مهربانی و صبر از برجسته‌ترین صفات امام هادی (ع)

امام علی بن محمد (ع)، معروف به هادی، اسوه کامل فضایل علمی، اخلاقی و رفتاری، در سال ۲۵۴ هجری مسموم شد و به شهادت رسید.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ سوم رجب مصادف است با سالروز شهادت امام هادی (ع)، پیشوای دهم شیعیان جهان است.

علی بن محمد (ع) یکی از پیشتازان تقوا و کمال انسانی هستند که وجودشان مظهر فضایل اخلاقی، کمالات نفسانی و الگوی حق جویان و ستم ستیزان هستند.

امام علی النقی عمر کوتاهی داشتند، این امام بزرگوار با سن کمی که داشتند، همواره مورد ظلم قرار گرفتند، اما با توجه به رسالتی که داشتند وظایف خود را انجام دادند و در برابر حکومت عباسی ایستادگی کردند.

یکی از بارزترین ویژگی‌های امام هادی (ع)، صبر و بردباری ایشان است.

حجت الاسلام والمسلین مجدالدین تجرد عضو جامعه روحانیت شیراز در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ به تبیین زندگی این امام معصوم (ع) پرداخت و گفت: علی بن محمد علیه السلام مشهور به امام هادی و امام علی النقی امام دهم شیعیان است.

وی افزود: امام هادی (ع) در سال ۲۱۴ دیده به جهان گشود و در سال ۲۲۰ هجری قمری امامت شیعه از پدر بزرگوارشان به آن حضرت منتقل شد، مدت امامت آن حضرت حدود ۳۴ سال بود.

حجت الاسلام تجرد ادامه داد: پدر ایشان حضرت امام محمدتقی جوادالائمه علیه السلام و مادرشان بانویی عفیفه به نام سمانه است.
این کارشناس مذهبی اظهار کرد: نام مبارک ایشان علی از القابشان نقی، مرتضی، امین، طیب، عسگری، توکل، هادی و نجیب و کنیه شان ابوالحسن است.

مهربانی و صبر از برجسته‌ترین صفات امام هادی (ع)

امام هادی(ع) در تمام زمینه های فردی، ظاهری و اخلاقی زبانزد همگان بود

وی با بیان اینکه امام هادی (ع) نه تنها در ابعاد علمی بلکه در ویژگیهای اخلاقی زبانزد عام و خاص بود، افزود: ساده زیستی، عبادت، مهربانی، احترام به اهل دانش، سختکوشی و بردباری از جمله خصوصیات اخلاقی دهمین امام شیعیان است.

وی بیان کرد: بیشترین زمان ولایت و امامت امام هادی (ع)، مقارن با حکومت متوکل عباسی بود که فردی ضد اهل بیت (ع) در تاریخ محسوب میشود که از اذیت و آزار دوستداران اهل بیت (ع) و خاندان پیامبر (ص) به هیچ عنوان دریغ نمیکرد.

مهربانی و صبر از برجسته‌ترین صفات امام هادی (ع)

حجت الاسلام تجرد یکی از برجسته ترین فعالیت های دوران امامت امام هادی (ع) را تربیت شاگردان آگاه عنوان کرد و افزود: امام هادی علیه السلام با اینکه شدیدا تحت نظر بود، فعالیت های خود را به شیوهای مطابق اوضاع زمان خویش به پیش برد.

حجت الاسلام تجرد تصریح کرد: از محورهای فعالیت امام، آماده کردن مردم و شیعیان نسبت به غیبت حضرت مهدی علیه السلام بود و ایشان با احتیاط و جلوگیری از حساس شدن حکومت، این موضوع را به طور سربسته در ضمن سخنان خویش ذکر میفرمودند.

وی بیان کرد: امام هادی (ع) در شهر سامرا کاملا تحت کنترل و مراقبت بودند و با وجود همه رنجها و محدودیتها با خلیفه وقت سازش نکردند، شخصیت والای امام دهم برای حاکمان وقت غیرقابل تحمل بود و برای همین در صدد قتل ایشان برآمدند و در نهایت به دستور معتز مسموم شده و در شهر سامرا به شهادت رسیدند.

عضو جامعه روحانیت شیراز به سخنان ناب و ارشمند این امام اشاره کرد:

التواضع اَن تعطی الناس ما تُحِبُّ ان تُعطاهُ؛۲
فروتنی آن است که با مردم چنان رفتار کنی که دوست داری با تو چنان باشند.

ان الله جَعَلَ الدنیا دار بلوی و الآخره دار عقبی، و جَعَلَ بَلْوَی الدنیا لِثوابِ الاخرهِ سَبَباً و ثوابَ الاخرهِ مِنْ بَلْوی الدنیا عِوَضاً ۵
همانا که خداوند دنیا را سرای امتحان و آزمایش، و آخرت را سرای رسیدگی، و بلای دنیا را وسیله ثواب آخرت، و ثواب آخرت را عوض بلای دنیا قرار داده است.

اَلشَّاکِرُ اَسْعَدُ بِالشُّکْرِ مِنْهُ بِالنِّعْمَهِ الَّتِی اَوْجَبَتِ الشُّکْرَ لِاَنَّ النِّعَمَ مَتاعٌ وَ الشُّکْرَ نِعَِمٌ وَ عُقْبی؛۱۶
شخص شکرگزار به سبب شکر، سعادتمندتر است تا به سبب نعمتی که باعث شکر شده است؛ زیرا نعمت کالای دنیاست و شکرگزاری، نعمت دنیا و آخرت است.

زیارت جامعه کبیره یادگار امام هادی (ع)

حجت الاسلام سلامی معاون تبلیغات و ارتباطات اسلامی آستان مقدس احمدی و محمدی (ع) در گفتگو با خبرنگارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز؛ نیز گفت: یکی از مظلومترین امامان امام هادی (ع) است و برکاتی زیادی ایشان داشتند و بزرکترین آن زیارت جامعه کبیره هست که به ما رسیده است درحقیقت یک امام شناسی بزرگی که وجود مقدس امام هادی برای جهان تشییع گذاشتند.

وی افزود: در روایات آمده است هر گاه خواستی امامی را زیارت کنید یکی از زیارات وارده زیارت جامع کبیره است در حقیقت این زیارت درس امام شناسی را به ما میدهد.

مهربانی و صبر از برجسته‌ترین صفات امام هادی (ع)

به گفته حجت الاسلام سلامی، امام علی النقی (ع) برای نشر احکام اسلام و آموزش و پرورش و شناساندن مکتب و مذهب جعفری و تربیت شاگردان و اصحاب گرانقدر گام های بلند برداشت و لحظها ی از آگاه کردن مردم و آشنا کردن آن ها با حقایق مذهبی نایستاد.

امام هادی(ع) یکی از مظلوم ترین امامان شیعه است که در زمان حیات و پس از شهادتشان مورد ظلم و ستم مستکبران قرار گرفتند، مظلومیت امام هادی(ع) فقط به دوران امامت ایشان منتهی نشد و پس از شهادت غریبانه و مظلومانه ایشان نیز، ستمگران عالم از هرگونه جنایتی در حق امام دهم شیعیان دریغ نکردند که ساخت آلبومی موهن علیه امام هادی(ع) و تخریب مرقد منور ایشان در سامرا گوشه ای از مظلومیت این امام همام است.
انتهای پیام/ر

سوم رجب مصادف با شهادت امام هادی (ع)

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
النا
۲۲:۱۸ ۲۰ دی ۱۳۹۹
بسیار زیبا
آخرین اخبار