بازدید معاون رئیس‌جمهور از مکان های تاریخی فارس

رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری از برخی یادمان های تاریخی فارس بازدید کرد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ رضایی نیا مدیر روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: علی‌اصغر مونسان معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری امروز سه شنبه ۲۹ اسفند ماه ۹۶ با همراهی مصیب امیری مدیر کل میراث فرهنگی استان فارس و هیات همراه از خانه تاریخی نصیرالملک، ارگ کریم خان زند و مسجد تاریخی وکیل دیدن کرد.

وی ادامه داد: رئیس سازمان در این بررسی میدانی از آماده سازی و سامان‌دهی بخشی از خانه تاریخی نصیرالملک به عنوان جاذبه جدید شهر شیراز در منطقه بافت فرهنگی- تاریخی برای بازدید میهمانان نوروزی ابراز رضایت کرد.

رضایی نیا اضافه کرد: معاون رئیس‌جمهور همچنین در جریان آمادگی اماکن تاریخی محور زندیه برای استقبال از میهمانان نوروزی ورودی به شهر شیراز قرار گرفت.

خانه نصیر الملک از خانه‌های دوران قاجاریه در شیراز است که در محله گود عربان، در مجاورت خیابان لطفعلی خان زند و در کنار مسجد نصیر الملک واقع شده است.

این خانه بخشی از مجموعه بزرگ جلو خان (فضایی شبیه به میدان) حمام، آب انبار و مسجد بوده که توسط حاجی میرزا حسنعلی خان نصیر الملک، فرزند سوم حاجی قوام الملک و از حاکمان فارس در دوره قاجاریه، ساخته شده است.

منزل نصیر الملک دارای زیرزمین وسیع و پیچ در پیچی است که قوس‌ها و نورگیری‌های مشبک سنگی زیبایی دارد.

این مشبک‌های سنگی به همراه تزیینات پیچک و گلدان، ارسی‌های گره چینی با شیشه‌های رنگی، طاق‌های اطراف و حوض مستطیل شکل بزرگ مقابل تالار، به تالار زیبایی بخشیده است. تزیینات گچ و آینه عمده‌ترین تزیینات منزل نصیر الملک را تشکیل می‌دهند.

اتاق‌های طبقه دوم دارای دو ردیف طاقچه با تزیینات گچ و آینه است. تالار و اتاق‌ها شامل طاقچه ها، رف‌ها با تزیینات گچ و آینه با نقوش ترکیبی ایرانی و اروپایی است.

سقف در دو طبقه به صورت تخت کوبی و دارای نقاشی‌هایی به سبک اروپایی است. در سال‌های اخیر این خانه توسط سازمان میراث فرهنگی فارس مرمت شده است و اکنون از آن به عنوان پایگاه پژوهشی بافت قدیم شیراز استفاده می‌شود.

این خانه در سال ۱۳۵۴ با شماره ۱۰۶۸ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

همچنین ارگ کریم‌خانی، مهمترین و بزرگترین بنا از دوران زندیه است که در سال ۱۱۸۰ هجری قمری به دستور کریم‌خان زند ساخته شده است و به عنوان مرکز حکومت وی و خاندان زندیه و همچنین محل سکونت آنان مورد استفاده قرار گرفت. این ساختمان با زیر بنای ۴۰۰۰ متر مربع، در زمینی به گستردگی ۱۲۸۰۰ متر مربع بنا شده است.

ارگ کریم خانی در مرکز شهر شیراز واقع شده و در سال ۱۳۵۱ با شماره ۹۱۸ در فهرست آثار ملی کشور ثبت شده است.

انتهای پیام/ن

معاون معاون رئیس‌جمهور از آثار تاریخی فارس بازدید کرد

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار