قوه قضاییه در خرداد ماه 96؛

صدور کیفرخواست برای 8 مدیر تلگرامی/ بازداشت ۵ نفر در پرونده حقوق‌های نجومی

در این بسته خبری مهم ترین اخبار حوزه حقوقی و قضایی خرداد ماه سال 96 را بخوانید.

توهین به رئیس جمهور جرم است/ 70 درصد زندانیان زیر 40 سال هستندبه گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، یکی از حوزه‌هایی که اقشار مختلف جامعه خبرهای آن را پیگیری می‌کنند بخش حقوقی و قضایی است، در این گزارش خلاصه تمامی اخبار مربوط به حوادث، برگزاری دادگاه‌ها و پرونده‌های قضایی در خرداد ماه سال 96 را می‌خوانید.

70 درصد زندانیان زیر 40 سال هستند

 اصغر جهانگیر، رئیس سازمان زندان‌ها در مراسم رونمایی از سامانه نظارت و نگهداری الکترونیک که یک خرداد ماه 96 برگزارشد، گفت: بیشتر زندانیان کشور به دلیل حمل مواد مخدر وارد زندان شده اند و بیشتر افراد بین 16 تا 19 سال به دلیل مشاجره و زد و خورد وارد زندان شده اند و از 25 سال به بالا، بیشتر مجرم مواد مخدر را شامل می‌شوند، از این رو لازم است تا در محیطی که هستیم  آرامش را در جامعه گسترش بدهیم، چرا که یک روز فرد به دلیل  مشاجره وارد زندان می شود و روز دیگر به دلیل حمل مواد مخدر به زندان می آید.

رئیس سازمان زندان‌ها گفت: بیش از 80 درصد جمعیت کیفری تحصیلات زیر دیپلم دارند و فقط 20 درصد زندانیان تحصیلات بالای دیپلم دارند این نشان می دهد آموزش می‌تواند در کاهش جمعیت کیفری موثر باشد.

قوه قضاییه خرداد ماه///

نشریه مهرنامه مجرم شناخته شد

علی اکبر کسائیان دبیر هئیت منصفه دادگاه مطبوعات در گفتگوی 7 خرداد ماه 96 گفت: سایت رجا نیوز به اتهام نشر مطالب خلاف واقع به اتفاق آرا مجرم شناخته نشد.

وی بیان داشت: نشریه مهرنامه به اتهام نشر مطالب خلاف عفت عمومی به اتفاق آرا مجرم شناخته شد و در ضمن هئیت منصفه دادگاه مطبوعات مدیر مسئول این نشریه را مستحق تخفیف ندانست.

اسماعیلی:ارجاع پرونده معاون سابق آستان قدس به دادسرای تهران

غلامحسین اسماعیلی رئیس دادگستری استان تهران در گفتگوی 7 خرداد ماه 96، در رابطه با آخرین وضعیت پرونده معاون سابق آستان قدس رضوی اظهار داشت: اصل طرح شکایت و تشکیل پرونده برای معاون سابق آستان قدس در دادسرای تهران است.

وی افزود: این شکایت مربوط به یکی از شرکت های وابسته به آستان قدس رضوی در تهران است و در حال حاضر پرونده در دادسرا مراحل نهایی خود را طی می کند.

قوه قضاییه خرداد ماه///

کمک 313 میلیونی رهبر معظم انقلاب به ستاددیه

حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای به منظور آزادی زندانیان جرایم غیرعمد،با اهدای مبلغی معادل 313 میلیون تومان چراغ سی‌امین جشن گلریزان ستاددیه کشور را روشن کردند.

حجت‌الاسلام والمسلمین روحانی، رئیس جمهور کشورمان با اختصاص مبلغ 270 میلیون تومان و سران قوه قضاییه و مقننه نیز هر کدام با واریز مبلغی معادل 50 میلیون تومان، در این امر خداپسندانه مشارکت داشتند.

آیت الله آملی لاریجانی: اظهارات برخی نامزد‌ها خلاف امنیت ملی و عبور از خطوط قرمز بود/ شما چه کاره‌اید که بخواهید حصر را بشکنید؟/ از برخی تحرکات پس از انتخابات بوی فتنه به مشام می‌رسد

آیت الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه در جلسه مسئولان عالی قضایی که 8 خرداد ماه 96 برگزار شد؛ گفت: در فضایی قرار داریم که عده‌ای به دنبال جریان سازی پوپولیستی برای ایستادن در مقابل تصمیمات قانونی نهادهای قانونی کشور هستند. از اتاق‌های فکر آنان خبر می‌رسد که می‌گویند تا التهابات انتخاباتی باقی است و فضا داغ است، باقی منویات خود را دنبال کنیم و سخنان خود را به کرسی بنشانیم. بنده از چنین فضایی بوی فتنه استشمام می‌کنم. در سال ۸۸ نیز برخی تلاش داشتند با فشارهای پوپولیستی در مقابل نهادهای قانونی بایستند، اما از مردم سیلی محکمی خوردند. امروز نیز همین معنا به شکل دیگری بروز کرده است و برخی به دنبال این هستند تا موضوعاتی را که برای آن راهکار قانونی وجود دارد با فشارهای پوپولیستی پیش ببرند.

قوه قضاییه خرداد ماه///

آیت الله آملی لاریجانی، موضوع رفع حصر را از جمله این موضوعات دانست و تصریح کرد: همه دیدند که برخی در مورد این موضوع قبل و حین انتخابات چه کردند و همنوایان آنان چه گفتند. ما این مسائل را هم از دور می‌بینیم و هم از نزدیک شاهد اتفاقاتی که در پشت پرده رخ می‌دهد هستیم. ماهیت این کار شبیه همان کاری است که در فتنه ۸۸ صورت گرفت؛ نقل کرده‌اند که کاندیدایی در جمع هواداران خود خطاب به آن ها گفته است که ما آمده ایم حصر را بشکنیم. شما چه کاره اید که بخواهید حصر را بشکنید؟

تهدید به ترور رئیس جمهور قطعا جرم است/ پاسخ دستگاه قضا به 198هزار استعلام انتخاباتی/ صدور کیفرخواست برای 8 مدیر تلگرامی 

حجت الاسلام محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در صد و سیزدهمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه که 10 خرداد ماه برگزار شد،در پاسخ به سوال خبرنگاری مبنی بر اینکه بعد از انتخابات به ریاست جمهور توهین‌های زیادی شده است و شخصی علناً رئیس جمهور را تهدید به ترور کرده است و ادعا می‌کند که این کار را به استناد سخنگوی قوه قضاییه انجام داده است، گفت: تهدید و توهین جرم است و اگر توهین به حسب موقعیت شغلی افراد زده شود مدعی‌العموم می‌تواند وارد شود، در نتیجه اگر این فرد به رئیس جمهور توهین کرده باشد مدعی‌العموم حتما باید ورود پیدا کند و اگر شناسایی فرد مشکل باشد از وزارت اطلاعات و سازمان اطلاعات سپاه کمک گرفته می‌شود کما اینکه مواردی از این قبیل وجود داشته و افرادی شناسایی و دستگیر شده‌اند و اگر کسی رئیس جمهور را تهدید به ترور کرده باشد قطعا جرم انجام داده است.

قوه قضاییه خرداد ماه///

کاهش 0.5 درصدی ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی نسبت به سال گذشته

حجت الاسلام والمسلیمن شهریاری معاون رئیس قوه قضاییه روز 20 خرداد ماه 96 از ورود تعداد 5/585/489 پرونده در سال 95 به دستگاه قضایی خبرداد و گفت: این تعداد پرونده نسبت به سال گذشته 0.5 درصد کاهش داشته است.

حجت الاسلام و المسلمین شهریاری اضافه کرد: روند گردش پرونده ها درسال95 در دستگاه قضایی در پرونده های تکراری به رقم 11/944/928 پرونده  است که به طور میانگین می‌توان گفت هر پرونده دو بار بین شعب در جریان بوده است که این تعداد پرونده  حجم کار بالای شعب را نشان می دهد.

وی افزود: از این تعداد حدود 5 میلیون و 585 هزار پرونده غیر تکراری ( یکتا) بوده است.

بازداشت بیش از 50 قاضی و وکیل متخلف در سال95/ عفو 40 هزار زندانی/ بازداشت یکی از قضات پرونده کهریزک/ بازداشت ۵ نفر در پرونده حقوق‌های نجومی

حجت الاسلام و المسلمین غلامحسین محسنی اژه ای معاون اول قوه قضاییه در نشست خبری که روز 30 خرداد ماه  96 برگزار شد، با تأکید بر اینکه توجه و تقویت هر چه بیشتر نظارت یکی از عملکردهای مثبت قوه قضاییه بود، تصریح کرد: دادستانی کل کشور بعد از تصویب قانون جدید در سال 95 نظارت خود را بر ضابطان قضایی افزایش داد و دیوان عالی کشور هم به عنوان بالاترین دستگاه نظارتی نظارت خود را هم به صورت الکترونیکی و هم به صورت میدانی تقویت کرد.

سخنگوی قوه قضاییه با بیان اینکه نظارت هرچه بیشتر حفاظت اطلاعات از دیگر اقدامات قوه قضاییه بود، بیان داشت: سال گذشته بیش از 50قاضی، کارمند، وکیل و کارشناس دستگیر و 185کار چاق کن و دلال بازداشت شدند.

سخنگوی قوه قضاییه ادامه داد: از دیگر اقدامات دستگاه قضا در سال گذشته حذف دفاتر املاک ثبتی در سازمان ثبت بود که به دلیل بی توجهی ثبت اسناد در دفاتر ثبت مشکلاتی را برای سال‌های بسیار ایجاد می‌کرد که به لطف خدا این دفاتر ثبتی و سنتی حذف و به صورت الکترونیکی درآمد که اشکلات را تا حد زیادی کم می کند.

انتهای پیام/

برچسب ها: قوه قضاییه ، دادگاه
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار