باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

روزانه فقط ۲ هزار تومان کالاى ایرانى بخریم، طلسم بیکاری می‌شکند؟

در حمایت از کالای ایرانی و تقویت تولید ملی، مردم و جامعه ۸۰ میلیون نفری ایران، نقش بسزایی را ایفا می‌کنند.

روزانه فقط ۲ هزار تومان کالاى ایرانى بخریم، طلسم بیکاری می‌شکند؟به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، نقش تولید ملی و حمایت از کالا‌های ایرانی در زدودن بخش قابل توجهی از مشکلات اقتصادی همچون بیکاری، کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی و استقلال فزاینده‌تر اقتصادی کشور بسیار تاثیرگذار، نافذ و انکار ناپذیر است.

مقوله مذکور از چنان اهمیتی برخوردار است که حتی در ارتباط با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی نیز سهم بسیاری برای تولید لحاظ می‌شود، تولیدی که طبیعتا نمود آن در محصولات و کالا‌های ایرانی ظهور و بروز پیدا می‌کند.

بدون تردید، نقش عموم مردم در حمایت از کالای ایرانی و تولیدات داخلی و ملی بسیار مهم و برجسته است و برخلاف تصور عده کثیری از عوام که همواره مشکلات جامعه در حوزه‌های گوناگون را به عملکرد مسئولان، خط و ربط می‌دهند، نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که علی رغم نقش عمده مدیرت در توسعه و شکوفایی کشور، اما اهمیت عملکرد مردم نسبت به جامعه و کشورشان و ضریب مسئولیت پذیری آن‌ها در قبال نارسایی‌ها و تلاش برای حل و فصل و رفع آن به مراتب والاتر و برجسته‌تر از تمامی مولفه‌های مدیریتی است.

این مهم به روشنی با نیم نگاهی به رفتار جمعی جامعه در کشور‌های توسعه یافته و پیشرفته جهان قابل اثبات خواهد بود که البته طرح این موضوع به معنای نادیده انگاشتن تلاش و مجاهدت‌های مردمی در فراز و نشیب‌های سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی کشور در طول حدود ۴ دهه گذشته و حتی پیش از آن نبوده و نیست.

حضور پر رنگ مردم در صحنه نبرد حق علیه باطل (جنگ تحمیلی)، مقاومت عموم جامعه در قبال تحریم‌های اقتصادی و ظالمانه غرب و حضور همیشه در صحنه ملت در مناسبت‌های ملی و مذهبی به عنوان مولفه‌ای اثربخش در خنثی سازی دسیسه‌های دشمنان نظام و انقلاب و برهم زدن محاسبات آنها، موید این واقعیت است که با عزمی جزم، قادر خواهیم بود بر بسیاری از مشکلات و چالش‌های پیش رو، علی الخصوص نارسایی‌های اقتصادی فائق شویم.

شاید این سئوال به ذهن متبادر شود که چگونه خانوار‌های ایرانی قادر به ایجاد فرصت‌های شغلی برای جوانانشان خواهند بود، چگونه می‌توان رکود حاکم بر اقتصاد کشور را با تکیه بر توانمندی عموم مردم مرتفع نمود، ده‌ها و صد‌ها سئوال اینچنینی که پاسخ آن در قالب تولید داخلی و یا همان حمایت از کالای ایرانی روشن و شفاف خواهد شد.

در صورت توجه به کالای ایرانی، چرخ تولید کشور به سهولت می‌چرخد، با افزایش تولید فضای رقابتی مطلوبی ایجاد می‌شود و در چنین بستری شاهد ارتقای هر چه بیشتر کیفیت محصولات داخلی خواهیم بود و به تبع هر آنچه بر ضریب تولید افزوده شود به همان میزان شاهد توسعه و گسترش فرصت‌های شغلی و جذب جوانان جویای کار خواهیم بود و جاری و ساری شدن همین عناصر به تنهایی رفع کننده بسیاری از چالش‌های اقتصادی کشور خواهد بود.

البته اشاره به این مسائل نافیِ وظیفه خطیر مسئولان و مولفه مدیرت اقتصادی کشور نیست، اما قطعا بدون ایفای نقش سازنده مردم، امکان عبور از مشکلات فعلی میسر نخواهد شد و با امتزاج توانمندی مدیریتی و عزم عمومی مردم، اقتصاد کشور با تحول و شکوفایی چشمگیری همراه خواهد شد.

به واقع، با تکیه بر آحاد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی کشور می‌توان به توفیقات بسیاری نائل شد.

ضرورت مشارکت مردم در توسعه اقتصادی با همگرایی قوای سه گانه و هم افزایی ظرفیت رسانه‌ای کشور

در این ارتباط، بهزاد خسروی، پژوهشگر ارشد مطالعات راهبردی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح نقش حائز اهمیت مردم به عنوان سرمایه‌های اجتماعی این مرز و بوم در حل و فصل نارسایی‌های اقتصادی کشور و حمایت از محصولات و کالا‌های ایرانی، اظهار کرد: بنابر دلایل بسیاری، باور ذهنی بخش قابل توجهی از عموم مردم دچار نگاه‌های منفی شده و متأسفانه برای از بین بردن آن نیز اقدام جدی و موثری صورت نگرفته است.

وی در ادامه می‌افزاید: در صورتی که آحاد مردم به عنوان سرمایه اجتماعی ارزنده کشور با اعتماد به کالا‌های ایرانی به خرید آن اقدام نمایند، فضای کسب و کار و فرصت‌های اشتغالزایی متفاوت و متحول خواهد شد.

وی با اشاره به اقدام تحسین برانگیز صدا و سیما در افتتاح شبکه ایران کالا و سپس نامگذاری سال ۱۳۹۷ از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی، گفت:چنانچه این امر به درستی مورد توجه قوای سه گانه کشور اعم از مجریه، مقننه و قضائیه قرارگیرد و توامان با آن، فعالان اقتصادی و بازرگانی و تولیدکنندگان داخلی به اهمیت این موضوع، توجه فزاینده تری لحاظ کنند نه تنها قادر به مرتفع کردن مشکلات اقتصادی کشور خواهیم بود، بلکه در برابر تحرکات اقتصادی دشمنان این مرز و بوم و تحریم‌های آن‌ها علیه مردم و نظام نیز واکسینه خواهیم شد.

خسروی با اشاره به مثالی، به واکاوی هر چه بیشتر اهمیت حمایت عمومی مردم از کالای ایرانی می‌پردازد و در این خصوص می‌افزاید: به عنوان نمونه در ایام عید، قریب به یکصد هزار میلیارد تومان خرید کالا در بخش‌های متعدد توسط مردم انجام می‌پذیرد و چنانچه ۵۰ درصد این مبلغ که معادل پنجاه هزار میلیارد تومان است به کالای ایرانی اختصاص پیدا کند، در سایه گردش مالی ایجاد شده شاهد حصول توفیقات اقتصادی بسیاری خواهیم بود و به واقع امر مذکور موید این واقعیت است که همگرایی و همدلی مردم به عنوان سرمایه اجتماعی از نقش دولت در ایجاد شغل نافذتر و مهم‌تر است.

پژوهشگر ارشد مطالعات راهبردی اقتصادی گفت:کشور‌های بسیاری همچون چین، کره و ژاپن در این زمینه می‌توانند به عنوان الگویی مناسب مد نظر قرار گیرند و می‌طلبد تمامی رسانه‌های کشور در اسرع وقت و با دقت تمام به واکاوی اهمیت این موضوع بپردازند.

وی افزود: به عنوان نمونه اگر شبکه‌ای همچون ایران کالا بتواند هر ایرانی را قانع کند که روزانه دو هزار تومان بیشتر از قبل کالای ایرانی بخرند، سالانه معادل بودجه در نظر گرفته شده برای اشتغال از سوی دولت (۶۰ هزار میلیارد تومان) به صنعت کشور کمک می‌شود و به تنهایی همین امر به اشتغال بیش از ۷۰۰ هزار نفر در کشور کمک می‌کند و به واقع کشور‌هایی همچون ژاپن، کره و چین با اتخاذ چنین تدابیر و حرکت در مسیر‌های اینچنینی به جایگاه فعلی (از حیث اقتصادی) نائل شده اند.

ضرورت فرهنگ‌سازی برای حمایت از کالای ایرانی

آموزش و فرهنگ‌سازی یکی از ضروریات افزایش توجه عموم مردم به کالا‌های ایرانی است، موضوعی که متأسفانه به دلیل نارسایی و فقدان کارکرد موثر دستگاه‌های فرهنگی در این مقوله، کشور با مشکلات اقتصادی متعددی مواجه شده است.

اگرچه مقام معظم رهبری سال جاری را به حمایت از کالای ایرانی مزین نموده‌اند، اما معظم له، پیش از این به کرات بر ضرورت توجه به این امر، تأکیدات متعددی داشته‌اند و باید به این واقعیت به تلخی اذعان کرد در صورت توجه و اقدام عملیاتی در این خصوص، رهبری معظم نیازی به تکرار در این خصوص احساس نمی‌کردند و تکرار اشارات معظم له، موید کم توجهی‌هایی است که متأسفانه در این خصوص تاکنون وجود داشته و انتظار می‌رود در سال جاری شاهد تجدید نظری اساسی در این خصوص باشیم.

بطور مثال، رهبر معظم انقلاب، در دیداری که با هزاران نفر از کارگران کشور در اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۰ داشتند با اشاره به ضرورت مصرف کالای داخلی به عنوان یکی از ملزومات و بایسته‌های جهاد اقتصادی عنوان فرمودند: دلبستگی به تولیدات بیگانه و بی اعتنایی به تلاش کارگران ایرانی، بیماری و عادت بدی است که پول و ثروت کشور را به جیب کارگر خارجی سرازیر می‌کند و البته در ادامه معظم له به پیش نیاز‌های حصول این امر که همان استحکام و کیفیت مطلوب و معقول کالا‌های داخلی به منظور اقناع مشتری نیز، تأکید می‌ورزند.

بیانات و توصیه‌های رهبری در خصوص پرهیز از واردات بی رویه بخصوص در حوزه‌هایی که مشابه داخلی آن وجود دارد نمونه‌ای دیگر از اشارات معظم له در باب حمایت از تولید ملی و کالای داخلی است.

به نظر می‌رسد در این خصوص آموزش و فرهنگ سازی در مدارس و مراکز آموزش عالی، ضرورتی اجتناب ناپذیر است، به واقع وقتی کالای ایرانی با مارک خارجی عرضه و به فروش می‌رسد، بیش از پیش به عمق این پدیده و عارضه فرهنگی پی خواهیم برد.

مرتضی کاشمری، یکی از تولیدکنندگان پوشاک در غرب استان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در تشریح نقش نافذ و تعیین کننده مردم در حمایت از کالا‌های ایرانی، اظهار کرد: بدون تردید، فروش، عرضه و وارد کردن هر کالا و محصولی، تابعی است از نظام عرضه و تقاضا و در صورت کم توجهی عموم مردم به محصولات خارجی، خود به خود، بساط واردات بی رویه نیز برچیده خواهد شد، زیرا مشتری و خریداری برای آن وجود نخواهد داشت که به واردات آن توسط فلان دستگاه، شخص یا گروه مبادرت ورزیده شود.

وی افزود: قطعا دستگاه‌های نظارتی نیز باید به وظایف خود در خصوص مهار و کنترل واردات، اعم از مجاز و غیر مجاز عمل کنند، اما با عزم جدی مردم شاهد برچیده شدن ریشه این آفت خانمانسوز از اقتصاد کشور خواهیم بود، امری که حصول آن مستلزم مجموعه‌ای از اقدامات و پیش نیاز‌ها است که در رأس و صدر آن عزم جدی جامعه و عموم مردم در توجه بیشتر به کالا‌های ایرانی حرف نخست را می‌زند.

گزارش از ناصر رمضانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
باید به کیفیت کالای ایران توجه داشته باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۵۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
مشکل اینجاست که کالای ایرانی، فقط برچسب ایرانی داره!!! همش از چین وارد میشه
Iran (Islamic Republic of)
محمودی
۰۸:۱۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
ما مردم از خدامونه که جنس ایرانی ولی با کیفیت بخریم ولی متاسفانه مثلا لوازم برقی وخانگی اولا باکیفیت تولید نمیشه ویا اگرهم بشه قیمتش دوبرابر کالای خارجی است ومتاسفانه تولید کنندگان داخلی از آب گل آلود ماهی میگیرند و تنها هدفشان منفعت بیشتراست نه رضایتمندی مصرف کننده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۹ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
موافقم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۷:۲۵ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
مشکل اینجاست که کالای ایرانی، فقط برچسب ایرانی داره!!! همش از چین وارد میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۰۷ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
سلام
آقا نمیشه خرید سیستم باید درست شه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۴ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
باید کیفیت کالاهای ایرانی رو ببرند بالا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۴۳ ۱۴ فروردين ۱۳۹۷
هر ایرانی تا الان در هر روز بیشتر از 2هزار تومان کالای ایرانی خرید میکند هر ایرانی حداقل در هر روز بیشتر از 2هزارتومان فقط مواد غذایی مصرف میکنه که ایرانیه حالا این فقط در مواد خوراکیه.
آخرین اخبار