با کارآفرینان جوان؛

از تحصیل در هنرستان تا انتخاب به عنوان مخترع برتر/ کسب درآمد از دستاوردهای دانش‌آموزی

یک کارآفرین جوان گفت: هنرستان مسیری بود که توانستم اهداف و ایده‌های خود را عملی کنم.

ورود به هنرستان از تحصیل تا مخترع برتر شدن/ مدیران معمولا به فکر بودجه دولتی هستندبه گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان ؛ مشکل اشتغال و نبود شغلی متناسب با رشته تحصیلی چالشی است که امروزه قریب به اتفاق جوانان با آن دست و پنجه نرم می‌کنند؛ البته مدتی است کارآفرینی و توسعه آموزش‌های مهارتی در جامعه جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است و در برنامه‌های کلان کشور از جمله برنامه ششم توسعه سهم قابل توجهی برای آموزش‌های مهارتی به چشم می‌خورد که بر اساس آن باید نیمی از دانش‌آموزان در پایان این برنامه در رشته‌های مهارتی تحصیل کنند.

هر چند سابقه آموزش‌های مهارتی در کشور چندان نوپا نیست، اما برخی تفکرات کهنه باعث شد تا گرایش به این رشته‌ها در مدرسه و دانشگاه کاهش پیدا کند، البته از طرف دیگر بحران بیکاری موجب شده تا جوانان به سمت آموزش مهارتی سوق پیدا کنند.

امید امیرگونه‌زاده کارآفرین 27 ساله‌ای است که از هنرستان فعالیت خود در عرصه برق شروع کرده و حالا علاوه بر ایجاد اشتغال به عنوان کارآفرین برتر انتخاب شده است. با او گفتگویی داشتیم تا از چگونگی فعالیت و ورود به مهارت آموزی جویا شویم.

باشگاه خبرنگاران جوان: از خودتان بیشتر بگویید و چطور شد که رشته برق را در هنرستان انتخاب کردید؟

امیرگونه زاده: از دوره دبیرستان وارد هنرستان کاردانش و رشته برق شدم و با توجه به علاقه‌ای که به این عرصه داشتم از همان دوران مدرسه موفقیت‌هایی را کسب کردم از جمله ایجاد آیکون کنترل از راه دیجیتال بود که این طرح را سال آخر هنرستان اجرایی کردم، علاوه بر آن 6 ماه بعد تلویزیون هوشمند که نیاز به کنترل نداشت طراحی کرده و به ثبت رساندم.

باشگاه خبرنگاران جوان: با وجود موفقیت‌های قابل توجهی که در دوره مدرسه داشتین برنامه‌ریزی خودتان برای تحصیلات دانشگاهی چه بود و الان چه مدرک تحصیلی دارید؟

امیرگونه زاده: با توجه به اینکه در هنرستان تحصیل می‌کردم، در دانشگاه برای مقطع کاردانی رشته برق و قدرت را انتخاب کردم پس از آن تحصیلات خودم را تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم البته در مقطع کارشناسی ارشد علاوه بر رشته برق همزمان در دانشگاه آزاد رشته مدیریت بازرگانی را دنبال کردم و با معدل 19.5 از دانشگاه فارغ‌التحصیل شدم و اکنون نیز برای دکترا و تحصیل در این مقطع اقدام کردم.

مهارت آموزی و کارآفرینی با تحصیل در هنرستان

باشگاه خبرنگاران جوان: شرایط تحصیلی شما نشان می‌دهد که علاقه‌مند به آموزش و کسب علم بودید، چرا با این وجود و طبق عادتی که در جامعه وجود دارد به رشته‌های نظری وارد نشدید؟

امیرگونه زاده: تفکر اشتباهی که درباره رشته‌های مهارتی و هنرستان‌ها وجود دارد، نبود شرایط مناسب آموزشی است در حالی که با تحصیل در هنرستان از نظر مهارت آموزی و کارآفرینی بسیار عملکرد بهتری خواهیم داشت.

در هنرستان امکاناتی وجود داشت که توانستم به طور عملی بسیاری از مباحثی که آموزش می‌بینم به طور ملموس مشاهده کنم و همین مسئله باعث می‌شد تا در روند اشتغال زایی بهتر از سایرین باشم هرچند هنرستان‌ها نیازمند تجهیزات بهتری هستند.

مدیران به فکر بودجه دولتی هستند

باشگاه خبرنگاران جوان: چه پیشنهادی دارید تا از نظر تجهیزات و امکانات هنرستان‌ها بهبود پیدا کنند؟

امیرگونه زاده: مدیران معمولا به فکر بودجه دولتی هستند در حالی که می‌توان از دستاوردهای دانش آموزی کسب درآمد کرد و برای تجهیزات هنرستانی از این طریق اقدام کنیم و این کار به تجاری سازی دستاوردهای هنرجویان هنرستانی هم کمک می‌کند.

باشگاه خبرنگاران جوان: واکنش اطرافیان و خانواده نسبت به تصمیم شما برای ورود به هنرستان چه بود؟

امیرگونه زاده: برای ورود به این عرصه خانواده‌ام نظر مثبتی داشتند و از این تصمیم استقبال کردند با توجه به اینکه در هنرستان دستاوردهای قابل توجهی داشتم و جزء هنرجویان نمونه بودم، از تصمیم استقبال بیشتری می‌شد و من را تشویق می‌کردند البته خواهرم هم در هنرستان تحصیل خود را ادامه دادند.

سال 93 به عنوان ایده پرداز و مخترع برتر انتخاب شدم

باشگاه خبرنگاران جوان: از دستاوردهایی که تاکنون داشته‌اید بیشتر بگویید.

امیرگونه زاده: علاوه بر طرح‌هایی که در دوره مدرسه داشتم در سال 89 بخاری هوشمندی طراحی کردم که دما بر اساس درجه دلخواه کنترل می‌شود و از خطر مرگ جلوگیری می‌کند همچنین از دیگر دستاوردهایی که تا کنون داشتم کمک به درمان تعریق زیاد کف دست برای بیماران است که این دستاوردها باعث شد در سال 93 به عنوان ایده پرداز و مخترع برتر انتخاب شوم.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به فعالیت‌هایی که دارید چه حمایت‌هایی از شما انجام شده است؟

امیرگونه زاده: تاکنون حمایت خاصی انجام نشده است اما با توجه هدفمندی که در کارم داشتم به فعالیت ادامه دادم و شاید برای ادامه تحصیلم خارج از کشور را انتخاب کنم.

باشگاه خبرنگاران جوان: تاکنون چه موفقیت‌هایی کسب کرده‌اید؟

امیرگونه زاده: در جشنواره حضرت علی اکبر(ع)به عنوان ایده پرداز ومحقق و مخترع  برتر استان و بسیجی نخبه و نمونه استان شناخته شدم همچنین کسب عنوان اولین جهادگر علمی و عملی کشور را درسال 96 بدست آوردم. در نخستین رویدادکار آفرینی هنرجویان هنرستان کاردانش وفارغ التحصیلان کار آفرین نیز عنوانی است که بدست آوردم. در بیست ونهمین جشنوار امتنان تجلیل از نخبگان جامعه کار و تولید کارگر نمونه بخش خدمات شناخته شدم و در جشنواره اقتصادمقاومتی به عنوان مخترع و پژوهشگر برتر در جهت حمایت از تولید داخلی انتخاب شدم.

باشگاه خبرنگاران جوان: سخن پایانی و توصیه به افرادی که اکنون در شرایط انتخاب رشته قرار دارند.

امیرگونه زاده: ورود به هنرستان‌ها را به دانش آموزانی که دغدغه اشتغال و کارآفرینی دارند توصیه می‌کنم چراکه این مسیر می‌تواند میانبر خوبی برای ورود سریعتر به بازار کار باشد؛ دانش آموزان و هنرجویان همیشه اهداف خود را دنبال کنند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۳ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
مخترع = موتور اقتصاد و اشتغال زایی مملکت
آخرین اخبار