در دیدار وزیرخارجه ونزوئلا با وزیربهداشت مطرح شد؛

درخواست ونزوئلا از ایران برای حل بحران دارویی

وزیر امورخارجه ونزوئلا درخواست کرد تا ایران برای حل مشکلات دارویی به دلیل تحریم در زمینه تولید دارو به این کشور کمک کند.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ خورخه آرئاسا مونتسرات وزیر امور خارجه ونزوئلا در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری های مشترک بین ایران و ونزوئلا در حوزه دارو که در ساختمان مرکزی بهداشت برگزار شد، گفت: هشت کمیسیون بین ما و ایران برگزار شده و در موضوع سلامت نتایج کاملی بدست نیامده بود که در این راستا رئیس جمهور ونزوئلا به من ماموریت داد تا در این سفر به نتایج خوبی بین دو کشور دست یابیم.

وی ادامه داد: ما در ونزوئلا یک سیستم ۱۰۰ درصد رایگان در حوزه سلامت داریم که این سیستم هزینه بر و آسیب پذیر است زیرا آن را ما خود تولید نمی کنیم .

وزیر امور خارجه ونزوئلا افزود: در دولت چاوز برای تولید دارو و صادرات آن در داخل کشور اقداماتی صورت گرفت اما پیشرفت خوبی نداشته ایم .

وی بیان کرد: برای ونزوئلا این موضوع فوریت دارد زیرا از سه سال پیش اقدامات تحریمی جدی تر شده است و به عنوان یک کشور نفتی این تحریم ها در داخل کشور احساس می شود و تنها راه استقلال ما تولید در حوزه های دارویی است.

وی ادامه داد: ما معتقدیم کشور دوست ایران به ما در این راه کمک بزرگی می کند و این سند همکاری در بحث صادرات تولید دارو و انتقال تکنولوژی و آموزش متخصصان است.

وزیر امور خارجه ونزوئلا تاکید کرد: جمهوری کوبا به ما کمک بزرگی کرده است تا خدمات درمانی را به ونزوئلا بدهد به طوری که ۴۰ هزار پزشک متخصص تربیت کرده و پیش بینی می کنیم ۲۰ هزار پزشک دیگر تربیت کنیم .

وی با اشاره به اینکه تجهیزات پزشکی در بیمارستان های ما به خوبی توزیع شده ولی در نگهداری و حفظ کیفیت  تجهیزات با مشکل مواجه هستیم، عنوان کرد: ما در ونزوئلا تجهیزات پزشکی تولید داخلی نداریم و به شرکت های چند ملیتی وابسته ایم که این جان مردم را تهدید می کند.

وی با اشاره به اینکه رئیس جمهور ما 2  طرح جدید واکسن را رونمایی کرده است ، افزود: ما از کمک های سازمان جهانی بهداشت سپاسگزار هستیم ولی راه حل قطعی مشکلات ما است که این داروها را در داخل کشورمان تولید کنیم .

وزیر امور خارجه ادامه داد: تحریم ها علیه ونزوئلا همراه با جنگ روانی شدید بوده است و در رسانه های جمعی جهان  طوری جو سازی می کنند که یک بحران انسانی در کشور ونزوئلا شکل گرفته است که قسمتی از آن به حوزه سلامت و بحث تجهیزات پزشکی برمی گردد.

وی گفت: تحریم ها علیه ایران سبب شده که کشور به خود کفایی در تولید دارو برسد، درخواست داریم تا کارگروه تفاهم نامه دارویی بین ایران و ونزوئلا سریع تر مشغول به کار شود زیرا ما اولویت های اورژانسی داریم و علیه یک دموکراسی غیر سالم مبارزه می کنیم .

وزیر امور خارجه ونزوئلا با بیان اینکه در درمان بیماری ها یا واردات واکسن مالاریا نیازمند مراحلی برای ثبت دارو هستیم، افزود: سازوکارهای تامین مالی برای واردات و سرمایه گذاری بسیار مهم است و نباید اجازه بدهیم که محدودیت های بانکی مانع از این کار ما شود.

وی یاد آور شد: من درخواست دارم تا جلسه ای با وزیر بهداشت و سفیر ایران گذاشته شود تا راهکارهای عملی شدن تفاهم نامه دارویی را بررسی کنیم و تقاضا دارم تا کلید حل مشکلات را در اختیار ما قرار دهد.

انتهای پیام/

دیدار وزیر امور خارجه ونزوئلا با وزیربهداشت

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار