فرش ایرانی، همچون نگینی در هویت کشور خودنمایی می‌کند/ افزایش 12 درصدی صادرات فرش از استان زنجان

فرش ایرانی در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده نه تنها می‌تواند به عنوان یک هنر در عرصه‌های بین المللی بدرخشد بلکه در کنار جنبه هنری آن قابلیت بالایی در اشتغالزایی و ارزآوری دارد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ با نگاهی به تاریخ و هنر فرش ایران در می‌یابیم که فرش‌بافی از صنایع کهن کشورمان است این میراث گذشتگان با فرهنگ و هنر ایرانیان عجین شده و در هویت ایران و ایرانی همچون گوهری ارزشمند می درخشد.

قالی‌ها و قالیچه‌های رنگارنگی که زینت‌بخش اغلب خانه‌ها است عموماً با هنر دست هنرمندان کشورمان بافته شده بطوریکه جهان این هنر را با نام ایران می شناسد.

فرش ایرانی همچون نگینی در هویت کشور خود نمایی می کند /افزایش صادرات فرش از استان زنجان
حالا در سالی که به نام حمایت از کالای ایرانی نامگذاری شده این ظرفیت نه تنها می تواند به عنوان یک هنر در عرصه های بین المللی بدرخشد بلکه در کنار جنبه هنری آن قابلیت بالایی در اشتغالزایی و ارزآوری دارد به گونه ای که امروز سهم مهمی از صادرات ایران را فرش تشکیل می دهد.

فرش ایرانی نمونه ی بارز از محصولاتی است که همچنان در بازارهای جهانی خوش می درخشد و رقبا و نمونه های ارزان قیمت، آن هم نتوانسته اند نمونه داخلی را از میدان به در کنند از این رو با برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت کالای تولید داخل و رقابت پذیر کردن آن می تواند شرایط را برای در اختیار گرفتن بازار فراهم کند .

و همچنین مسئولان می توانند با برنامه ریزی و اتخاذ سیاست های حمایتی برای تسهیل خرید کالای ایرانی در نهایت، میزان استفاده از فرش دستبافت را نیز در داخل کشور ارتقا دهند.

زنجان یکی از قطب های تهیه فرش در کشور

زنجان از قدیم یکی از قطب های تهیه فرش در کشور بوده بطوریکه این استان جایگاه سه نوع فرش نفیس ایرانیست.
قالی‌بافان زنجانی ۳ نوع فرش نفیس«بید گینه»، «قلتوق» و «خمسه» را تولید می‌کنند به طوری که این ۳ طرح شهره جهانی دارند.

فرش ایرانی همچون نگینی در هویت کشور خود نمایی می کند /افزایش صادرات فرش از استان زنجان
فرش بید گینه یکی از معروف‌ترین این فرش ها به شمار می‌رود این فرش با طرح افشار بومی و تیغ ماهی بافته می‌شود، هر دو ریز بافت و از جنس پشم و رنگ طبیعی، رج‌ها و گره‌ها چنان کنار هم می‌نشینند که از این فرش به عنوان فرش آهنی یاد می شود.

به جرات می توان گفت با توجه و همت مسئولین می توان در سال حمایت از کالای ایرانی از این پتانسیل و ظرفیت در توانمندی استان و کشور بهره جست.

فرش ، ایرانی ترین کالای تولید شده در کشور به شمار می رود

فغفوری رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان در گفت وگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان؛ فرش از دیرباز به عنوان یک عنصر قابل اتکا در سخن گفتن از ایران مطرح بوده است و می توان ادعا کرد شاخص ترین عنصری است که ایرانی بودن را نمایندگی می کند.

وی افزود: از همین رو است که فرش ایرانی وحدت در عین کثرت را به تصویر می کشد و تنوع فرهنگی ایران در نقش و نگارهای متنوع و متفاوت فرش های مناطق گوناگون کشور نمود یافته است و در عین حال هویت خاص ایرانی بودن را نیز حفظ کرده است؛ لذا می توان گفت کالای فرش ، ایرانی ترین کالای تولید شده در کشور به شمار می رود.

فغفوری ادامه داد: نامگذاری سال جاری به عنوان سال حمایت از کالای ایرانی فرصت مناسبی برای حمایت از فرش دستباف در کشور است به طوریکه با توجه به نقش آن در اشتغالزایی ، سرمایه گذاری و توسعه صادرات کشور از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

رییس سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان خاطر نشان کرد: در سالی که گذشت نمایشگاه دائمی فرش دستباف در زنجان به بهره برداری رسید که تمامی سیاست های حمایتی از فرش در این محل اتخاذ می گردد .

فرش ایرانی همچون نگینی در هویت کشور خود نمایی می کند /افزایش صادرات فرش از استان زنجان
وی با اشاره اقدامات صورت گرفته در مورد شناسنامه دار کردن دارهای قالی سطح استان افزود: پایش افراد بیمه شده از طریق فرش بافی نیز از دیگر برنامه های سازمان صنعت،معدن و تجارت استان بود که تلاش گردید تا فرش بافان واقعی تحت حمایت قرار گیرند.

افزایش 12 درصدی صادرات فرش دستباف زنجان

محسن جعفری در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های  باشگاه خبرنگارن جوان از زنجان؛ افزود: میزان صادرات فرش استان زنجان در سال گذشته 12 میلیون و 921 هزار دلار بوده بوده است که با ارزش ریالی حدود 404 هزار میلیارد ریال است .

وی با بیان اینکه این میزان نسبت به مدت مشابه سال گذشته حدود 12 درصد افزایش داشته است، تصریح کرد: این میزان از صادرات مربوط به فرش های دست بافت است.

فرش ایرانی همچون نگینی در هویت کشور خود نمایی می کند /افزایش صادرات فرش از استان زنجان
رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان گفت: کشورهای هدف طرح صادراتی استان زنجان عمدتا کشورهای حاشیه خلیج فارس و آلمان، ایتالیا، کره جنوبی و برزیل است.

جعفری تصریح کرد: فرش های ابریشم استان زنجان بیشتر به کشورهای ژاپن، چین و روسیه بیشترین صادرات را داشته است.

وی تصریح کرد: مهم ترین طرح ها و نقوشی که در فرش های استان بکار می رود در منطقه جغرافیایی قلتوق فرش با طرح هندسی ، منطقه بیدگینه ماهی افشار و منطقه خمسه با طرح های روستایی می بافند.

 پیش بینی اختصاص 3 میلیارد تومان برای توسعه صنعت فرش استان

رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان با بیان اینکه در حوزه فرش های ابریشمی عمدتا طرح های شاه عباسی و گنبد است، افزود: برگزاری دوره های آموزشی برای قالی بافان در سال 97 پیش بینی شده است که حداقل 5 دوره برای 200 نفر برگزار می شود.
وی گفت: برای توسعه صنعت فرشبافی در استان 3 میلیار تومان اعتبار با سود 4 درصدی پیش بینی شده است.

فرش ایرانی همچون نگینی در هویت کشور خود نمایی می کند /افزایش صادرات فرش از استان زنجان
این مقام مسئول ادامه داد: از جمله دیگر برنامه های پیش بینی شده در سال جدید انجام بیمه برای متقاضیان واجد شرایط است.

جعفری به برگزاری نمایشگاه تخصصی فرش استان زنجان در سال 97 اشاره و تصریح کرد: اعزام فعالان حوزه فرش دست باف به دوره های آموزشی تخصصی که به صورت ملی برگزار می شود از جمله دیگر برنامه هاست.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان بازرسی های مشترک با تامین اجتماعی و اتحادیه فرش دست باف برای راستی آزمایی بیمه شدگان این حوزه را از برنامه های اداره فرش در سال 97 دانست.

وی به بحث حوزه تجارت خارجی اشاره و تصریح کرد: حمایت از تجار یا تولید کنندگانی که بخواهند در نمایشگاه های خارج از کشور شرکت کنند از دیگر برنامه هاست.

جعفری افزود: هدف گذاری برای صادرات در سال 97 بین 12 تا 12 و نیم میلون دلار است.

وی با بیان اینکه فروش داخلی فرش دست باف نسبت به سال گذشته خوب بوده است، تصریح کرد: با توجه به اینکه همه قدرت خرید فرش های افشار تکاب را ندارند استقبال نسبت به خرید فرش های بافته شده در استان زیاد است.

