آنچه در دورهمی گذشت؛

خاطره مرآتی از یک شب تکدی گری در شهر/ درآمد خبرنگار صدا و سیما چقدر است؟

مهران مدیری شب گذشته با ایمان مرآتی خبرنگار صدا و سیما پیرامون حواشی و اتفاقات خبرنگاری گفتگو کرد.

خاطره مرآتی از یک شب تکدی گری در شهر/ درآمد خبرنگار صدا و سیما چه قدر است؟به گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ شب گذشته مهران مدیری در برنامه دورهمی به موضوع تعطیلات و سفرهای نوروزی پرداخت.

مجری برنامه دورهمی همچنین شب گذشته با ایمان مرآتی خبرنگار صدا و سیما پیرامون حواشی و اتفاقات خبرنگاری گفتگو کرد. مرآتی در این گفتگو از خاطرات خود در سوریه و درآمد ماهیانه خود گفت.

مرآتی در ابتدای صحبت های خود با اشاره به اسم برنامه گفت: اسم برنامه دورهمی خیلی خوب انتخاب شده و ان شاء الله که در سال جدید شاهد یک دورهمی گسترده و سراسری در ایران باشیم که توسط همه مسئولان و همه اقشار جامعه پدید می آید تا نابسامانی های جامعه را سامان ببخشد.

مرآتی از ابتدا لوگوی واحد مرکزی خبر را که همراه خود آورده بود، روی میز گذاشت و با اشاره به آن از خاطرات و دلبستگی خود به آن لوگو گفت.

این خبرنگار درخصوص آغاز فعالیت هایش در عرصه خبر به سالهای ۷۷ اشاره کرد و گفت: از سال ۷۷ بنده وارد مرکز پژوهش‌های صدا و سیما  شدم و بعد از آن به دلیل علاقه، امتحان رسمی که دادیم از سال ۷۹ وارد حوزه خبر در شبکه خبر شدم.

وی ادامه داد: رشته تحصیلی ام لیسانس علوم سیاسی بود و روزنامه نگاری را به دلیل حوزه کاری و عشقی که داشتم خواندم و تجربه آن به کمکم آمد. از زمانی که وارد سازمان شدم، بیشتر افراد در حوزه نظامی، اجتماعی، سیاسی و فرهنگی آن می رفتند ولی بیشتر در حوزه نظام مشغول فعالیت بودم تا اینکه با امامی همکارم گزارش های دونفری بستیم و و بعد کارهایمان بیشتر شد.

مرآتی با بیان یک خاطره افزود: یکسری از گزارش های ما دو نفره بود. و یک بخش داشتیم به اسم «شبانه»، یکبار من نقش تکدی گری را بازی کردم که در آن شب طی سه ساعت ۶۰ هزار تومان درآمد داشتم! بعد از آن گزارش تماس های بسیاری از مردم داشتیم که آن پول ها را چه کردیم و ما فردای همان روز تمام پول ها را به کمیته امداد دادیم.

مدیری با اشاره به اینکه قالب خبر ساختاری خشک و یکسان دارد، درخصوص گفتگوهای راحت و یا نرم خبرها پرسید. مرآتی در پاسخ اظهار کرد: بعد از سالهای ۷۷ و ۷۹  یکسری نیروی جوان و با ذهن های خلاق وارد واحد مرکزی خبر شدند که سعی کردیم از آن قالب قدیمی بیرون بیاییم و سبکی جدید داشته باشیم. به دنبال ما هم همیشه مدیرانی هستند که این نوع لحن نرم و یا گزارشات را تایید یا تکذیب کنند.

مرآتی در ادامه در پاسخ به سوال مدیری درباره سانسور کردن بخش های خبری خاطرنشان کرد: هر بخش تلویزیونی سیاست‌های خاص خودش را دارد و هر قسمت بر اساس سیاست‌های خودشان خبر رسانی می کند. یعنی همان تمسخری که خیلی از شبکه های غربی و آن طرف آبی نسبت به خیلی از واقعیت که در ایران افتاده دارند، ما هم طبیعتاً بر اساس سیاست‌های خود می دانیم که چه نوع سوگیری باید داشته باشیم.

مرآتی افزود: خود شما در جریان شورای سیاستگذاری سازمان صدا و سیما هستید و اینکه ارگان‌های مختلف نیز هرکدام چارچوب خاص خودشان را دارند و کارهای زیادی که در کشور انجام میشود سیاست گذاری و ابلاغ می‌کند.

وی با اشاره به سیاستگذاری و هدف برنامه دورهمی گفت: شما فکر می کنید برنامه دورهمی حذف یا سانسور نداشته است؟

مدیری پاسخ داد: ما یک برنامه را با تمام آزمون و خطاهایش ضبط می کنیم، بعد در تدوین یک جایی افت نور را داریم و یا یک بخش ریتم طولانی دارد و یا هر چیز دیگری از این قبیل که ما آنها را برای جذابیت بالای برنامه حذف می کنیم.

خبرنگار صدا و سیما تصریح کرد: فضای مجازی مشکل دامن گیری است که درباره هرچیزی سریع نظر می دهند و آن را پررنگ می کنند. مثلا بدون هیچ مقدمه‌ای می زنند سازمان صدا و سیما سازمانی است که سانسور می‌کند یا مثلاً مهران مدیری حرفش را پس گرفت و این بخش قطع شد. همه این ها در حالی است که داستان در پشت صحنه متفاوت است. پخش یک خبر هم کاملا همینطور است. از دل خیلی از مصاحبه‌ها بعدا اشکال و ایرادهای زیادی درمی آید که قابل پخش نیست.

مرآتی با اشاره به حضورش در رزمایش های نظامی و جنگ های خارجی گفت: در رونمایی خیلی از دستاوردهای نظامی در زمینه دریا و هوافضا بودم، در بخش سیاسی و یا شهدا هم گزارش زدم، اما راستش را بخواهید زیاد خودم دوست ندارم در زمینه های سیاسی کاری انجام بدم.

مدیری گفت: وقتی نشستی مردم برایت دست زدن، با تعجب گفتی که مردم من رو دوست دارند؟ شک داری ؟

مرآتی پاسخ داد: بله. همیشه وقتی مردم هنرمندان را نگاه می کنند به دنبال موضعگیری های سیاسی آنها هستند و مطمئنا شما هم ۱۰۰ درصد موضع‌گیری دارید ولی اظهار نمی کنید، چون می خواهید محبوبیت یا این دوست داشتن از بین نرود. ولی در کار ما اینطور نیست. کار ما یک روزی مناسبتی است که مردم بعضی دوست ندارد و مردم به ما فحش می دهند و یا گاهی ما سر یک برنامه ای هستیم که برای یک آتش سوزی همه ناراحت هستند و نیروهای امدادی و نیروهای انتظامی همه آمده اند. اما مردم فقط ما را می بینند. برای ما این مهم است چراکه ما هم با همین مردم زندگی می کنیم. شما شاید زیاد با مردم در ارتباط باشید، ولی ما را مردم در اتوبوس، مترو، خیابان و ... می بینند و درخواست خودشان را دارند.

مرآتی درباره اینکه آیا تابحال از برخی کارهای خود پشیمان شده یا خیر، گفت: بحث فضای مجازی در زندگی های مردم خیلی تاثیر‌گذار است و تغییرات فضای مجازی در ذهن فکر جوان ها و مردم رشد کرده است. از پشیمانی اگر بخواهم مثال بزنم، این است که در زندگیم یکبار افسرده شدم، آن هم وقتی بود که یک عکسی از من در مورد کاغذی که صدابردار گروهم مقابل یک خانم گرفته بود، منتشر شد. یک روز برای گزارش عید مبعث برای تهیه گزارش گفتگو های مردمی به دربند رفتیم. در برگشت دختر و پسری اصرار کردند که با آنها هم‌صحبت کنیم اما درباره مبعث نمی دانستند. دختر خانم گفت که «روی کاغذ بنویسید، من از روی آن می خوانم.» من یک بیت شعر نوشتم و وقتی داشت می خواند آن پسری که همراهش بود با گوشی موبایل عکس گرفت و این عکس دست به دست چرخید.

وی ادامه داد: من در زندگیم خیلی اذیت شدم، سال ۸۸ کتک خوردم، از  مردم فحش شنیدم و از همه آنها هم گذشتم. امشب می گویم حتی از آن دختر و پسری هم که من را اذیت کردند هم گذشتم.

وی در ادامه بیان کرد: ما خبرنگارها سرباز های خط مقدم این نظام هستیم. این‌ کار کتک خوردن دارد؛ در سال ۸۸ من یک گفتگو با دو متهمان سرشناس فتنه ۸۸ داشتم. به من اعلام کردند که این دو زندانی خودشان می خواهند با بخش خبری صدا و سیما گفتگو کنند. ما در زندان حاضر شدیم و گفتگو را گرفتیم و بعد از مردم من را به چشم دیگر می دیدند. بعد از آن گفتگو، آدرس خانه خودم، پدر و مادرم، پمپ بنزینی که در آن بنزین می زدم را معرفی کردند و بارها من و خانواده ام را تهدید به مرگ کردند.

مرآتی در ادامه درخصوص درآمد خود گفت: حدود ۲ میلیون و نیم هرماه دریافت می کنیم. البته براساس گزارش هایی که می بندیم کارآنه دریافت می کنیم و برای هر سفر خارجی حق ماموریت داریم. البته در این حق ماموریت ها اگر همراه یکی از مسئولان با ناهار و شام باشیم، حقوق روزانه ۵۰ یورو است و اگر بدون ناهار و شام باشد ۱۰۰ یورو است.

وی درخصوص املاک نجومی خود و حاشیه ای که ایجاد شده بود، گفت: سال ۸۲ هم به صدا و سیما و هم دیگر ارگانها بخشنامه ای رسید که هر کسی که خانه ندارد می تواند ثبت نام کند و قسط بندی کند‌. من و کامران نجف زاده هم مثل بقیه دوستان صدا بردار و .... ثبت نام کردیم و یک آپارتمان 52 متری تحویل گرفتیم و تمام اقساط آن را بطور کامل پرداخت کردیم. اما چون اسم های ما آشنا بود، معروف شد به گرفتن املاک نجومی.

مرآتی در پایان لوگوی واحد مرکزی خبر را به موزه دورهمی اهدا کرد و گفت: این را واقعا‌ با همه وجودم می گویم که مردم می توانند کالای ایرانی بخرند، البته شاید اجناس کیفیت ندشته باشند.  این دست در دست هم بودن مسئولان و همه اقشار کارخانه‌داران است که واقعا می تواند ایران را دوباره بلند کند.


انتهای پیام‌/

 

گفتگوی مهران مدیری با ایمان مرآتی

برچسب ها: مهران مدیری ، دورهمی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۱۴ ۱۹ فروردين ۱۳۹۷
خدا خیرتون بده آقای مرآتی
زنده باد
مثل همیشه کار درست و معتقد
Saudi Arabia
ناشناس
۱۸:۵۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
ولی خوب کتکی خوردیا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۸ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
کتکی که درسال 88 خوردی حقت بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
دست مریزاد به کلیه خبرنگاران و عوامل خبر و رسانه های خبری.
Iran (Islamic Republic of)
hvbhn
۲۱:۰۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
ایمان مرآتی شب گذشته در بخشی از برنامه دورهمی گفته بود: در سال ۸۸ من یک گفتگو با دو متهمان سرشناس فتنه ۸۸ داشتم. به من اعلام کردند که این دو زندانی خودشان می‌خواهند با بخش خبری صداوسیما گفتگو کنند. ما در زندان حاضر شدیم و گفتگو را گرفتیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
واقعا گدایی کرده در شهر؟!
Iran (Islamic Republic of)
حسین
۱۴:۱۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
به چه دلیل آفای مدیری چنین برخورد سرد و سنگینی با خبرنگار مرآتی کرد؟
Iran (Islamic Republic of)
زهره صابری
۱۴:۱۱ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
سلام ممنون بابت انشار گزارشتون
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
آقای مدیری عالیه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۲۳ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
آقای مرآتی عزیز شما دیشب مهمان بودید نه خبرنگار،ک انقد میخاستید از مدیری سوال بپرسید ،ب قوله بابا پنجلی، زشته
Germany
فرزاد
۱۲:۵۸ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
سلام . چرا مبلغ حقوق و مزایا را درست نمی گوید 175 ساعت اضافه کاری معادل 3 ملیون تومان است ماموریت داخلی بقول خودش 90هزارتومن و ماموریت خارجی روزانه 50 و 100 یورو چقدر ؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
خبرنگار باید فکر مستقل و محبوب مردم باشد .احسنت به مرآتی
Iran (Islamic Republic of)
محمد داودآبادی
۱۲:۱۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
سلام آقای مرآتی درود به غیرتت که برای کارت ارزش قایلی و دست مریزاد از گزارشهای خوبت دعاگوتم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۱۰ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
عجب!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۱۲ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
باید در خبرنگاری تا جایی که امکان دارد آینه ی تمام نمای حقیقت و واقعیت شد. خداوند به تمام خادمین به اسلام و مسلمین ، سلامت و بهروزی دهد .انشالله
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۴ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
واقعا برا خبرنگار مرآتی ناراحت شدم که چقدر مورد آزار و اذیت قرار گرفته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۷ ۱۷ فروردين ۱۳۹۷
منم براش گریه کردم
Iran (Islamic Republic of)
مسعود
۱۱:۳۶ ۱۶ فروردين ۱۳۹۷
این آقای مرآتی اصلا اجازه نمیداد آقای مدیری صحبت کنه.
آخرین اخبار