سیاوش طهمورث در گفتگوی نوروزی با باشگاه خبرنگاران جوان:

جشنواره فیلم فجر را قبول ندارم/ زیبایی‌های طبیعت را نابود کرده‌ایم

بازیگر سریال «زیر تیغ» گفت: جشنواره فیلم فجر را قبول ندارم و به نظرم تأیید و تشویق چهار، پنج نفر فایده‌ ای ندارد.

حیف که ما مخرب طبیعت شده‌ایم/ جشنواره فیلم فجر را قبول ندارمبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ سیاوش طهمورث فارغ التحصیل رشته تئاتر از دانشکده هنرهای دراماتیک، که در کارنامه اش بازی در مجموعه های تلویزیونی «آینه»، «در پناه تو»، «شلیک نهایی»، «وکلای جوان»، «به سوی افتخار»، «آبی مثل دریا»، «فکر پلید» و… دیده می شود، یکی از سردمداران ایفای نقش های ضد قهرمان است.

وی به واسطه سال‌ها سابقه بازیگری روی صحنه تئاتر و شناخت کامل ابزار بازیگری، به خوبی از صدای خاص و میمیک چهره اش در ایفای نقش های خاکستری بهره برده است.

به بهانه نوروز، دقایقی با او هم صحبت شدیم تا نظرش را درباره حال و هوای عید، هنر این روزها و فعالیت هایش در سال گذشته بدانیم. در ادامه متن کامل این گفتگو را بخوانید؛

* آقای طهمورث؛ سال ۹۶ برای شما چگونه گذشت؟

سال ۹۶ برای من خوشبختانه خوب بود و بیکاری نداشتم؛ اما آن چیزی هم نبود که من را از نظر هنری راضی کند. به هر حال، هرچه تجربه بالاتر می رود، انتظار آدم از خود هم بیشتر می شود. باید به این توقعات جامه عمل بپوشاند و تنها به امرار معاش فکر نکرد. با این روندی که هنر ما پیش می‌رود، توقعات ما برآورده نمی‌شود. متأسفانه ما سخت‌گیری درباره عملکرد خود نداریم. سخت‌گیری نه به معنای اینکه بیاییم و خودمان را سانسور کنیم؛ بلکه از نظر کیفیت و محتوا، قوت و قدرت چندانی نداریم. ما فقط کاری می‌سازیم که ساخته باشیم و روی پرده سینما برود.

نباید افراد را به جایی رساند که فقط برای تامین زندگی مادی تلاش کنند. ما هنرمندان، بازیگران و کارگردانان خوب و با تجربه کم نداریم. باید بهترین بهره را از آنها ببریم.

* در سال ۹۶ آخرین فعالیت هنری شما چه بود؟

سال ۹۶ مشغول بازی در فیلم معکوس پولاد کیمیایی و سریال هیئت مدیره مازیار میری بودم. کار کردن با آقای میری لذت‌بخش بود. پولاد کیمیایی هم جوان خوبی است؛ امیدوارم هر دو کارگردان موفق باشند.

* درباره تفاوت و شباهت کاری و هنری خانواده کیمیایی برایمان بفرمایید.

پولاد کیمیایی جوان است و مسئله روز را در فیلم هایش در نظر می‌گیرد. کارهای استاد کیمیایی هم سبک خاص خود را دارد.

* فیلم و سریال های خوب سال ۹۶ از نظر شما؟

* راستش سال قبل، خیلی فیلم و سریال‌ها را دنبال نکردم. من اصولا جشنواره فیلم فجر را قبول ندارم و دنبال نمی‌کنم. جشنواره برای من جمعیت هشتاد میلیونی ایران است که من را تأیید کنند یا نکنند. اینکه چهار نفر من را تأیید کنند، فایده ندارد.

* برای هنرمندان جوان، چه پیشنهادی دارید؟

به نظرم تعدادی از بازیگرانی که به تازگی در عرصه هنر حضور پیدا کردند، با استعداد هستند اما این کافی نیست. تکنیک کار مهم است؛ هنرمندان ما باید سواد داشته باشند و کتاب‌های روانشناسی، جامعه‌شناسی، تاریخ، رمان، قصه و ... را فراوان بخوانند تا کاراکتریابی کنند. وگرنه رفتن جلوی دوربین و دیالوگ گفتن هنرپیشگی است در صورتی که باید بازیگر باشند.

* توصیف شما از حال و هوای نوروز؟

حال و هوای نوروز خیلی خوب است. آدم احساس می‌کند دوباره زنده می‌شود؛ دوباره متولد می‌شود. با طبیعت آدم زنده می‌شود. حیف که ما مخرب طبیعت شده‌ایم. با این حال طبیعت هنوز با وفاست و هنوز هم وفا و عشق خود را فراموش نکرده است .هنوز هم گل می‌دهد و سبز می‌شود؛ اما به محض اینکه سبز می‌شود، ما درختان و شاخ و برگ آن را قطع می‌کنیم و به آن بی‌وفایی می‌کنیم. در واقع زیبایی‌های طبیعت را نابود کرده ایم. همه نوروز خاطره است. لحظات زندگی همگی خاطره است.

* و کلام پایانی؟

امیدوارم یک بازبینی دوباره داشته باشیم. به خودمان برگردیم و پشت سر خود را نگاه کنیم؛ ببینیم در مدت عمر خود چه کار کرده‌ایم و از کجا آمدیم و به کجا رسیده‌ایم. چه چیزی از زندگی خود می‌خواستیم و چه شد. تا زمانی که از تجربه گذشته برای آینده استفاده نکنیم، هیچ نمی‌شویم.

گفتگو از الهام قبادی

انتهای پیام/

گفتگوی عیدانه با بازیگر سریال زیر تیغ

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.