چشمه وقت و ساعت از جاذبه‌های زیبا و شگفت‎انگیز طبیعی

چشمه وقت و ساعت از جاذبه‌های زیبا و شگفت‎انگیز طبیعی ایران در چهارمحال و بختیاری، پذیرای گردشگران نوروز ۹۷ است.

به گزارش گروه استان‎های باشگاه خبرنگاران جوان از شهرکرد؛ چشمه «وقت و ساعت» از جاذبه‌های زیبا و شگفت انگیز طبیعی ایران در استان چهارمحال و بختیاری است که پذیرای گردشگران و مسافران زیادی بویژه در ایام تعطیلات نوروزی است.
 
چشمه وقت و ساعت از مناظر زیبای شگفت انگیز

این چشمه و تفرجگاه اطراف آن، در شهرستان شهرکرد و در فاصله دو کیلومتری غرب روستای شمس آباد و ۲۵ کیلومتری شهرکرد مرکز استان چهارمحال و بختیاری، در مجاورت کوه‌های جهان بین قرار دارد.

گردشگاه چشمه وقت و ساعت علاوه بر وجود چشمه‌ای از عجایب حیرت انگیز طبیعی، دارای درختان سر به فلک کشیده‌ای می‌باشد که سایه سار آن‌ها، مکانی مفرح برای گذران اوقات فراغت مردم محلی، دوستداران طبیعت و مسافران و گردشگران داخلی و خارجی فراهم کرده است.

چشمه وقت و ساعت از مناظر زیبای شگفت انگیز

علت نامگذاری «چشمه وقت و ساعت» این است که آب این چشمه چند مرتبه (معمولاً سه مرتبه) در طول روز، به صورت تناوبی خشک و پر آب می‌شود.

آب چشمه وقت و ساعت، هر دفعه برای مدت حدود ۲ ساعت قطع می‎شود و دوباره شروع به جوشش می‎کند، به گونه‌ای که در زمان قطعی، هیچ اثری از آب در دهانه چشمه مشاهده نمی‌شود، ولی پس از مدتی، یکباره آب از دهانه چشمه خارج و جاری می‌شود و منظره زیبایی را به وجود می‌آورد.

قدمت چشمه وقت و ساعت که از چشمه‌های کارستی به شمار می‎رود، به قبل از دوران چهارم زمین شناسی (کواترنری) می‌رسد.

چشمه وقت و ساعت از مناظر زیبای شگفت انگیز

میزان آب چشمه وقت و ساعت، در فصول مختلف سال متفاوت است اما حجم آن در بهار، قابل توجه و بیشتر است، به طوری که کف چشمه اصلی که چند متر پهنا دارد، پر از آب شده و آب آن به اندازه ۲۰ سانتی متر بالا می‌آید.

تا کنون دلیل علمى قانع کننده‎اى پیرامون عملکرد این چشمه ارائه نشده است، ولى برخی کارشناسان زمین شناسی، وجود سفره‎هاى زیر زمینى خاصى را علت جوشش و خشک شدن این چشمه بیان کرده‎اند.

چشمه وقت و ساعت از مناظر زیبای شگفت انگیز
این چشمه علاوه بر ارزش‌های علمی و طبیعی، از قداست خاصی نزد عامه مردم برخوردار است.

در اطراف چشمه وقت و ساعت، سنگ‌هایی از جنس کانی مگنتیت وجود دارد که سبب چسبیده شدن سنگ‌های اطراف می‌شود و این نکته باعث شده تعدادی از مردم، به این مکان به عنوان یک جایگاه مقدس نگاه کنند.

چشمه وقت و ساعت از مناظر زیبای شگفت انگیز
چشمه وقت و ساعت شمس آباد در تاریخ ۱۳۸۹/۱۱/۲۰ و با شماره ۱۰۹ در فهرست آثار طبیعی ملی ایران ثبت شده است.

گفتنی است: آب چشمه کارستی، حاصل نفوذ آب مخازن بزرگتر زیرزمینی در یک مخزن کوچکتر و خروج آن از چشمه می‌باشد.

انتهای پیام/ن

چشمه وقت و ساعت جاذبه‌ای طبیعی و حیرت‌انگیز

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار