به مناسبت زادروز نادر ابراهیمی؛

نویسنده «ابوالمشاغل» را بشناسید

ابراهیمی در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» خود ضمن شرح وقایع زندگی، به شرح فعالیت های گوناگون خود می پردازد.

نویسنده ابوالمشاغل را بشناسید//// 14 فروردین

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛  نادر ابراهیمی داستان نویس معاصر ایرانی علاوه بر نگارش رمان و داستان کوتاه در زمینه های فیلم سازی،ترانه سرایی،ترجمه و روزنامه نگاری فعالیت کرد. وی به همراه بهرام بیضایی و ابراهیم گلستان از اندک اهالی قلم هستند که در هر دو زمینه ادبیات و سینما فعالیت کردند و شناخته شدند. بیش از 90 کتاب از نادری منتشر شده است. ابراهیمی در دو کتاب «ابن مشغله» و «ابوالمشاغل» خود ضمن شرح وقایع زندگی، به فعالیت های گوناگون خود می‌پردازد.

این نویسنده کارهای مختلفی از جمله کمک کارگری تعمیرگاه سیار در ترکمن صحرا، کارگری چاپخانه، حسابداری و تحویلداری بانک، صفحه بندی روزنامه و مجله و کارهای دیگر چاپ، میرزایی یک حجره فرش در بازار، مترجمی و ویراستاری، ایرانشناسی علمی و چاپ مقاله های ایران شناختی، فیلمسازی مستند و سینمایی، مصور کردن کتاب های کودکان، مدیریت یک کتابفروشی، خطاطی، نقاشی، نقاشی روی روسری و لباس و تدریس در دانشگاه ها را انجام داده است.

ابراهیمی در تمام سال های پرکاری یا بیکاری خود همچنین در ایامی که در زندان بود، نویسندگی را از یاد نبرد. وی در سال 1342 نخستین کتاب خود را با عنوان «خانه ای برای شب» در نشر روزبهان منتشر کرد. داستان «دشنام» در این مجموعه با استقبال چشمگیری از سوی مخاطبانش روبرو شد. تا سال 1380 علاوه بر نگارش صدها مقاله تحقیقی، نقد بیش از صد کتاب از وی منتشر شده است. این کتاب ها در زمینه های داستان های بلند و کوتاه، نمایشنامه، فیلمنامه،کتاب کودک و نوجوان و پژوهش درباره موضوعات گوناگون نوشته شده اند.

ابراهیمی چندین فیلم مستند و سینمایی و دو مجموعه تلویزیونی را نوشته و کارگردانی کرده و آهنگ ها و ترانه هایی برای این آثار ساخته است. همچنین این نویسنده توانست نخستین موسسه  غیرانتفاعی - غیر دولتی ایران‌شناسی را تاسیس کند. وی هزینه زیادی برای سفر تهیه فیلم، عکس و اسلاید از سراسر ایران و بایگانی کردن آن ها صرف کرد، ولی آنچنان که باید شناخته و استفاده نشد. این کار با فرارسیدن انقلاب اسلامی ایران و آغاز دفاع مقدس متوقف شد. وی فعالیت های خود را در زمینه ادبیات کودک و نوجوان با تاسیس موسسه «همگام با کودکان و نوجوانان» با همکاری همسرش در آن موسسه متمرکز کرد. این موسسه برای مطالعه در زمینه مسائل مربوط به کودکان و نوجوانان احداث شد و فعالیتش را در زمینه نوشتن، چاپ و پخش کتاب، نقاشی، عکاسی و پژوهش درباره خلق و خو، رفتار و زبان کودکان همچنین بررسی شیوه های یادگیریشان دنبال کرد. «همگام» عنوان ناشر برگزیده آسیا و ناشر برگزیده نخست جهان را از جشنواره های آسیایی و جهانی تصویرگری کتاب کودک و نوجوان دریافت کرد.

از آثار نادر ابراهیمی در زمینه ادبیات بزرگسال می توان به «با سرود خوان جنگ در خطه نام و ننگ»،«خانه ای برای شب»،«آرش در قلمرو تردید»،«مصابا و رویای گاجرات»، «بار دیگر شهری که دوست می داشتم»، «هزار پای سیاه و قصه های صحرا»، «افسانه باران» ، «در سرزمین کوچک من»، «تضادهای درونی»، «انسان- جنایت- احتمال»، «مکان های عمومی»، «رونوشت بدون اصل»، «در حد توانستن»، «غزل داستان های سال بد»، «ابن مشغله»، «ابوالمشاغل»، «فردا شکل امروز نیست»، «براعت استهلال»، «مقدمه ای بر فارسی نویسی برای کودکان»، «مقدمه ای برای مصور سازی کتاب های کودکان»، «مقدمه ای بر مراحل خلق و تولید ادبیات کودکان»، «مقدمه ای بر آرایش و پیرایش کتاب های کودکان»، «دور ایران در شش ساعت»، «چهل نامه کوتاه به همسرم»، «آتش بدن دود»، «یک صعود باورنکردنی»، «تکثیر تاسف انگیز پدربزرگ»، «مردی در تبعید ابدی»، «حکایت آن اژدها»، «بر جاده های آبی سرخ»، «صوفیانه ها و عارفانه ها» ، «یک عاشقانه آرام»، «سه دیدار با مردی که از فراسوی باور ما می آمد»، «طراحی حیوانات»، «الف یا» و «پیشگفتار کوچه های کوتاه» را نام برد.

ابراهیمی در زمینه ادبیات کودک و نوجوان آثاری چون «دور از خانه»، «کلاغ ها»، «سنجاب ها»، «قصه گل های قالی»، «پهلوان پهلوانان ،پوریای ولی »، «باران- آفتاب و قصه کاشی »، «بزی که گم شد» و «من راه خانه ام را بلد نیستم» خلق کرده است.«سفرهای دور و دراز هامی و کامی در وطن»، «پدر چرا توی خانه مانده است»، «جای او خالی»، «جای تو خالی»، «نیروی هوایی»، «سحرگاهان همافرها اعدام می شوند»، «برادرت را صدا کن»، «برادر من مجاهد،برادر من فدایی»، «مامان من چرا بزرگ نمی شوم»، «نامه فاطمه پاسخنامه فاطمه»، «جنگ بزرگ از مدرسه امیریان»، «روزی که فریادم را همسایه ها شنیدند»، «آدم وقتی حرف می زند چه شکلی می شود»، «درخت قصه قمری های قصه»، «عبدالرزاق پهلوان »، «آن که خیال بافت و آن که عمل کرد»، «حکایت کاسه آب خنک »، «حکایت دو درخت خرما»، «آن شب که تا سحر»، «قلب کوچکم را به جه کسی هدیه بدهم»، «مثل پولاد باش پسرم مثل پولاد»، «داستان سنگ و فلز و آهن»، «با من اشنا شو، با من دوست شو»، «هستم اگر می روم گر نروم نیستم»، «راستی اگر نبودم» ، «کمیاب و قیمتی اما»، «مدرسه بزرگتری هم وجود دارد»، «گل اباد دیروز،گل اباد امروز»، «گل آباد امروز، گل اباد فردا»، «فرهنگ فرآورده های فلزی ایران»، «هفت آموزگار مهربان»، «ما مسلمانان این آب و خاکیم»، «قصه ساز و سیب»، «قصه موش خودنما و شتر باصفا»، «با من بخوان تا یادبگیری»، «حالا دیگر می خواهم فکر کنم»، «قصه قالیچه های شیری»، «همه گربه های من 1 و 2» و دیدار با ارزو از آثار دیگر ابراهیمی در حوزه کودک و نوجوان است.

نادر ابراهیمی در زمینه نمایشنامه آثاری را چون «اجازه هست آقای برشت»، «وسعت معنای انتظار» و «یک قصه معمولی و قدیمی در باب جنایت» نوشته است.از فیلم نامه های وی می توان به «آخرین عادل غرب» و «صدای صحرا» اشاره کرد. وی همچنین آثاری چون «مویه کن سرزمین محبوب، با همکاری فریدون سالک»، «از پنجره نگاه کن با همکاری احمد منصوری»، «دوست کسی است که آدم را دوست دارد با همکاری احمد منصوری » و  «آدم آهنی را با همکاری احمد منصوری» ترجمه کرده است.

 

انتهای پیام/

برچسب ها: ادبیات ، نویسنده
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار