سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

سوغات شهر مراغه در این خبر بشناسید و سفری خوب و جذاب را در شهرستان مراغه تجربه کنید. هم چنین بهترین سوغات مراغه را برای عزیزانتان انتخاب و خریداری کنید.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛  شهر مراغه در استان آذربایجان شرقی واقع است. این شهر به دلیل  موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گیری در منطقه ای سرسبز کنار دامنه کوه سهند  شرایط خوبی را برای تولید برخی از سوغات فراهم ساخته است. در این خبر سعی داریم شما را با انواع "سوغات شهر مراغه" آشنا کنیم تا بهترین  و جذاب ترین  هدیه ها را برای عزیزانتان خریداری کنید.

معروف ترین سوغات  شهرستان مراغه

حلوای شهر مراغه

حلوای  مراغه جزو معدود حلواهایی است که باید آن را تست و مزه کرد. این حلوا از مغز گردو، آرد نخود  و شیره انگور توسط حلواپزان ماهر تهیه می شود. برای همین حتما موقع سفر به این شهر حلوا را به عنوان یک نوع شیرینی  و سوغات  برای عزیزانتان خریداری کنید.

باسلوق و سجوق

سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

 

در شهر مراغه شیرینی های مختلف و خوشمزه فراوانی تهیه و تولید می شود. یکی از این موارد نوعی شیرینی خوش طعم که با شیره انگور تهیه می شود ،  باسلوق و سجوق است. این شیرینی ها به صورت سنتی در کارگاه های شیرینی پزی  پخته می شوند و بعد از بسته بندی  در بازارهای شهر مراغه  به عنوان سوغات به مردم فروخته می شود. از سایر شیرینی های خوشمزه مراغه می توان به قرابیه ها و لوزینه ها  اشاره کرد. این دو نوع نیز از مغز گردو و بادام  تهیه می گردند. البته این دو را می توان در سایر مناطق آذربایجان نیز تهیه کرد ولی هم چنان  زینب بخش بازارهای مراغه هستند.

صابون مراغه به عنوان  سوغات مراغه

 

سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

 

قدمت تولید صابون های مراغه به ۲۰۰ سال پیش بر میگردد. به گونه ای که پیش از ساخته شدن صابون های صنعتی مورد استفاده فراوانی بود. اما امروزه در فقط در بازارهای سنتی شهر ایران می توان  صابون مراغه را تهیه کرد. در تولید این صابون هیچ نوع مواد شیمیایی به کار نرفته است. مواد اصلی ساخت صابون مراغه دنبه گوسفند و سود سوزآور است. رنگ های زرد، سیاه و سفید رایج ترین رنگ های صابون مراغه هستند. تنها تفاوت صابون سفید و زرد رنگ آن ها است ولی نوع سیاه از ضایعات این صابون ها  ساخته   می شود و قدرت پاک کنندگی کمتری دارد. زرد معروف ترین و رایج ترین نوع این صابون ها است. در بعضی از موارد به ترکیبات صابون سیاه سدر و رنگ حنا نیز افزوده     می شود که شوینده مناسبی برای رفع شوره سر، ریزش مو  و تقویت پیاز مو است. صابون مراغه می تواند هدیه خوبی برای طرفداران محصولات طبیعی و گیاهی باشد.

خشکبار 

سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

باغ های فراوان در مراغه  و روستاهای اطراف آن موجب رونق کشاورزی و باغداری در این مناطق شده است. به گونه ای که علاوه بر محصولات کشاورزی ، خشکبار نیز دارای جایگاه مهمی است. از جمله خشکبار های معروف و رایج در شهر مراغه عبارتند از انواع مختلف کشمش، مغز بادام، گردو، فندق ، قیسی، آلوچه و... . تمامی محصولات باغی و خشکبار مراغه با کیفیتی بسیار بالا  و بی نظیر  در کارخانه های بسته بندی مراغه تنظیف و بسته بندی شده و بعد صادر می گردد. هم چنین قابل ذکر است که  مراغه در  پرورش انگور، سیب و خشکبار  در دنیا شناخته شده است.

عسل طبیعی دامنه کوه سهند

سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

 

طبیعت دست نخورده و وحشی دامنه کوه سهند  با دارا بودن گل های خوش عطر مختلف  زنبورعسل ها را به سوی خود دعوت می کند. در نتیجه نیز عسل هایی طبیعی  با بهترین طعم تولید می شوند.عسل بی نظیر دامنه سهند به وفور در مراغه تولید و تهیه می شود . کیفیت بالا و مرغوبیت عسل مراغه باعث مورد تایید قرار گرفتنش   در استاندارد مواد غذایی کشور سوئد  شده است.

شیرینی چای

سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

 

شیرینی پزان مراغه ای علاوه بر تولید آب نبات و شاخه نبات نوعی دیگر از شیرینی را جهت  استفاده به همراه چای تولید و تهیه می کنند. به اصطلاح محلی به  آن چای شیرینی سی گفته می شود که بسیار خوش مزه و خوش طعم بوده و در مراغه تولید می شود.

دوشاب مراغه

سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

 

 

کشاورزان و باغداران مراغه همه ساله با شروع پاییز و بعد از برداشت انگور قسمتی از آن را به صورت شیره انگور یعنی دوشاب به بازار مصرف عرضه می کنند. دوشاب مراغه به علت آب و هوا و خاک مناسب منطقه و انگور های حاصل از آن بسیار مرغوب و انحصاری است و کمتر جایی می توان چنین دوشابی را پیدا کرد.

محصولات باغ های مراغه

سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

 

شهرستان مراغه به علت موقعیت طبیعی و قرار گیری در دره حاصل خیز امکان کشت محصولات مختلف کشاورزی را فراهم ساخته است.به طوری که مراغه را به شهرستان باغات معروف  کرده است. طبق تحقیقات انجام شده در حدود ۲۶ نوع  انگور، ۵ نوع بادام، ۱۷ نوع سیب،  ۱۱نوع آلوچه در مراغه پرورش و کشت می شود و این همان بهشتی است که در کتاب های آسمانی توصیف شده است.محصولات دیگری هم چون گیلاس، آلبالو، زردآلو، هلو و... نیز در باغ های شهرستان مراغه کشت و برداشت می شود. همه ساله بیش ترین صادرات مربوط به خشکبار توسط مراغه انجام می شود.

سوغاتی های دیگر شهر مراغه

علاوه بر سوغاتی های گفته شده  مراغه دارای موارد دیگری است که در این شهر زبان زد وخاص است مانند :

چرم مراغه

صنعت دباغی و چرم سازی از دیرباز در شهر مراغه  رواج داشته و دارد . به گونه ای که مراغه در صدر صادرات است. کارخانه های بزرگ چرم سازی نیز در این منطقه  به صورت قطبی در آمده اند.

کباب بزرگ

کباب جزو غذاهای خوشمزه مراغه به حساب می آید که از گوشت بره ها تهیه می شود. اگر یک بار هم آن را امتحان کنید، مزه اش را فراموش نخواهید کرد.

فرآورده های دامی

سوغات شهر مراغه/  بهترین سوغات شهر مراغه چیست؟

 

گوسفندانی که در  مراتع  سرسبز منطقه و دامنه های سهند می چرند فرآورده های زیادی را نیز برای صاحبشان فراهم می کنند. از جمله این فرآورده ها کره حیوانی، پنیر های خوش مزه، سر شیر، خامه مخصوص و... است.

امیدواریم سفری خوب و جذاب را در شهرستان مراغه تجربه کنید و بهترین سوغات را برای عزیزانتان انتخاب و خریداری کنید. جاذبه های تاریخی و طبیعی مراغه نیز  آثاری منحصر به فرد هستند که چشم هر بیننده ای را به حیرت وا می دارند.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کمیل
۰۷:۱۲ ۱۵ تير ۱۴۰۲
سلام. ٢٩ ساله از وطنم مراغه دورم. آرزو دارم لااقل در شهر خودم یک خونه معمولی داشتم تا هرسال تابستان خنک را در این بهشت زمینی بگذرانم. مراغه شهر عبدالقادر فخر موسیقی اصیل ایرانی واوحدی شاعر صاحب دیوان جام جم و ١۴٠٠ شهید دفاع مقدس(درخشی، اخلاص وخلبان فانتوم شهیدباستانی) یاعلی
Germany
احمد
۰۲:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
ممنون