رامین میرعبدالباقی گفت: امروزه هنر معماری ایرانی در بسیاری از مقاطع مغفول مانده و تقلید کورکورانه از معماری غرب سنخیتی با فرهنگ ما ندارد.

به گزارش حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رامین میرعبدالباقی دکترای معماری با انتقاد از اینکه امروزه هنر معماری در بسیاری از مقاطع مغفول مانده، گفت: با توجه به اینکه کشور ما جزو کشورهای با فرهنگ بالا است و معماری کهن ما بسیار غنی بوده، متاسفانه دیگر اقبال خوبی در این حوزه رخ نداده و این هنر که ریشه اسلامی ایرانی دارد هر روز کمرنگ تر از قبل شده است.

وی افزود: بطور مثال زمانیکه در بسیاری از خیابان های پایتخت حرکت می کنیم، تهران را شبیه روم باستان می بینیم و باید تاکید کرد که متاسفانه شهری مانند تهران از فرهنگ خودش که یک روزی به چنارستان معروف بوده تغییر ظاهر داده است و از آن فضاهای عاطفی که داشت دور شده و تنها به یکسری ساختمان های سیمانی مبدل شده است.

این کارشناس معماری با تاکید بر اینکه یکی از مهمترین الگوهای معماری توجه به اقلیم های مختلف در هر شهر است، بیان داشت: امروزه شاهد آن هستیم که در بسیاری از شهرها نه به اقلیم منطقه و نه به موقعیت شهری آن توجهی می شود.

وی عدم توجه به اقلیم به خصوص در کلان شهری مانند تهران را راهی برای هدر رفت انرژی دانست و اظهار داشت: اقلیم تهران اقلیمی متفاوت با سایر شهرهای دیگر کشور است؛ چرا که دما بالاست و زمستان های نسبتا سردی دارد و توسعه شهری و نوع ساخت و سازبناها باید مطابق با شرایط اقلیمی صورت گیرد. مصالح بکار رفته در ساختمان ها متناسب نیست و  ساختمان هایی ساخته می شود که بعدها برای خنک کردن یا گرم نگه داشتن آن ها احتیاج به صرف انرژی مازاد داریم که این خود مقوله تنها هدر رفت انرژی و کاهش سوخت های فسیلی کشور را در بر خواهد داشت.

میرعبدالباقی در ادامه با اشاره به فرمایش مقام معظم رهبری و توجه ایشان به بخش معماری ایرانی-اسلامی افزود: یکی از مهمترین اصولی که با معماری های ما همگرایی دارد، اصول روانشناسی است که یک ریشه عمیق دارد؛ چرا که اگر توجه به اقلیم و نوع معماری و فرهنگ معماری کنیم و آن را گسترش دهیم، نه تنها منازل ما مامن آرامش برای ساکنین می شود بلکه در پس آن شاهد آرامش های روانی و جلوگیری از سرریز تلاطم های بیرونی در جریان زندگی مردم خواهیم بود.

وی با تاکید بر اینکه ما از گذشته صاحب معماری بوده ایم، خاطر نشان کرد: متاسفانه در این سال ها مخصوصا در شهرهای بزرگ از جمله تهران تنها بخاطر ورود یکسری زمینه های معماری غرب از روی عدم آگاهی، این رقیب معماری را وارد ایران کرده ایم که این تنها تقلید کورکورانه ای بوده که باعث شده سنخیتی با فرهنگ اصیل ما پیدا نکند و الان شاهد ضعیف شدن هنر اصیل معماری ایرانی هستیم.

این کارشناس معماری در پاسخ به این سوال که چه سیاست هایی باید داشته باشیم که معماری اصیل رو حفظ و آن را صادر کنیم، گفت: یکی از مهمترین سیاست ها در بحث معماری در کشورهای صاحب سبک نوعی معماری بخصوص ایران، اهتمام ویژه به بخش آموزش است که متاسفانه به بخش آموزش علم معماری در کشور کم توجهی بسیاری شده است.

وی ادامه داد: بخش دوم که باید رعایت شود، خود مردم هستند؛ چرا که امروزه ما شاهد آن هستیم بسیاری از مردم برای طراحی سازه های خود از معمارانی استفاده می کنند که نه مدرک و نه تجربه ای در این حوزه دارند و حتی آموزش های لازم در این زمینه را هم کسب نکرده اند. این ناآگاهی مردم باعث این می شود که پس از اتمام بنا ساکنین دیگر در آن مکان احساس آرامش نکنند و بجای آرامش، باعث استرس و آشفتگی آنها گردد.

میر عبدالباقی در پایان تاکید کرد: باید آموزش در این حوزه را سرلوحه کارخود قرار دهیم و از این طریق معماری کشور را به جایگاه مطلوبی که همسو با فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی است برسانیم.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار