وکیلی مطرح کرد؛

تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلس

عضو هیئت رئیسه مجلس گفت: در پایان گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی به نمایندگان، مقرر شد کمیسیون ویژه‌ای درباره فضای مجازی تشکیل شود.

تشکیل کمیسیون ویژه فضای مجازی در مجلسبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، محمدعلی وکیلی در حاشیه نشست غیرعلنی امروز (یکشنبه، 27 اسفند) مجلس در تشریح جلسه غیرعلنی وکلای ملت با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی گفت: در این جلسه با حضور دبیر شورای عالی فضای مجازی وضعیت فضای مجازی بررسی شد. این گزارش در خصوص تحولات انجام شده در این بخش و وضعیت کشورهای دنیا در این حوزه، همچنین رنکینگ کشور ما در این فضا بود، متاسفانه کشورمان رنک قابل قبولی در این حوزه ندارد.

وی با اشاره به اینکه پلتفورم ایرانی متناسب با تحولات تکنولوژیک تولید نشده است، افزود: متاسفانه در این بخش عقب ماندگی هایی وجود دارد بنابراین متناسب با آرمان ها باید پلتفورم ایرانی ایجاد شود تا بتوان مرجع در دنیا بود البته تاثیر این تحولات تکنولوژیک بر فضای اقتصادی، فرهنگی، حقوقی و اجتماعی در این نشست گفته شد، ضمن اینکه تصویر تقریبا روشنی از اتفاقات گذشته تاکنون و چشم اندازی از آینده ترسیم شد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس ادامه داد: متاسفانه ذهنیت روشن و یکسانی از فضای مجازی وجود نداشته و شناختی از ماهیت درست مسئله وجود ندارد؛ گاهی تصور می شود که فضای مجازی یعنی فضای حقیقی و مجازی در کشور وجود دارد؛ این در حالی است که فضای مجازی مجاز نیست بلکه توسعه ای در حوزه فضای حقیقی است.

وی اظهار کرد: در این حوزه نیازمند تصویب قانون هستیم چه در ارتباط با سند ملی و چه در ارتباط با حوزه های حقوق ملت باید قانون جامع تصویب شود.

وکیلی گفت: بحث فضای مجازی در مجلس باید در دو کمیسیون صنایع و فرهنگی طرح و مشکلات حل شود،. بنابراین طبق جمع بندی های رئیس مجلس در پایان گزارش دبیر شورای عالی فضای مجازی باید کمیسیون ویژه ای در خصوص فضای مجازی تشکیل شود.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس تصریح کرد: بخشی از نمایندگان با استناد به گزارش‌های ارائه شده، تاکید کردند که راه برخورد با فضای رو به جلو، اقدامات سلبی و انسدادی نیست، بنابراین باید منطقی با این موضوع برخورد کرد؛ البته برخی از نمایندگان نیز اعتراض داشتند نسبت به اینکه چرا دیرهنگام برخی از بخش های مختلف حاکمیت و از جمله مرکز فضای مجازی اقدام به این آگاهی بخشی کرده است.

وی افزود: اولین انتظار نمایندگان این است که قوای مختلف در خصوص فضای مجازی باید به فهم یکسان دست پیدا کنند، به لحاظ سخت افزاری مقابله با تحولات فناوری در دنیا صحیح نیست و کشور ما نباید خود را از این تحولات محروم کند؛ اما انتظار می رود نحوه دسترسی مردم باید به گونه ای باشد که به جای استفاده از پلتفورم آمریکایی از نوع ایرانی آن استفاده شود.

وکیلی تاکید کرد: برای دستیابی به پلتفورم ایرانی نباید انسداد اطلاعاتی ایجاد کرد، بلکه قوای مختلف باید بسیج شده که با ایجاد یک پلتفورم ایرانی دارای مرجعیت و اعتماد را در حوزه های اقتصادی برای استفاده از این پلتفورم ها میان مردم ایجاد کند، زیرا تحولات فضای مجازی، نظام کاسبی را تسهیل و تسریع کرده و یک تحول اساسی را در نظام کسب و کار ایجاد کرده است بنابراین مردم خواهان استفاده از این تحولات هستند؛ به عنوان مثال شهرداری تهران می تواند نرم افزار و پلتفورم ایرانی را به عنوان پایه کاهش ترافیک و آلودگی را تهیه و در دسترس مردم قرار دهد البته شرکت های دیگر ایرانی فعال نیز در بخش نرم افزاری می توانند در این حوزه رقابت کرده و امنیت لازم را ایجاد کنند.

وی ادامه داد: رسیدن به تولیدات داخلی به جای طرح شعارهای کلیدی نیازمند دستیابی به یک فهم مشترک میان قوای مختلف دارد، ایران در دنیا نه فقط مصرف کننده خدمات بلکه باید تولید کننده حوزه خدمات اقتصادی به تناسب تحولات در فضای مجازی باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار