۵ مورد جراحی اصلاحی ستون مهره بدون عارضه دو سال گذشته در بیمارستان منطقه‌ای ولیعصر قائمشهر انجام شده است.

محسنی جراح مغز و اعصاب بیمارستان ولیعصر (عج) قائم شهر در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ، گفت: انحراف ستون مهره‌ها یک بیماری مادرزادی یا عمدتا اکتسابی است که در آن ستون فقرات دچار انحنا به طرفین همراه با انحنای کاهش یافته یا افزایش یافته به عقب یا جلو می‌شود.

وی افزود: ستون فقرات یک فرد مبتلا به انحراف ستون مهره‌ها ممکن است به جای خط مستقیم به صورت C. و S. تغییر شکل دهد و در نوع C. یک قوس و در نوع S. دو قوس غیرطبیعی ایجاد می‌شود.

محسنی گفت: میزان قوس در افراد مبتلا به این بیماری متفاوت است که خود این مسئله نوعی از درجه‌بندی را ایجاد می‌کند.

جراح مغز و اعصاب بیمارستان ولیعصر (عج) قائم شهر افزود: در انحراف ستون مهره‌ها به دلیل نداشتن قرینگی و غیرطبیعی بودن ستون فقرات، نیرو‌های وارده به ستون مهره حتی درصورت طبیعی بودن باعث فشار به عضلات، رباطها، دیسک‌های بین مهره‌ای و مفاصل بین مهره‌ای پشتی و درنتیجه منجر به تشدید درد در ستون فقرات به‌ویژه ناحیه کمر می‌شود.

وی گفت: دوره‌ی نوجوانی، به خصوص بین سنین ۱۱ تا ۱۴ سال، زمان مناسب برای معاینه از نظر انحراف ستون مهره‌ها است.

وی با بیان اینکه در صورتی که این بیماری در زمان جوانی کشف و کنترل نشود، در بزرگسالی شدت یافته و عارضه دار می‌شود، افزود: تشخیص و درمان این بیماری در هر مرحله‌ای باعث آسودگی خاطر، قدرت عضلانی و تحرک می‌شود.

جراح مغز و اعصاب بیمارستان ولیعصر (عج) قائم شهر گفت: خانم ۵۵ ساله که به علت انحراف ستون مهره‌ها، ستون مهره پشتی و کمری به بیمارستان مراجعه کرده بود بعد از معاینه جهت جراحی اصلاحی در بخش بستری شد.

محسنی افزود: جراحی این بیمار شامل آزادسازی مهره‌ها و فیکساسیون خلفی در یک جلسه، از مهره T۷ تا S۱ و اصلاح ۵۰ درجه‌ای اسکولیوز توراکولومبر بدون عارضه نورولوژیک یا احشایی انجام شد.

این جراح مغز و اعصاب گفت: این نوع جراحی اصلاحی ستون مهره عوارض ناگواری مانند ضایعه نخاع و اعصاب نخاعی، آسیب عروق بزرگ و احشا شکمی را می‌تواند به همراه داشته باشد. این بیمار ۲ روز بعد از جراحی بدون نقص عصبی حرکتی از بیمارستان مرخص شد.

انتهای پیام/آ

انحراف شدید ستون مهره‌ها درمان شد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار