برزگر در صحن:

آقای سیف! مشکلات موسسات بانکی کافی نبود، مشکل نوسانات نرخ ارز هم به آن اضافه شد

عضو کمیسیون امنیت ملی گفت: آقای سیف! مشکلات موسسات بانکی کافی نبود که مشکل نوسانات نرخ ارز هم به آن اضافه شد.

آقای سیف! مشکلات موسسات بانکی کافی نبود، مشکل نوسانات نرخ ارز هم به آن اضافه شدبه گزارش خبرنگار مجلس گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، شهروز برزگر نماینده مردم سلماس و عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در جلسه علنی صبح امروز(سه‌شنبه 21 فروردین ماه) اظهار کرد:‌ ما قبل از عید قانونی را تصویب کردیم که مانع از هرگونه گرانی می‌شد.

وی با بیان اینکه شاید عده‌ای بگویند دولت از گرانی ارز خوشحال است، افزود: تلاطمی که در بازار نرخ ارز به وجود آمد باعث شد تا بین 40 تا 70 درصد افزایش قیمت رخ دهد.

برزگر با طرح این سوال که آیا بانک مرکزی از نرخ ارز باخبر بود، گفت: آیا بانک مرکزی خبر ندارد که همه کالا و خدمات بر اساس نرخ ارز قیمت گذاری می‌شوند.

نماینده مردم سلماس خطاب به رئیس بانک مرکزی گفت: آقای سیف! شما به موسسات مالی مجوز دادید و مشکلی که این موسسات به وجود آوردند کم نبود که مشکل دیگری با عنوان نرخ ارز بخواهد به آنها اضافه شود؛ طبق گزارش کارمندان بانک مرکزی بیش از 60 هزار میلیارد تومان از معوقات بانک مرکزی توسط همین موسساتی که مجوز برای آنها صادر شد باید پرداخت شود و شما خوب می‌دانید که چه مقدار از این پول‌ها عودت داده شده است اما آیا این پول‌ها دوباره پس انداز می‌شوند تا دچار سودهای افسانه‌ای شوند؟

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی افزود: برای شما روشن بود که در بازار پول چه اتفاقی رخ خواهد داد؛ از این موضوع مهمتر آن بود که طبق گزارش کارشناسان هزاران میلیارد تومان به حجم نقدینگی کشور اضافه شده در حالی که این میزان بخش اعظمی از پولی بوده که شما به عنوان پول پر قدرت در بازار از آن یاد می‌شود.

وی تصریح کرد: متأسفانه بانک‌های تحت اختیار بانک مرکزی و بازار تحت اداره این بانک، عامل این مشکلات هستند و نقش مجلس و دولت در این موضوع بسیار ناچیز است به نحوی که نمی‌توان حتی آن را نقش دانست.

برزگر به موضوع رقابت در بازار پول اشاره کرد و افزود: همه می‌دانیم مهمترین و اساسی‌ترین عرضه کننده ارز بانک مرکزی است و هم چنین تنظیم تقاضا و عرضه نیز توسط این بانک صورت می‌گیرد اما آیا بانک مرکزی از میزان ارز موجود خبر نداشت یا اینکه از تقاضای بازار بی‌خبر بود؟

نماینده مردم سلماس بیان کرد:‌ در خصوص ارز سه بحث مهم وجود دارد؛ اول اینکه از طریق ارز واردات کالا توسط تجار صورت می‌گیرد و دوم خرید مواد خام است که با ارز انجام می‌شود؛ موضوعی که باید در این بین اشاره کرد پدیده‌ای است که با عنوان بحث سوم این روزها مطرح شده که با نام پس انداز ارز مطرح می‌شود که پیش بینی می‌شود حدود 18 تا 28 میلیارد دلار پس‌انداز ارزی صورت گرفته باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی خاطرنشان کرد: وقتی چنین گرانی پیش می‌آید، به ما بگویید که کارگران، کشاورزان و کارمندان که حقوق آنها ذره ذره اضافه می‌شود با این گرانی می توانند آن را کنترل کنند، چه باید بکنند؛ اگر دولت قصد داشت نرخ ارز را 4 هزار و 200 تومان اعلام کند چرا در 4 ماه گذشته این کار را نکرد و از طرفی مابه التفاوت نرخ ارز که در بودجه پیش بینی شده و بیش از 3میلیون و 800 هزار بشکه که در روز فروخته می‌شود در کجا هزینه می‌شود؟


انتهای پیام/

برچسب ها: اخبار مجلس ، صحن علنی
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار