زنجان به این بازار آمده است در گفتگو با خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت:در وهله اول با دیدن این همه زیبایی و عظمت بازار مظفریه تبریز شوکه شدم.

وی می‌افزاید:بهترین فرش‌های ایران را در این سرا می‌توان یافت که انسان با دیدن این همه زیبایی مبهوت هنر و شاهکار قالیبافان تبریزی می‌شود.

از دیگر بازار‌ها و سرا‌های عرضه فرش دستباف آذربایجان شرقی بازار صادقیه، تیمچه حاج رحیم، دالان خونی، سرای بزرگ شاهزاده قاجار، سرای دباغایی، سرای قدیم سید حسین و سرای میانه است که همه روزه شاهد جابجایی هزاران قطعه انواع تابلو فرش دستباف هستند.

شور و شوق خرید عید در بازار بزرگ تاریخی تبریز

تولید فرش دستباف ابریشم  در تبریز

امیر شجاعی که از کرج برای خرید فرش دستباف در سرای صادقیه در حجره فرش فروشی بودند به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: دو قطعه فرش ۱۲ متری ابریشم را از این بازار برای خانه جدید الاحداث خود در کرج گرفته ام.

وی افزود:اکثر بازار‌ها را با خانم گشتم ولی قیمت و کیفیت فرش‌های نفیس ابریشم بافت تبریز حرف ندارد.

از بازار‌های قدیمی تبریز بازار بزرگ کفاشان است که از تیمچه‌ها و سرا‌های مختلف تشکیل شده است و اخیرا نیز با شکل گیری شهرک بزرگ چرم شهر تبریز که بزرگترین محل تولید انواع چرم‌های مرغوب خاور میانه است رونق خاصی یافته است و بازار جدیدی با معماری جدید تحت عنوان بازار چرم تبریز شکل گرفته است.

طبق اعلام سازمان تجارت، صنعت و معدن آذربایجان شرقی هم اکنون بیش از ۵ هزار مغازه و کارگاه و فروشگاه عرضه مواد اولیه چرم و لوازم جنبی کفش و تولید و فروش کفش در تبریز فعال اند و بیش از ۵۰ درصد کفش چرمی کشور در تبریز عرضه می‌شود.

هم اکنون تیمچه‌های امیر، حاج ابوالقاسم، سرای امیر و سرای حاج ابوالقاسم محل دوخت و تولید کفش نفیس و سنتی تبریز است و علاوه بر آن بازار قدیمی یمنی دوز در گذشته محل دوخت نوعی کفش بسیار محکم و سنتی و دست دوز نام یمنی بوده است که هم اکنون تیمچه‌های شفیع، شاهزاده و سرای آقا به تولید و عرضه کفش دست دوز سنتی تبریز مشهور هستند.

سابقه تولید و عرضه کفش دست دوز تبریز به بیش از چند هزار سال می‌رسد و هم اکنون از کفش‌های دست دوز تبریز که چند قرن پیش توسط هنرمندان و کفاشان پر آوازه قدیمی تبریز دوخته شده اند در موزه‌های اروپا و ترکیه و قفقاز می‌توان سراغ گرفت.

شور و شوق خرید عید در بازار بزرگ تاریخی تبریز

 

تبریز تولید کننده کفش چرم سنتی

حسین انگشتی از خریداران عمده فروش کفش تبریز به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛گفت: روزانه حدود ۱۵۰ کارتون کفش سنتی و مرغوب تبریز که چرمی هستند به صورت عمده از تولیدکنندگان بازار تبریز تهیه و آن را در تمامی استان‌های کشور توزیع می‌کند.

وی گفت: اخیرا محموله‌های کفش تولیدی تبریز را به اروپا، ترکیه، قفقاز و عراق صادر می‌کنند و برخی از تجار و بازرگانان اروپایی کفش دست دوز را به هنرمندان کفش تبریز سفارش می‌دهند. علاوه بر آن بدلیل رونق تولید و فروش و همچنین استقبال از کفش تبریز در بازار‌های داخلی و خارجی برخی از تجار و بازرگانان و تولیدکنندگان کفش در تبریز به احداث واحد‌ها و صنایع تولید کفش به صورت صنعتی کردند.

