باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

جایگاه از دست رفته لوازم خانگى ایرانی در سایه واردات/چِک‌هایی که در کسادی بازار برگشت می‌خورند

واردات محصولات خارجی با ضمانت مناسب و قیمت‌های متنوع، شرایط را برای رقابت تولیدکنندگان لوازم آشپزخانه داخلی سخت کرده است.

جایگاه از دست رفته لوازم خانگى ایرانی در سایه واردات/چِک هایی که در کسادی بازار برگشت می خورندبه گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ،محصولات آشپزخانه از نمونه کالاهایی به شمار می رود که اجتناب از خرید آن برای هیچ خانواده ای میسر نیست  زیرا در نبود آن،امکان زندگی وجود نخواهد داشت.

به واقع،گردش مالی و اشتغالزایی لوازم آشپزخانه آنچنان بالا است که در صورت برنامه ریزی مدون و اصولی،همین حوزه فعالیتی، تحولی چشمگیر را در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد.

مشتریان و جامعه هدف لوازم آشپزخانه را می توان به دو گروه تقسیم کرد،گروه اول معطوف به خانوارهایی می شود که نسبت به تغییر لوازم آشپزخانه و نوسازی آن اقدام می کنند و گروه دوم مشمول زوجین جوان می شود که در تهیه جهیزیه به خرید کالا مبادرت می ورزند ؛اقلامی که دایره وسیعی از کالاها اعم از قاشق،چنگال و چاقو گرفته تا یخچال،ماشین لباسشویی،فر،گاز و...را در بر می گیرد.

علی رغم جامعه هدف نسبتا گسترده  لوازم آشپزخانه و دایره وسیع محصولات مربوطه، بروز برخی نارسایی های اقتصادی،بازار لوازم آشپزخانه را به شدت تحت تاثیر قرار داده که تولیدکنندگان داخلی نیز از تبعات و پیامدهای این عارضه مصون نمانده اند.

از رکود اقتصادی تا افزایش چک های برگشتی

اسدا...نصیریان،یکی از فعالان بازار لوازم خانگی در گفتگو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی،با اشاره به شرایط اقتصادی نامساعد فعالان این صنف اظهار داشت:رکود اقتصادی حاکم بر بازار،دامنگیر این صنف نیز شده و همین نارسایی به تنهایی برای به چالش کشیده شدن کسب و کار فعالان این عرصه کافی است.

وی افزود:متاسفانه ضریب خرید محصولات و لوازم آشپزخانه به شدت اُفت کرده که این موضوع ریشه در عوامل مختلفی دارد،از یکسو شاهد کاهش آمار ازدواج هستیم که طبیعتا تنزل ضریب وَصلَت زوجین بصورت مستقیم رونق بازار را تحت الشعاع قرار داده ، زیرا بخش اعظم فروشِ کلیِ لوازم آشپزخانه به مراجعه زوجین برای تهیه جهیزیه معطوف می شود که در سالیان اخیر شاهد کاهش مراجعه متقاضیان برای چنین خریدهایی هستیم.

نصیریان عنوان کرد:با وجود در نظر گرفتن بسته های به اصطلاح تشویقی ، همچون فروش اقساطی لوازم آشپزخانه،همچنان رکود از بازار این صنف رخ بر نبسته است زیرا قدرت خرید مردم نیز به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کرده و دیگر به مانند سالیان گذشته که هر از چند گاهی،خانوارها اقدام به تغییر و ایجاد تنوع در لوازم آشپزخانه می کردند،شاهد چنین مراجعاتی نیستیم و میزان خریدهای اینچنینی نیز به میزان قابل توجهی تنزل پیدا کرده است.

این فعال در بازار لوازم آشپزخانه گفت:طبیعتا در چنین شرایطی وضعیت اقتصادی فروشندگان و توزیع کنندگان  نیز تحت تاثیر قرار می گیرد و نمود آن به روشنی در افزایش چک های برگشتی فعالان این صنف قابل احساس خواهد بود.

استقبال چندانی از کالاهای داخلی نمی شود

در شرایطی که از تولید داخلی به عنوان یکی از مهمترین رکن های تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی و شکوفایی اقتصادی کشور یاد می شود،شواهد موید این واقعیت تلخ است که در بخش لوازم آشپزخانه،اقبال چندانی به تولیدات داخلی نشان داده نمی شود.

فریدون نصیری،رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه با اشاره به عدم توجه کافی متقاضیان خرید به اقلام و محصولات تولید داخلی می گوید:یکی از دلایل بروز این امر به عدم شناخت جامعه هدف از این محصولات معطوف می شود.

گارانتی های تضمین شده و تنوع قیمت چنین اقلامی از دیگر دلایل استقبال مشتریان به خرید لوازم آشپزخانه خارجی به شمار می رود که نصیری  به آن تاکید دارد.

رئیس اتحادیه لوازم آشپزخانه در ادامه عنوان کرد:موانع دولتی همچون بیمه و عدم پرداخت یارانه برای ورودِ مواد اولیه تولید،پایین بودن تیراژ تولید و عدم اعتماد کافی جامعه هدف این محصولات به استانداردهای لحاظ شده داخلی و...از دیگر مواردی است که باعث کاهش اقبال به تولید داخلی شده است.

وی تصریح کرد:در برخی مواقع تولیدکنندگان داخلی به ناچار محصولات خود را با برچسب خارجی به فروش می رسانند.

پدیده ای که به واقع موید عمق بحران و پدیده نامبارک گرایش به تولیدات خارجی از سوی بخش قابل توجهی از مردم به تولیدات خارجی است.

امید آن می رود با ارائه تسهیلات ویژه، بالابردن تعرفه واردات محصولات خارجی، مقابله با قاچاق و واردات بی رویه و حمایت واقعی از تولید داخلی،شرایط و بستر شکوفایی هر چه بیشتر صنعت لوازم آشپزخانه فراهم شود و قطعا با حصول این امر ، اقتصاد کشور از مواهب ارتقای فرصت های شغلی و گردش مالی قابل توجه صنعت مذکور بهره مند خواهد شد.

انتهای پیام/

برچسب ها: لوازم خانگی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
مهرداد
۱۴:۱۹ ۰۹ فروردين ۱۳۹۷
با سلام متاسفانه چنین چیزی در ما ایرانی ها موج میزند من افتخار میکنم که در کارت ملی ام نام زیبای ایران نقش بسته پس خود را مکلف میکنم که در صورت خرید کالا ابتدا ایرانی بخرم در ضمن مردم محترم ایران مگر کالای خارجی چگونه به یک اعتماد برای تو تبدیل شده دلیل اصلی اش ابتدا حمایت مردم کشور تولید کننده بوده آنها به تولیدات کشورشان اعتماد دارند احترام میگذارند شما چطور؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۲۴ ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
بعضی از ماها چقدر خود باخته ایم . مگه کالای خارجی اصلا خراب نمیشه ؟!؟
Germany
ناشناس
۰۰:۰۶ ۰۶ فروردين ۱۳۹۷
آشغال چینی با برچسب ایرانی و بدتر از درجه ۵ چینی نمونه اش قطعه سازان خودرو داخلی
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۲۱:۱۰ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
ساخت ایران همانند خونی در رگهای ماست پس چقدر خوب که در رگهای مان از این خون پر شود
پس ما زنده این به خون پاکی که سرچشمه اش از این آب و خاک است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
ایران سرافراز
United States of America
ناشناس
۲۱:۰۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
کیفیت را بالا و قیمت را پایین آورد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
کیفیت را بالا و قیمت را پایین آورد
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۹:۴۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
من یخچال ...خریدم و روزی ده بار میگم ای کاش نمیخریدم چون خراب شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
کالا های ایرانی حمایت میکنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۴ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
با هر خرید ایرانی یک گام ایران را به جلو برانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۱ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
با هر خرید ایرانی یک گام ایران را به جلو برانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۹ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
جانم فدای ایران
خرید کالای ایرانی کوچکترین کار برای کشور عزیزم است
ایران عزیز پاینده و سر زنده بمانی و مردمانت در خوبی و تندرستی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
ایرانی بخر تا ایرانی بمانی
Iran (Islamic Republic of)
بختیاری
۱۷:۱۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
اگه کیفیت کالای ایرانی و خدمات پس از فروش خوبی داشته باشند بیش از نود درصد مردم ایرانی پسندند و هیچگاه ثروت خود را به پای خارجیان نمیریزند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۸ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
کالای ایرانی اگه بتونه با نوع خارجیش رقابت کنه خوبه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
کالای ایرانی حمایت حمایت حمایت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۱۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
باید مردم در خرید کالای داخلی با خارجی آزاد باشند نه اینکه انها را تحت فشار قرار دهیم تا فقط ایرانی بخرند. زیرا اگر رقابت نباشد تولید داخلی رشد نمیکند.
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۴:۳۶ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
تولید کنندگان کالای داخلی اگر متعهد شوند که تمامی خسارت احتمالی ناشی از بی کیفیت بودن کالا را بدون قید و شرط به مصرف کننده پرداخت کنند و در تولید خود از مواد بی کیفیت و ارزان استفاده نکنند و من مصرف کننده اطمینان داشته باشم که حقی از من ضایع نمیشود و کالای نا مرغوب را بجای کالای باکیفیت به من غالب نمیکنند، آنموقع به خرید کالای ایرانی فکر میکنم. حمایت از تولید داخلی بدون رعایت حقوق مصرف کننده غیر ممکن است
Iran (Islamic Republic of)
محمد رضا عظیمی
۱۴:۲۵ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
من تلویزیون 41اینچ تولید ایران را خریدم بعد ازمدت یکسال خراب شد وبه نمایندگی که مراجعه کردم گفتند برای تعمیر باید مبلغ 500000تومان هزینه کنم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۲۲ ۰۵ فروردين ۱۳۹۷
مسئولین وارداتی باید تنبیه بشن،چون مقصرند.باید قانونی وضع بشه هر چی در داخل تولید میشه وارداتش منع بشه
آخرین اخبار