معاون صنایع دستی استان تهران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

تجلی شعار امسال رهبر انقلاب را می‌توان در حمایت از صنایع دستی شاهد بود

انشایی گفت: صنایع دستی ما کالای صد در صد ایرانی است و تجلی حمايت از كالای ايرانی را می‌توانیم در حمایت از صنایع دستی ببینیم.

تشریح فعالیت‌های معاون صنایع دستی استان تهران برای حمایت از تولید ملی/تجلی شعار حمایت از تولید ملی را می‌توانیم در حمایت از صنایع دستی ببینیممحمد انشایی، معاون صنایع دستی استان تهران، در گفتگو با خبرنگار حوزه میراث و گردشگری گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ به تشریح اقدامات حمایتی معاونت صنایع دستی استان تهران از تولیدات داخلی و ملی پرداخت و گفت: با توجه به شعار امسال مقام معظم رهبری مبنی بر حمایت از کالای ایرانی، تصور می‌کنم تجلی این شعار را می‌توانیم در حمایت از صنایع دستی ببینیم. زیرا صنایع دستی ما کالای صد در صد ایرانی است و با فکر ایرانی و مواد اولیه ایرانی شکل می‌گیرد. تمامی کار به دست صنعتگر و هنرمند ایرانی انجام می‌شود و ما برای حمایت از صنایع دستی ایرانی در سال‌های قبل فعالیت‌هایی داشتیم.

وی افزود: ما هنرمندان را به این سمت راهنمایی می‌کنیم که به لحاظ کیفیت بتوانند محصولاتشان را با بهترین کیفیت تولید کنند؛ اما تا انداز‌ه ای از لحاظ حامل‌های انرژی اذیت می شویم. زیرا شیشه گری سنتی اولین رشته صنایع دستی تهران است و رشته هایی، چون شیشه گری و سفالگری نیاز مستقیم به انرژی گاز دارند و استفاده از این حامل انرژی برای صنعتگران و هنرمندان گران درمی‌آید.

معاون صنایع دستی استان تهران افزود: ما امسال امیدواریم بتوانیم به توافقی برسیم که انرژی گاز را با قیمت مناسب تری در اختیار هنرمندان و صنعتگران قرار بدهیم؛ زیرا بدهی آن‌ها به شرکت گاز، اکثر هنرمندان و صنعتگران را اذیت می‌کند.

وی افزود: از شیشه گری که بگذریم نیاز است که تولیدکننده‌های ما راه خود را به بازار‌های خارجی باز کنند. ما الآن برای تحقق این هدف بجز یکسری استارتاپ‌ها و فروشگاه‌های مجازی، هنرمندانی را به نمایشگاه‌های مختلفی که برای هدیه و صنایع دستی برگزار میشوند، معرفی می کنیم. البته هزینه رفت و آمد و اقامت برای آن‌ها صرف نمی کند. باید راهکاری اندیشیده شود که هزینه حمل و نقل و اقامت برای این هنرمندان کاهش پیدا کند؛ زیرا این کاهش هزینه به پایین آمدن قیمت تمام شده محصول منجر می شود.

كيفيت محصولات چينی از لحاظ کیفیت و تنوع به پای محصولات ایرانی نمی رسد

انشایی اظهار کرد: امروزه یکی از معیار‌های رقابتی جهان در قالب قیمت تمام شده محصول تعریف می شود. کشورهایی، چون هند و چین از راه قیمتی وارد عرصه جهانی صنایع دستی می شوند؛ وگرنه محصولاتشان از لحاظ کیفیت و تنوع هرگز به پای محصولات ایرانی نمی رسد و این را دنیا و شورای جهانی صنایع دستی غرب آسیا که در کویت مستقر هست، می دانند. ما نیز باید در حمایت از صنعتگران که کالا‌های با کیفیت تولید می کنند، حامل‌های انرژی را با قیمت مناسبی در اختیارشان بگذاریم و روی قیمت تمام شده محصولشان کار کنیم. برای برندسازی نیز برنامه‌هایی داریم؛ باید بتوانیم با برخورداری از لوگو و برند مشخص در عرصه جهانی حرفی برای گفتن داشته باشیم. مجموعه کار‌هایی که باید انجام شود از ۲،۳ سال پیش به این طرف پیگیری می شود و امیدواریم امسال بتوانیم با توجه به شعاری که تدوین و برنامه ریزی شده، گام‌های موثری را در جهت حمایت از تولید داخلی در قالب عرصه صنایع دستی برداریم.

انشایی در پایان خاطرنشان کرد: ما اگر بگوییم که صنایع دستی خارجی عرضه نشود، همچون هر صنف صنعتی دیگری از اصل رقابت دور می شویم. البته ما در چند سال اخیر تلاش کردیم که با تعرفه‌های تعریف شده، قیمت وارد کردن صنایع دستی خارجی برای واردکنندگان ایرانی به صرفه نباشد، ولی اگر چنین محصولاتی وارد شدند و در فضای رقابتی قرار گرفتند، صنعتگر و هنرمند ایرانی نیز باید بتواند خودش را در این فضای رقابتی از لحاظ کیفیت و قیمت محک بزند، زیرا یکی از اصولی که در تجارت تعریف شده رقابت قیمتی است و صنعتگر و هنرمند ما باید برای این رقابت قیمتی آمادگی داشته باشد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار