احتمال عملی شدن توافق اردن و رژیم صهیونیستی درباره بحر المیت

توافق اردن و رژیم صهیونیستی درباره انتقال آب دریای سرخ به بحر المیت احتمالا عملی می‌شود.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از فرانس ۲۴، رژیم‌ صهیونیستی و اردن از مدت‌ها پیش برنامه‌هایی برای احداث کانالی که دریای سرخ را به بحر المیت (دریای مرده) وصل کند، داشته اند؛ اما تنش‌های ژئوپولیتیک مانع تحقق این هدف شده‌اند. این دو دریا ۲۰۰ کیلومتر با هم فاصله دارند و اگر آب دریای سرخ از طریق کانالی در بحر المیت جاری شود، مانع خشک شدن آن می‌شود.

با اینکه اردن و رژیم‌ صهیونیستی اخیرا دچار تنش بوده‌اند برخی معتقدند احتمال توافق دولت‌های مذکور برای ساخت این کانال افزایش یافته است.

کاهش سطح آب بحر المیت در مرز فلسطین اشغالی، اردن و کرانه باختری فلسطین در دهه ۶۰ آغاز شد. یک کشاورز که در ساحل این دریا در اردن گوجه می‌کارد گفت: «قبل از سال ۱۹۶۷ از خانه من تا دریا فقط ۱۰ دقیقه پیاده‌روی بود، اما حالا یک ساعت طول می‌کشد. فقط دریا می‌تواند دریا را پر کند».

یکی از مهندسان یک آژانس فرانسوی در این باره اعلام کرد: «مقدار آبی که وارد اردن می‌شد از سال ۱۹۵۰ از سالانه ۱.۲ میلیارد متر مکعب به کمتر از ۲۰۰ میلیون مترمکعب کاهش یافته است».

افزایش تولید پتاس که برای تولید کود استفاده می‌شود سطح دریا را از سال ۱۹۶۰ در برخی مناطق یک‌سوم کاهش داده است. کارشناسان می‌گویند سطح آب بحرالمیت سالانه یک  متر کاهش می‌یابد و هشدار داده‌اند ممکن است تا ۳۰ سال آینده به طور کامل خشک شود.

زیبایی طبیعی این دریا و گِل سیاه آن که مملو از مواد معدنی است گردشگران زیادی را جذب کرده و منبع درآمد ارزشمندی است.

پس از سال‌ها مطالعه و برنامه ریزی، یک توافق ۱.۱ میلیارد دلاری میان مقامات صهیونیست، اردنی و فلسطینی در سال ۲۰۱۳ امضا شد. بر اساس این توافق، یک مرکز تصفیه آب نزدیک شهر عقبه در اردن احداث می‌شود. پس از تولید آب شیرین، مابقی آب که درصد شوری آن بسیار بالاست از طریق لوله به بحر المیت ریخته می‌شود و در طول مسیر دو نیروگاه آبی تولید برق را نیز تامین می‌کند.

بر طبق یک توافق دیگر که در سال ۲۰۱۵ بسته شد رژیم‌ صهیونیستی اجازه دارد از مرکز تصفیه آب مذکور ۳۵ میلیارد مترمکعب آب به مناطق جنوبی خود انتقال دهد. رژیم صهیونیستی پذیرفته است ۳۲ میلیارد متر مکعب آب به مقامات فلسطینی بفروشد.

اردن در نوامبر ۲۰۱۶ اعلام کرد پنج کنسرسیوم بین المللی را برای ساخت فاز نخست این کانال انتخاب کرده است. اما گفتگو‌ها درباره چگونگی تامین منابع مالی این طرح و کشمکش‌های سیاسی از اجرای توافق مذکور جلوگیری کرده است.

انتهای پیام/

 

احتمال احیای بحر المیت با آب دریای سرخ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار