وقتی شیطنت و بازیگوشی بیش از حد مغز کودکتان را کوچک می‌کند

یکی از بیماری‌های شایع در دوران کودکی بیش فعالی است که می‌تواند در اثر تاخیر در شناسایی و درمان اثری غیرقابل جبران بر سلامت مغزکودک بگذارد.

به گزارش خبرنگار حوزه کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافتند افراد مبتلا به اختلال بیش فعالی (ADHD) دارای رشد مغزی کندتری به نسبت دیگران هستند که می‌تواند سبب اثرگذاری منفی بر ضریب هوشی و قدرت یادگیری آن‌ها شود.

محققان در پژوهش‌های خود دریافتند بخش‌هایی از مغز که مسئول خود کنترلی و جلوگیری از بروز رفتار‌های پرخاشگرانه هستند در مغز افراد مبتلا به بیش فعالی در ۴ و ۵ سالگی تکامل کمتری به نسبت افراد سالم دارد.

اختلال بیش فعالی معمولاً دراوایل ۴ الی ۵ سالگی در کودکان ظاهر می‌شود و سبب رفتار‌های پرخاشگرانه، شیطنت بیش از حد، مشکل در یادگیری و نظم و انضباط و حتی ناتوانی در برقراری ارتباط با دیگران می‌شود.

امروزه دانشمندان دریافتند بیش از ۷۵ درصد از کودکان مبتلا به اختلال بیش فعالی با استفاده دارو درمان شده یا بیماری درآن‌ها کنترل می‌شود، هرچند که مصرف این دارو‌ها ممکن است عارضه‌های جانبی خطرناکی برای رشد مغز و عملکرد قلب کودکان داشته باشد اما کودکانی که عارضه بیش فعالی درآن‌ها تشخیص داده نشده است بیشتر احتمال دارد در دوران تحصیل یا حتی بزرگسالی دچار ناهنجاری‌های رفتاری شوند و نیز از نظر درسی نمره‌های مناسبی نگیرند.

کارشناسان دانشگاه جان هاپکینز دریافتند قشری از مغز مشهور به (prefrontal) که بر عمل و طرز رفتار فرد نظارت دارد در مغز افراد مبتلا به بیش فعالی به نسبت افراد عادی توسعه کمتری یافته است.

پژوهشگران به والدین توصیه می‌کنند درصورت مشاهده علامت‌های اولیه بیماری بیش فعالی در سنین خردسالی فرزندان خود حتماً  به متخصص مراجعه و اقدام‌های درمان و روان درمانی لازم را انجام دهند، زیرا این بیماری سبب آسیب و جلوگیری از توسعه بخش خاکستری مغز می‌شود.

تشخیص دیرهنگام این بیماری می‌تواند بر کل زندگی فرد اثر منفی بگذارد و سبب رفتار‌های پرخاشگرانه، جرم و بزه، ترک تحصیل، اعتیاد به مواد مخدر و دخانی و حتی ابتلا به سایر بیماری‌های اعصاب و روان شود.

درمان این بیماری به وسیله دارو، تنظیم رژیم غذایی و روان درمانی و محافظت به وسیله خانواده و دوستان انجام می‌شود.

منبع: dailymail

انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Japan
حامد
۰۵:۵۷ ۲۳ دی ۱۳۹۸
سلام ضمن عرض خدا قوت؛عارضم که امروزه برای درمان کمکی بیش فعالی از نوروتراپی هم استفاده زیادی می شود به طوری که طبق تحقیقات حدود85% کودکان مبتلا به بیش فعالی و نقص توجه با کمک نوروتراپی دیگر نیازی به استفاده از دارو ندارند.
بد نبود اگر به این موضوع هم اشاره می داشتید.موفق باشید
آخرین اخبار