جهانگیری در حاشیه جلسه هیئت دولت:

هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش دیگر به رسمیت شناخته نمی‌شود

معاون اول رئیس جمهور گفت: هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش در وزارت بازرگانی پذیرفته نمی‌شود.

واردات با ثبت سفارش و نرخ 4200 تومان انجام می‌شود/ مردم می‌توانند ارزهایشان را در بانکها سپرده گذاری کنندبه گزارش خبرنگار حوزه دولت گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور در حاشیه جلسه هیئت دولت با حضور در جمع خبرنگاران اظهار کرد: زمانی که تصمیم مهمی برای کشور اتخاذ می‌شود باید به صورت مرتب بررسی و پیگیری‌ها ادامه داشته باشد تا بتوانیم تصمیم اصلی را با موفقیت دنبال کنیم.

معاون اول رئیس جمهور با بیان اینکه مسئله اقتصادی کشور نیازمند تصمیمات جدی است، خاطرنشان کرد: گاهی اتفاقاتی رخ می‌دهد که اقتصاد کشور به زندگی مردم آسیب می‌زند و زندگی آ‌حاد مردمی که در گوشه و کنار کشور علاقمند به اقتصاد و زندگی با ثبات و آرام هستند، تحت تاثیر قرار می‌گیرد.

وی گفت: اتفاقاتی که در برخی کالای اساسی مثل ارز می‌افتد، زندگی مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد و ما نمی‌توانیم نسبت به زندگی 80 میلیون ایرانی بی‌تفاوت باشیم. 

معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: با این اتفاق، فساد و انتقال سرمایه از کشور شکل گرفت و متأسف شدم وقتی دیدم رسانه‌های خارجی این خبر را منعکس کردند که برخی از افراد در خارج از کشور به دنبال خرید املاک بودند و به قیمت بهم ریختن زندگی مردم در داخل، قیمت ارز را از طریق تقاضای غیرواقعی، افزایش دادند تا در خارج از ایران کارهای دیگری انجام دهند. این موضوع با هیچ سیاستی در دولت سازگاری ندارد.

جهانگیری با بیان اینکه به جهت منافع و مصالح امنیت ملی کشور نیازمندیم تصمیمات جدی اتخاذ کنیم، خاطرنشان کرد: اکنون در مقطعی هستیم که اقتصاد ایران باید از ثبات و آرامش برخوردار باشد و هرکس که به ایران نگاه می‌کند بداند اینجا کشوری است که در همه بخش‌هایش خصوصا در حوزه اقتصاد  آرامش وجود دارد.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد:‌ رمز اصلی موفقیت این کار، همکاری مردم خصوصا فعالان اقتصادی است. براساس شناختی که از فعالان اقتصادی دارم این طور است که آنها به ثبات اقتصاد بیش از هر چیز دیگری فکر می‌کنند.

وی با بیان اینکه سودجویی برای هیچ کس منفعت دراز مدت نخواهد داشت، یادآور شد:‌ ثبات اقتصادی برای همه از کشاورز و کارگر ساده تا تاجر منفعت دارد و قوای سه گانه، رسانه‌ها و... عزمشان جزم است تا بتوانند در این حوزه اقدامات جدی انجام دهند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به اینکه کالاهایی که با ارز آزاد وارد  شده باید کاهش قیمت داشته باشند، افزود: بخشی از کالاهایی که 3 هزار و 800 تومان و ارز مبادله‌ای بود، جزء کالاهای اساسی و داروها هستند لذا امروز تصمیم گرفتیم 3 هزار میلیارد تومان به این حوزه اختصاص دهیم تا به ازای هر دلار 400 تومان به کالاهایی که از 3 هزار و 800 تومان استفاده می‌کردند، پرداخت شود و قیمت آنها تحت تأثیر این سیاست تغییر نکند.

معاون اول رئیس جمهور اظهار کرد: واردات کشور با ثبت سفارش در وزارت بازرگانی و با نرخ 4 هزار و 200 تومان انجام می‌شود و هیچ وارداتی بدون ثبت سفارش در این وزارتخانه به رسمیت شناخته نمی‌شود.

وی متذکر شد:‌ برای انتقال ارز راهکاری در نظر گرفتیم و حتما باید ثبت سفارش در این زمینه انجام شود همچنین بدون انتقال ارز به جز آنچه که در قوانین گمرکی قید شده است به رسمیت شناخته نمی‌شود و کسی نمی‌تواند بگوید ارزی تهیه می‌کنم تا واردات انجام دهم.

جهانگیری گفت: کسی که بخواهد واردات انجام دهد باید ثبت سفارش کند تا سیستم بانکی ارز مورد نیازش را تأمین کند.

معاون اول رئیس جمهور اضافه کرد: ‌برای بخش‌های مختلف اجرایی تصمیماتی اتخاذ شده و بانک مرکزی هم دستورالعمل‌هایش را اعلام کرده است.

وی تصریح کرد: مردم باید بدانند تمام نیازهای منطقی کشور اعم از خدمات و کالا که نیازمند ارز برای واردات هستند، از سوی دولت تهیه خواهد شد همچنین ارزی که غیر از این مسیر تهیه شود، غیرقانونی و قاچاق خواهد بود.

جهانگیری تأکید کرد:‌ کسانی که ارز دارند و می‌خواهند از آن نگهداری کنند می‌توانند این ارزها را با اطمینان در بانک‌ها سپرده گذاری کنند و سودش را هم دریافت کنند البته هر وقت که بخواهند می‌توانند سود و ارز را از سیستم بانکی دریافت کنند.

معاون اول رئیس جمهور گفت:‌ دولت متعهد است تا به همه قول‌هایی که به مردم می‌دهد خصوصا قراردادهایی که بین آنها و بانکها است، طبق قرارداد عمل کند و هیچ کس نمی‌تواند تخلف کند اما اگر کسی دچار تخلف شد مردم می‌توانند از متخلف شکایت کنند و قوه قضاییه هم حتما از حق مردم دفاع خواهد کرد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار