گزارش/

وعده‌های دولتی‌ها برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

در این گزارش مروری بر وعده‌های دولتمردان در راستای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی داریم.

به گزارش خبرنگار دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، مقام معظم رهبری شعار سال 97 را حمایت از کالای ایرانی اعلام کردند و در اجتماع زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی فرمودند: مخاطب این شعار، هم مردمند، هم مسئولانند. خب چه‌جوری حمایت بکنیم؟ این حمایت اوّلاً به‌‌صورت افزایش تولید [است] که به‌عهده‌ی مسئولین دولتی است -برنامه‌ریزی کنند- و همچنین به‌عهده‌ی خود مردم تا تولید داخلی افزایش پیدا کند.

بنابراین حمایت از تولید داخلی در مقام عمل و اجرا دو بُعد دارد. یک بُعد سیاستگذاری بوده وظیفه‌ی مسئولان است و بُعد دیگر هم انتخاب و مصرف کالای ایرانی است که تکلیف آحاد مردم و مسئولان است.

در این گزارش مروری داریم بر وعده‌ها و اقداماتی که دولتی‌ها در ابتدای سال برای تحقق این شعار استراتژیک انجام دادند.

* 5  اصل اعلامی رئیس‌جمهور برای حمایت از کالای ایرانی

 هیئت دولت در اولین جلسه خود در سال 97 به ریاست روحانی خرید کالاهای خارجی دارای تولید داخل را برای کلیه دستگاه های دولتی براساس فهرستی که از این کالاها تهیه و به تأیید دولت رسیده است، ممنوع اعلام کرد. ممنوعیت خرید اقلام مذکور شامل کلیه دستگاه های دولتی، نهادهای عمومی دولتی و غیردولتی و کلیه طرف های معامله آنها اعم از پیمانکاران، فروشندگان داخلی و خارجی می شود.

همچنین 6 فروردین  رئیس جمهور در جلسه مشترک با روسای دیگر قوا با اشاره به اینکه نامگذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی نیز یکی دیگر از موضوعات جلسه سران قوا بود، می‌افزاید: کمک به تولیدات داخلی، بالا بردن کیفیت تولیدات داخلی که توان و قدرت رقابت کافی داشته باشند، بازاریابی مناسب در منطقه و جهان برای کالاهای ایرانی، فرهنگ سازی لازم در این زمینه و همچنین کنترل واردات بی‌رویه و بویژه مبارزه با قاچاق کالا می تواند به عنوان اصولی باشد که به تولیدات داخلی ما کمک کند.

وعده‌های دولتی‌ها برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

* شریعتمداری: وزارت صنعت از هیچ کوششی برای حمایت از کالای ایرانی فروگذار نخواهد کرد

 بدون شک وزرات صنعت و معدن یکی از وزراتخانه‌های مهم در جهت تحقق شعار سال است. محمد شریعتمداری وزیر صنعت در آغازین روزهای سال جدید با صدور پیامی اعلام کرد: اطمینان می دهم وزارت صنعت معدن و تجارت در چهارچوب سیاست‌های کلان نظام در اقتصاد مقاومتی برای تحقق این امر از هیچ کوششی فروگذار نخواهد کرد و سال ١٣٩٧ را به فضل الهی با همکاری همه تولیدگران متعهد و متخصص و جوانان دانشمند و نهادهای دانش بنیان و همکاری جانانه سایر قوا و مرزبانان مرزهای طبیعی و گمرکی کشور و سایر همکارانم در دولت ، به سال کار و تلاش مجاهدانه در صیانت از تولید ملی و ارتقای سطح کمی و کیفی آن و سال فتح بازارهای هدف، برای جذب و نفوذ کالای ایرانی بدل خواهیم ساخت تا انشاالله "خرید کالای ایرانی انتخاب پر افتخار برای همه ایرانیان" ، پایدارتر و استوارتر باقی بماند. 

* قاضی‌زاده هاشمی: هیچ بیمارستانی مجاز به استفاده از داروی خارجی دارای مشابه داخلی نیست

سیدحسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت در دیدار نوروزی با کارکنان و مسئولان سازمان غذا و دارو، سازمان انتقال خون و انستیتو پاستور با بیان اینکه ای کاش سایر دستگاه‌ها نیز مانند جامعه پزشکی جهت کاهش وابستگی کشور عمل کنند، تاکید کرده: در دارو و تجهیزات پزشکی بارها گفته‌ایم هر کسی که تولیدی داشته باشد و بدون استفاده از رانت وزارت بهداشت بازار خود را پیدا کند 90 درصد بازار از نظر فروش محصول و از نظر قیمت 70 درصد قیمت برند مشابه خارجی را خریداری می‌کنیم.

همچنین اخیرا معاون کل وزارت بهداشت اعلام کرد: تا موقعی که داروی ایرانی وجود دارد، هیچ بیمارستانی مجاز نیست، داروی خارجی استفاده کند.

وعده‌های دولتی‌ها برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

* کرباسیان: شخصا پیگیر جلوگیری از قاچاق کالا از طریق گمرکات کشور هستم

مسعود کرباسیان وزیر اقتصاد درباره سال "حمایت از کالای ایرانی"، گفته است: وزارت اقتصاد در تعامل با سایر دستگاه‌ها و سازمان‌ها وظیفه دارد در جهت حمایت از کالای ایرانی اقدام کند و تمامی بخش‌های وزارتخانه و سازمان‌های ما پیگیر موضوع شعار سال 97 هستند.

وی ادامه می‌دهد: شخصا همچنان پیگیر جلوگیری از قاچاق کالا از طریق گمرکات کشور هستم. یک برنامه راهبردی دیده شده که باید انجام شود. البته فرمایشات مقام معظم رهبری ناظر بر همه زمینه‌هاست. وقتی می‌گوییم کالای ایرانی حمایت شود؛ این موضوع مشمول مصرف‌کننده، تولیدکننده، صنف، سرمایه گذار و ... می‌شود. یعنی همگی باید دنبال کنند.

* نوبخت: دولت با تمام توان از تولیدکنندگان  داخلی جهت تحقق شعار سال حمایت خواهد کرد

محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز درباره نامگذاری سال ۱۳۹۷ به عنوان «سال حمایت از کالای ایرانی» از سوی رهبر معظم انقلاب اسلامی گفته است: تحقق شعار امسال در کنار حمایت و پشتیبانی مالی دولت از بخش غیر دولتی، باید بستر سرمایه گذاری مردمی در جامعه ارزان و آسان باشد تا کالا‌های داخلی از حیث کمی و کیفی رشد پیدا کند. برای ترغیب و تشویق مردم به مصرف کالا‌های ایرانی باید در کشور تولید از نظر کیفی قابل رقابت با اجناس سایر کشور‌ها باشد که در این خصوص مسئولیت تولیدکنندگان را دو چندان می‌کند.

نوبخت با اشاره به ضرورت مشارکت بخش عمومی و خصوصی در جهت توسعه اقتصادی کشور می‌افزاید: این یک مدل اقتصادی موفق در دنیا است و دولت مجوز اجرای این مدل را در بودجه ۹۷ از مجلس شورای اسلامی دریافت کرده است تا منابع خود را بیشتر در جهت حمایت از بخش خصوصی هزینه کند و برای تحقق شعار امسال همه مردم و مسئولان باید بسیج شوند و از تولید داخلی به معنای واقعی حمایت و پشتیبانی کنند.

سخنگوی دولت تاکید می‌کند: دولت با تمام توان از سرمایه گذاران، تولیدکنندگان و کارآفرین داخلی جهت تحقق شعار امسال و توسعه همه جانبه کشور در مسیر رشد اقتصادی حمایت خواهد کرد.

وعده‌های دولتی‌ها برای تحقق شعار حمایت از کالای ایرانی

*ربیعی: باید کمک کنیم قیمت تمام شده کالای ایرانی ارزانتر و رقابتی‌تر بشود

علی ربیعی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یادداشتی با تاکید بر اینکه حمایت از کالای ایرانی در جامعه تولید محور محقق می‌شود، نوشت: پشتیبانی از تولید ملی و کالای ایرانی به‌منزله حمایت از اشتغال، سرمایه، کار و کارگر ایرانی است. کارگر ایرانی زمانی در جامعه حرمت پیدا می‌کند که تولید ایرانی در چنین جامعه‌ای شکل گرفته باشد. ارج و کرامت کارگر ایرانی در یک جامعه تولیدمحور نه مصرفی معنا و مفهوم پیدا می‌کند.

در این یادداشت آمده است: برای حمایت از کالای ایرانی باید فعالیت‌های گسترده فرهنگی و اجتماعی در کشور صورت گیرد تا مصرف کالای داخلی در جامعه به یک فرهنگ عمومی تبدیل شود. از علل مهم تعطیلی برخی از کارخانجات، ریزش نیروی انسانی و تولید با ظرفیت پایین، تکنولوژی قدیمی، بدهی‌های زیاد، تسهیلات مالی، ضعف مدیریت، نبود بازار فروش مناسب ودپوی کالا در انبارها هستند که باید برای مواجهه با هرکدام از آن ها سیاست مناسب و کارآمد داشته باشیم. ما نمی‌خواهیم مردم را محکوم کنیم به مصرف کالای بد، بنابراین وظیفه داریم هم کمک کنیم قیمت تمام شده کالای ایرانی ارزانتر و رقابتی‌تر بشود و هم تکنولوژی بهتری بیاید و کیفیت آن ارتقا یابد.

* حمایت از کالای ایرانی ضامن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال است

به هر حال دشمنان این مرز و بوم به‌ویژه آمریکا تلاش می‌کنند از راه‌های مختلف مانند تحریم و... به اقتصاد کشورمان ضربه بزنند لذا یکی از راه‌ های موثر و مهم که می‌تواند دشمن را در رسیدن به این هدف ناکام بگذارد، حمایت از کالای ایرانی است.

به همین دلیل رهبر انقلاب از ملت ایران خواستند تا نسبت به خرید و مصرف کالای ایرانی تعصب داشته باشند. در این مسیر هم هر اندازه واردات داشته باشیم در واقع برای کارگر خارجی شغل ایجاد کرده‌ایم، بنابراینحمایت از کالای ایرانی ضامن رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال برای جوانان می‌باشد.

در سالی که مزین به نام حمایت از کالای ایرانی است ، دولتی‌ها از بُعد اعلامی حمایت خود را اعلام کرده‌اند و باید افزون بر حمایت اعلامی، سیاست های جدی و عملی برای تحقق این شعار استراتژیک اتخاذ کنند تا تولید کننده ایرانی بتواند بازار مناسبی نه تنها در کشورمان بلکه در دیگر دیگر کشورها برای کالاهای خود داشته باشد. 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
این نولیبرال های نفوذی صهیونیسم و انوسی ها بهائی از نهاد اخراج کنید . اینها میخواهند نسل شیعه وملت ایرانی منقرض کنند. تمام وزراتخانه و نهادهای مهم کشور تحت نفوذ اینها است.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
«حمایت از کالای ایرانی» اجرای برنامه زیر ساخت از جمله طرح BDN و CSR ,....
نیاز های اساسی توسعه فرآیندی که هدف آن دستیابی به کیفیت بهترکالا به طرف حمایت از کاهای ایرانی داشته باشیم
Germany
ناشناس
۰۹:۱۲ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
فقط ما باید حمایت کنیم از تولید کننده چرا تولید کننده رو مجبور نمیکنن ی ذره ب کیفیت اشغالای تولیدیشون اضافه کنه صد سال پولی ک با هزار بدبختی درمیارم نمیدم جنس اشغال ایرانی ک فردا لعنت ب خودم بگم هر روز
آخرین اخبار