رئیس اداره فرش سازمان صنعت معدن و تجارت استان زنجان در پاسخ به صادرات فرش استان زنجان به اسم شهر قم افزود: در وضعیت فعلی بازار کشور و کل جهان اگرهدف گذاری را فروش فرش و حفظ اشتغال داشته باشیم در این وضعیت فرقی ندارد که به اسم کدام استان صادر شود.

وی افزود: فرش دستباف ابریشم به نام قم برند شده است و اگر به اسم شهر دیگر باشد شاید قیمت آن 10 الی 20 درصد پایین باشد.
جعفری ادامه داد :برای اینکه فرش های ابریشمی دست بافت استان با نام زنجان به بازارهای جهانی صادر شود نیازمند همکاری و استقبال تجار است.

مشکل عمده فرش دستباف زنجان بازار یابی و فروش است

علی نجفلو در گفت و گو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زنجان ؛ با بیان اینکه موقعیت فرش زنجان نسبت به استان های مناسب است افزود: در حال حاضر مشکل عمده فرش زنجان، بازار فروش است.

وی تصریح کرد: همانطور که اقتصاد فرش در حال رکود است، این رکود شامل فرش زنجان نیز شده و در حال حاضر از بابت فروش مشکل داریم.

مسئول اتحادیه صنف تولید کنندگان فرش دستباف زنجان با بیان اینکه از بابت پتانسیل تولید و نقشه های بروز جایگاه زنجان نسبت به کشوری خوب است، گفت: حدود 40 تا 50 هزار نفر در حال حاضر مشغول به تولید فرش هستند.

فرش ایرانی همچون نگینی در هویت کشور خود نمایی می کند /افزایش صادرات فرش از استان زنجان
نجفلو با اشاره به اینکه استان هایی مثل قم و تهران تولیدات خود را به زنجان آورده و در اینجا سرمایه گذاری کرده اند، تاکید کرد: با توجه به اینکه این استان ها خودشان تولیدات خود را می برند آمار دقیقی از میزان تولیدات نیست.

مسئول اتحادیه صنف تولید کنندگان فرش دستباف زنجان مشکل عمده فرش دستباف زنجان را بازاریابی و فروش دانسته و افزود: از مسئولین می خواهیم در زمینه بازار یابی و شرکت در نمایشگاه های خارجی متولیان فرش را یاری کنند.

نجفلو تصریح کرد: با توجه به اینکه فرش بافی شغل مولد بوده و در آمد زایی بالایی دارد، گفت:اگر بتوانیم بازار یابی کنیم برای اشتغال جوانان خوب است.

فرش ایرانی همچون نگینی در هویت کشور خود نمایی می کند /افزایش صادرات فرش از استان زنجان
وی افزود: هزینه شرکت در نمایشگاه های خارجی زیاد است و برخی استان ها برای حل این مشکل مقداری از بودجه این امر را فراهم می کنند که در صورت رفع این مشکل حدود 50 درصد از مشکلات بازار فرش استان حل می شود.

مسئول اتحادیه صنف تولید کنندگان فرش دستباف زنجان تبلیغات فرش های ماشینی را از دیگر مشکلات حوزه فرش دستباف خوانده و تاکید کرد: در برنامه ها بیشتر فرش های ماشینی را تبلیغ می کنند که باید در زمینه فرش دستباف نیز تبلیغات در کشور انجام شود.

وی با اشاره به اینکه اگر بازار فروش خوب باشد تولید کننده هزینه خود را در می آورد، تصریح کرد: حرف اول را تبلیغات می زند.

نجفلو ادامه داد: نبود تاجر بین المللی در استان و صادرات فرش زنجان از شهرهای تهران و قم سبب بی اطلاعی ما از سلایق مشتریان در مبدا شده در صورت فراهم شدن شرایط حضورتولید کنندگان فرش استان در نمایشگاه های خارجی می تواند تا حدی این مشکل را رفع کند .

گزارشی از زهرا نصیری

انتهای پیام/ ن 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرشباف
۱۱:۱۲ ۲۶ فروردين ۱۳۹۷
فرش ایران بهترین و زیباترین فرش جهان
خواهشا مسولان از فرشبافان حمایت کنند
نگذاریم کشورهای دیگر از ما سبقت بگیرن
فرش زادگاهش ایرانه