ناوشکن جماران به عنوان اولین ناوشکن ساخت داخلی کشور تحول عظیمی در صنعت دریایی کشور به وجود آورد.

به گزارش خبرنگار  دفاعی امنیتی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، ساخت ناوشکن جماران تحول شگرفی را در عرصه نظامی کشور ایجاد کرد. ساخت این ناوشکن به عنوان اولین تجربه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای تولید یک ناوشکن با اتکا به توانمندی داخلی بود که فارغ از هرگونه محدودیت‌های دولت های غربی علیه ایران در سال‌های پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی صورت پذیرفت.

اولین ناوشکن ساخت داخلی کشور بیشتر بشناسید+تصاویر

اهمیت این تولید زمانی دوچندان می‌شود که می بینیم همفکری و همیاری هیچ کشور خارجی در جریان ساخت این ناوشکن به چشم نمی‌خورد و توسط توانمندی متخصصان نیروی دریایی و دانشگاهی انجام گرفته است. ساخت این ناوشکن باعث شد تا نام ایران در زمره کشور‌های صاحب این تکنولوژی قرار داد.

ناوشکن جماران دارای قدرت مانور بالایی است، همچنین از شعاع عملیاتی مناسب و توانایی حمل بالگرد‌ها به میزان همین شعاع عملیاتی خود، برخوردار است. سرعت و ماندگاری بالا از دیگر مزایای این ناوشکن است که سبب می‌شود خود را با هر شرایط جوی تطبیق دهد.

جماران همچنین مجهز به لاکر‌های کنترل صدمه‌های احتمالی به ناوشکن، توپ دریایی تمام خودکار، درب‌های نفوذناپذیر، دسترسی به سامانه‌های راداری تاکتیکی، جنگ الکترونیک و ضدالکترونیک، موشکی سطح به سطح و سطح به هوای بلندبرد و میان‌برد و سامانه هاس سطحی و زیرسطحی و سامانه ردنگار است.

وزن این ناوشکن حدود هزار و ۴۲۰ تن است و طول آن به ۹۴ متر می‌رسد. این ناوشکن دارای دو موتور است که هر کدام از آن‌ها توانی برابر ۱۰ هزار اسب بخار دارد علاوه بر این موضوع، از وجود چهار ژنراتور دیزل ۵۵۰ کیلوواتی برخوردار است.

فرماندهی معظم کل قوا در سال 76 دستور ساخت این ناوشکن را صادر کرده بودند. طی همان سال‌ها حضور گسترده ایالات متحده در خلیج فارس را شاهد بودیم به همین منظور و برابر سخنان امیر سیاری فرمانده وقت نیروی دریایی ارتش: "این موفقیت‌ها علاوه بر تاثیرات شگرفی که در عرصه‌ی بین‌الملل دارد، بر این مسئله نیز دلالت می‌کند که اگر ما به اقتدار و توانمندی این‌چنینی دسترسی پیدا می‌کنیم، هیچ‌وقت فکر تعرض به منافع دیگران نداریم؛ بلکه ما برای دفاع از کشورمان و منافع‌مان، تجیهزات را خودمان می‌سازیم".

رهبر معظم انقلاب اسلامی نیز در جریان بازدید از این ناوشکن ضمن قدردانی از زحمات جوانان متخصص نیروی دریایی ارتش فرمودند: " کلید اقتدار و پیشرفت کشور، سپردن کار‌ها به جوانان مومن و دل‌های پرامید و انگیزه‌های پرشور آنان است.

اولین ناوشکن ساخت داخلی کشور بیشتر بشناسید+تصاویر

وی همچنین تاکید کرد:" این دستاورد مهم که نتیجه امید، اعتماد و توکل به پروردگار است، نسل جوان ما را مصمم‌تر از پیش خواهد کرد و این عزم و امید و اراده، حتی از تولید ناوشکن نیز، مهم‌تر و شیرین‌تر است".

ناوشکن جماران ۲

پیشرفت و درخشش در ساخت ناوشکن جماران سبب شد تا متخصصان صنایع دریایی وزارت دفاع در سال ۹۱ سری دوم این ناوشکن را طراحی کنند و در بیست و یکم اسفند همان سال ناوشکن جماران ۲ به آب‌های دریای خزر انداخته شود.

ساخت این ناوشکن نتیجه زحمات ۶ ساله متخصصان دریایی کشور است، چرا که در اواخر سال ۸۵ خط تولید این ناو در صنایع دریایی شهید تمجیدی شهرستان انزلی تحت عنوان موج ۲ افتتاح شده بود.

اولین ناوشکن ساخت داخلی کشور بیشتر بشناسید+تصاویر

مهم‌ترین هدف از تولید این ناوشکن حراست و نگه داری از مرز‌های دریایی جمهوری اسلامی ایران، مبارزه با قاچاق انسان‌ها و کالا بوده است. وزن این ناوشکن بیش از هزار و ۳۰۰ تن است و طول آن نیز به ۱۰۰ متر می‌رسد. هزینه ساخت جماران ۲ حدود یک چهارم قیمت مشابه خارجی آن است.

جماران ۲ همچنین از قابلیت رهگیری، تدافعی و تهاجمی برخوردار است و مجهز بودن آن به انواع توپ‌ها، موشک‌ها و رادار‌ها سبب شده تا این ناوشکن از جایگاه بالایی در عرصه صنایع دریایی کشور بهره‌مند شود.

ساخت چنین تجهیزات پیشرفته‌ای آن هم در سال‌هایی که تمامی کشور‌ها خواهان تضعیف و نابودی نظام جمهوری اسلامی ایران بودند، همه و همه نشان دهنده ارتقای توانایی‌های متخصصان داخلی و اعتماد به قشر جوان موجود در این حوزه است.

پاسداری و حراست از مرز‌های آبی مهم‌ترین اصل مورد توجه هر کشوری تلقی می‌شود. توانمندی ایران در ساخت تجهیزات نظامی همچون ناوشکن جماران دستیابی به هدف را به مراتب سهل‌تر می‌کند و سبب می‌شود تا ایران بیش از گذشته در این عرصه صنایع دریایی در جهان بدرخشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
mojgan
۰۰:۳۹ ۲۳ مهر ۱۳۹۸
عالی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۱۳ فروردين ۱۳۹۷
سلام.خدا قوت ولی این ناو شکن دماوند چرا غرق شد ؟یعنی ناوشکن نباید تحمل موج رو داشته باشه؟
Iran (Islamic Republic of)
رها
۱۹:۰۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
زنده باد متخصصان ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
مُرتضی
۱۷:۵۲ ۱۲ فروردين ۱۳۹۷
هر چه جلو تر بریم کشورمون تو همچین مسائلی قوی تر میشه . نمونش همین ناوشکن ها که بدون کمک هیچ کشوری ساخته شده است .
آخرین اخبار