نشریه آمریکایی:

صلح افغانستان به دلیل منافع متضاد آمریکا، دولت و طالبان امری پیچیده است/ غنی با خطر کودتا روبروست

واشنگتن پست نوشت: در راه رسیدن به صلح اشتباهاتی وجود دارد و اشرف غنی با خطر کودتا از سوی جناح‌های رقیب طالبان مواجه است.

صلح افغانستان به دلیل منافع متضاد آمریکا، دولت و طالبان امری پیچیده است/ غنی با خطر کودتا روبروستبه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، روزنامه واشنگتن پست چشم انداز صلح افغانستان را تیره توصیف کرده و نوشته است که در راه رسیدن به صلح اشتباهاتی وجود دارد و اشرف غنی با خطر کودتا از سوی جناح‌های رقیب طالبان مواجه است.
واشنگتن پست در مقاله‌ای به بررسی اوضاع در افغانستان پرداخته است و نوشته است: درقدم اول شورای کویته اساسا به گفتگو علاقمند نیست. ملا هبت الله هم در برابر پیشنهادات صلح خاموش است. گروهی بدین باور اند که خاموشی وی علامت رضایت اوست؛ اما در عین حال نشانه آن است که مایل به گفتگو نیست، از این رو حاضر نیست در این باره چیزی بگوید.
شرایط صلح چه گونه است؟
به نوشته واشنگتن‌پست بر فرض اگر طالبان مایل به مذاکره باشند که در این صورت، نیاز به اجماع عمومی است، به گفته واشنگتن پست، شرایط برای رسیدن به یک اجماع در افغانستان به دلیل منافع متضاد امریکا، دولت افغانستان و طالبان امری پیچیده است.
این روزنامه می نویسد که در این صورت بعید استکه  سه عامل ذیدخل در قضیه (امریکا، افغانستان و طالبان) بتوانند بر دشواری های کنونی پیروز شوند. در افغانستان مشکل دیگری هم وجود دارد که همانا عاملی است که این پروسه را تخریب می کند.
یک طرف ناراضی ممکن است با اجرای حمله ‌ای بزرگ بر کابل یا قتل یکی از رهبران ارشد طالبان در جریان مذاکرات صلح، این پروسه را با استفاده از خشونت خنثی کند.
مشکل چهارم از نظر واشنگتن پست پیچیدگی این پروسه است. حتی اگر یک طرح قابل قبول برای همه طرف ها هم به میان آید، اصل تعهد طرف ها نسبت به شرایط، یک مانع جدی است. جناح های متخاصم از این نگران اند که طرف دیگر ممکن است نسبت به مقررات مذاکرات صلح وفادار نماند، بدین ترتیب جهت اجرای تعهدات میان طرف ها به یک عامل سوم ضرورت است که پروسه را تضمین کند.
واشنگتن پست چالش پنجم را با این سؤال آغاز می کند که آیا احتمال آن وجود دارد که جنگ داخلی بار دیگر به افغانستان بازگردد؟
به باور نویسنده این روزنامه، حتی اگر قرار باشد طرفین منازعه برای دستیابی به یک معامله بر تمامی چالش ها غلبه کنند، سیاست داخلی رئیس جمهور غنی خود خطر اصلی بازگشت به جنگ داخلی است.
آقای غنی توافق چندجانبه در مساله صلح را مطرح می کند؛ اما بسیاری از نیروهای شامل دولت طرفدار مشارکت طالبان در تقسیم قدرت نیستند.
غنی چگونه می‌تواند با این تهدیدها مقابله کند؟
به باور نویسنده واشنگتن‌پست او در «دام کودتا- جنگ داخلی» گیر مانده است.
غنی باید بین یک کودتای احتمالی از سوی جناح های شامل دولت و استمرار جنگ داخلی با گروه طالبان یکی را انتخاب کند. امکان این که او دوام جنگ با طالبان را نسبت به وقوع یک کودتا از داخل ترجیح بدهد، قوی تر است.
سپس واشنگتن پست نتیجه می گیرد که دسترسی به یک صلح پایدار در افغانستان، مشکل یک لایه نیست؛ بلکه مجموعه ای از پرش های بسیار قوی از روی موانع است و این بدین معناست که ختم جنگ در افغانستان در ‌آینده نزدیک، بعید است.
منبع: آوا
انتهای پیام/
 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.