در برخی از این کارخانه‌های تولید صنعتی کفش چرم تبریز بیش از ۳۰۰ نفر مشغول بکار هستند. هم اکنون فروشگاه‌های بزرگ عرضه کفش صنعتی تبریز در تبریز و شهر‌های بزرگ کشور تاسیس شده اند.

از دیگر بازار‌های بزرگ تبریز «راسته بازار تبریز» است که بیش از یکهزار حجره و مغازه دارد و معمولا تمام مایحتاج عمومی از پوشاک و لباس گرفته تا وسایل جدید زندگی در آن به فروش می‌رسد که حجره‌ها و فروشگاه‌های آن مملو از اجناس تولید داخلی بویژه محصولات تولیدی شمالغرب کشور و آذربایجان است.

در این بازار که با احتساب طول تیمچه‌ها یک کیلومتر طول دارد تیمچه‌های بزرگ حاج شیخ، حاج تقی، حاج صفر علی، حاج محمدعلی، دودری، دالان خان و سرا‌های حاج محمد، کچه چی لر، گرجیلر، میرزا مهدی، حاج سید حسین، میرزا جلیل، حاج سید حسین و ... در آن فعال اند و از سپیده دم تا شام به محل خرید و فروش عمده و خرده مایحتاج عمومی مردم شمالغرب کشور و بازاریان شهر‌های مختلف شمالغرب تبدیل شده است.

شور و شوق خرید عید در بازار بزرگ تاریخی تبریز

آثار و ابنیه تاریخی محوطه بازار تبریز آماده بازدید‌های نوروزی گردشگران ایرانی و خارجی

آبدار مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در گفتگوبا خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ گفت:با تمهیدات اتخاذ شده علاوه بر تنظیف شبانه روزی محوطه تاریخی بازار تبریز مقرر شده است در ایام تعطیلات سال ۹۷ آثار و ابنیه تاریخی محوطه بازار تبریز آماده بازدید‌های نوروزی گردشگران ایرانی و خارجی باشد و علاوه بر آن مرکز راهنمای گردشگران خارجی و غیر بومی نیز در یکی از خانه‌های قدیمی مشرف به بازار تبریز خدمات گردشگری و همچنین نقشه‌های راهنمای آثار تاریخی و باستانی استان را ارائه خواهند داد.

وی افزود: در روز‌های منتهی به عید نوروز بیش از ۲۰۰ هزار نفر برای خریدو فروش و یا بازدید وارد مجموعه تاریخی تبریز می‌شوند که تخمین زده می‌شود ۵۰ درصد آن‌ها بومی و ۵۰ درصدشان غیر بومی باشد و اکثر افراد غیر بومی از استان‌های کردستان، زنجان، اردبیل، آذربایجان غربی، گیلان وقزوین و جمعی از اتباع کشور‌های آسیای میانه و قفقاز، ترکیه و عراق هستند که اکثر آن‌ها به دنبال خرید اجناس ایرانی و محصولات تولیدی، نیمه صنعتی و صنایع دستی، خشکبار و حبوبات آذربایجان شرقی هستند.

آبدار گفت: با ثبت جهانی بازار تبریز در فهرست آثار دیدنی و با ارزش یونسکو شاهد افزایش گردشگران خارجی در این مجموعه تاریخی هستیم که گردشگران خارجی در بازدید از بازار تبریز علاوه بر تهیه فیلم و عکس به خرید و تهیه سوغات سنتی و صنایع دستی آذربایجان نیز مبادرت می‌کنند.

شور و شوق خرید عید در بازار بزرگ تاریخی تبریز

انتهای پیام/ش

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار