سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

سوغات استان گیلان را با مطالعه این خبر بشناسید و امسال سفری بی نظیر را تجربه کنید. بهترین صنایع دستی و سوغات استان گیلان را برای دوستان خود انتخاب کنید.

 به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان؛ گیلان جزو استان های  زیبا و محبوب برای مسافران و گردشگران داخلی و خارجی به شمار می رود که  همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مردم از نقاط مختلف ایران و جهان است. به هنگام سفر به استان گیلان نیز خوراکی های مختلف و صنایع دستی  می توانند بهترین سوغات جهت خرید باشند . برای آشنایی بیشتر با "سوغات استان گیلان" بهتر است این خبر را بخوانید.

آشنایی با استان گیلان

استان گیلان به عنوان یکی از استان های شمالی  کشور با کشور جمهوری آذربایجان  مرز بین المللی دارد. از لحاظ جمعیت دهمین استان پرجمعیت و از نظر تراکم جمعیت سومین استان ایران به شمار می رود. رشت مرکز گیلان است و مهم ترین بندر ایرانی دریای خزر یعنی بندر انزلی در این این استان واقع شده است. از لحاظ تاریخ و قدمت با توجه به یافته های باستان شناسان  گیلان قدمتی بیش از ۳۰۰۰ ساله دارد.  محوطه باستانی  مارلیک در شهرستان رودبار گواه این  موضوع است. طبق نظریه مورخان و باستان شناسان مارلیک  آرامگاه فرامانروایانی است که در شروع  هزاره اول قبل از میلاد در این مناطق حکمفرمایی داشتند. از تاریخ که بگذریم آب و هوای فوق العاده گیلان و طبیعت پوشیده از جنگل آن علت اصلی جذب مسافر است. از لحاظ رونق اقتصادی نیز  به دلیل آب و هوایی معتدل و مرطوب  کشاورزی  مهم ترین فعالیت در گیلان است. برنج و چای نیز اصلی ترین فرآورده های کشاورزی در این استان هستند. هم چنین می توان استان گیلان به عنوان تولید کننده زیتون، فندق و بادام زمینی نیز معرفی کرد. هم چنین در چندین سال اخیر در مناطق شرقی استان  کشت کیوی نیز رونق پیدا کرده است. از جمله فعالیت های اقتصادی مهم دیگر نیز تولید ابریشم به میزان  ۸۰ درصد از تولید ابریشم ملی ایران در استان گیلان است. نیمی از تولید خاویار نیز در این استان صورت می پذیرد.

بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

گیلان با جذب بالای ۵ میلیون نفر توریست و مسافر به طور سالیانه سوغات فراوانی را نیز دارا است که در این خبر به معرفی آن ها می پردازیم.  از جمله معروف ترین سوغات نیز  کلوچه های لاهیجان و فومن است و کمتر کسی پیدا می شود که آن ها را نشناسد.

خوراکی های خوشمزه گیلان به عنوان سوغات استان

 رشته خشکار

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

 

رشته خشکار گیلان از شیرینی های سنتی به شمار می رود که در بسیاری از خانواده های محلی به عنوان شغل محلی   محسوب می شود. برای پخت این شیرینی خوشمزه از آرد برنج،  شیر، مغز گردو، هل، دارچین و شکر استفاده می شود. هم چنین برای درست کردن رشته های این  شیرینی  از ابزاری به خصوص به اسم  شانه رشته ریز کمک گرفته می شود. شانه رشته ریزی قفی شکل بوده و از جنس برنج  که دارای ۶ لوله باریک و منظم است. این شیرینی های بی نظیر در سینی های مسی سرخ می شوند و از کیفیت بالایی برخوردار هستند.

برای پخت شیرینی رشته خشکار مراحل خاصی باید صورت پذیرد که عبارتند از : 

  • آماده کردن  رشته ها
  • قراردادن خشکار ( محتواهای داخلی مثل هل و گردوی خرد شده) لای رشته  ها
  • سرخ کردن
  • قراردادن  در شربت تهیه شده از  شکر و آب به همراه دارچین

این شیرینی محلی گیلان به همراه چای خورده می شود. هم چنین می توان به دو صورت آن را خریداری کنید. یک به صورت خام ( رشته هایی که درونشان پر است)  که باید خودتان سرخش کنید و در شربت قرار دهید و یا به صورت داغ و آماده که می توانید با یک فنجان چای نوش جان کنید.

باقلوای یاس سوغات گیلان

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

 

باقلوا از جمله شیرینی های محبوب در بین مردم است . برای تهیه خمیر باقلوا از زرده تخم مرغ و شیر و در لایه میانی آن از خرده برخی مغزها مانند پسته، گردو و...  با طعم دهنده های طبیعی و پودر قند استفاده می شود. در آخر نیز  بعد از پخته شدن آن را به شربتی آغشته می کنند.  اما در استان گیلان یه علت فراوانی  گل یاس  مغز باقلوا را با گل یاس معطر می کنند. به همین خاطر باقلوای یاس جزو سوغاتی های مخصوص استان گیلان به شمار می رود.

حلوای به

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

 

حلوایی به خصوص که مورد توجه مسافران و توریست ها قرار می گیرد.  مرغوب ترین حلوای به  توسط زنان روستایی در دیگ های مسی سفید پخته می شود. برای پخت این حلوای خوشمزه  مقداری به را پوست می کنند و  خرده آن را به همراه آب و کمی  شکر  می پزند تا آبش به کل جمع  شود. بعد به های پخته شده را کوبیده و به همراه شکر و روغن حیوانی تفت می دهند. در مرحله پایانی تفت  خلال بادام و هل کوبیده شده را نیز اضافه می کنند. زمانی که حلوا به شکل توده ای منسجم درآمده و  از ظرف جدا شود آن را پهن می کنند و با پودر پسته تزیین می کنند. اغلب نیز برش حلواها به شکل لوزی صورت می گیرد.

 نان خلفه (کشتا)

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟ 

این نان محلی در گیلان روز سیزده به در مرسوم است. برای تهیه خمیر نان خلفه از کدوی پخته، مخلوط آرد گندم  و آرد برنج ، پودر تخم خرفه و کمی نمک استفاده می شود. این نان بر روی گمچ  پخته و تهیه می شود.

نان محلی تمیجان گیلان

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

 
 

این نان به عنوان یک نان محلی به نام خاستگاهش روستای تاریخی تمیجان نام گذاری شده است. برای تهیه خمیر این نان از آرد برنج استفاده می شود. شکل نان تمیجان بیضی  باریک است. هم چنین بر روی  تابه ای چدنی به اسم ساچ  تهیه می شود. طبق سنت دیرینه مردم  این منطقه در اولین شب جمعه ماه رجب ( شب آرزوها)  پیش  غروب آفتاب این نان ها را می پزند و همراه خرما و حلوا بین همسایه ها پخش می کنند.

پنیر سیاه مزگی

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

 

این پنیر معروف ترین محصول لبنی مورد علاقه مردم استان گیلان است. سیاه مزگی زرد رنگ و پر چرب بوده و دارای طعمی بی نظیر است . به طوری که با پنیرهای فرانسوی هم رقابت می کند.

زیتون گیلان

 

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟  

 شهرستان رودبار به عنوان منطقه جنوبی گیلان دارای باغ های زیتون فراوانی است. زیتون رودبار به قدری مشهور است که در سفرنامه ناصر خسرو هم به آن اشاره شده است.

بادام زمینی 

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟ 

۸۰درصد از بادام زمینی کل کشور در شهرستان آستانه اشرفیه تولید می شود. فصل کاشت  اوایل اردیبهشت تا اواسط خرداد و زمان برداشت اواسط شهریور تا اواخر مهر است. بادام زمینی این منطقه مرغوب ترین بادام زمینی کشور به شمار می رود.

صنایع دستی استان گیلان

نمد مالی در استان گیلان

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

 

نمد مالی روش تولید نمد است که نوعی زیر انداز سنتی محسوب می گردد. نمدمالی را می توان قدیمی ترین روش تولید زیرانداز و دشوارترین صنایع دستی نامید. نمد زیر انداز مناسبی در مناطق مرطوب و بارانی است. از نمد برای تهیه کلاه و لباس نمدی نیز استفاده می شود و در جامعه امروزی کاربردهای تزئینی نیز دارد.

 رشتی دوزی

سوغات استان گیلان/ بهترین سوغات استان گیلان چیست؟

 

قلاب دوزی رشتی  از رودوزی های قدیمی به شمار می رود که برای تزئین پارچه ها با نخ ابریشمی است. به طور کلی رشتی دوزی بر روی پارچه ماهوت( پارچه پشمی ضخیم و پرزدار با بافت ظریف)  صورت می پذیرد. مسافران  در گیلان می توانند  پرده، زیرانداز، سجاده، لباس و کلاه، رومیزی و روتختی تزئین شده با رشتی دوزی  ،پاپوش های زنانه ای را رویه شان به این شکل تزیین شده خریداری کنند.

با سفر به استان گیلان بهترین سوغات را برای دوستانتان انتخاب و خریداری  کنید.

انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علی کریمی
۲۳:۴۵ ۱۷ آذر ۱۴۰۰
سلام سوغات گیلان بسیار عالی من سالهاست که به استان گیلان سفر میکنم سوغات مختلف داره ازجمله باقلوای گیلان بسیار خوشمزه محلی دلچسب است توسیه میکنم همه مسافران از آنها خرید کنن