بروجردی:

بحران‌های موجود در منطقه ناشی از سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌ اش است

رئیس کمیسیون امنیت ملی با فوزیه کوفی رئیس کمیسیون جامعه مدنی، حقوق‌بشر و امور زنان مجلس افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

بحران‌های موجود در منطقه از جمله افغانستان ناشی از سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌ اش است

به گزارش حوزه  مجلس گروه سیاسى باشگاه خبرنگاران جوان؛ علاء الدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی ظهر امروز (یکشنبه 26 فروردین‌ماه) با فوزیه کوفی رئیس کمیسیون جامعه مدنی، حقوق‌بشر و امور زنان مجلس افغانستان دیدار و گفتگو کرد.

بروجردی با توجه به روابط دیرینه و خوب دو کشور، گفت: جمهوری اسلامی ایران همواره از تقویت و توسعه همکاری‌های همه‌جانبه با افغانستان استقبال می‌کند و تعاملات پارلمانی نقش مثبتی در دستیابی دو کشور به این هدف ایفاء می‌نماید.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در ادامه  با تأکید بر موقعیت استراتژیک و حسن همجواری دو کشور، افزود: سیاست جمهوری اسلامی ایران داشتن روابط خوب با همه کشورها بویژه همسایگان براساس احترام متقابل است و دو کشور بعنوان بخشی از امت اسلام دارای منافع مشترکی هستند که در سایه استقرار امنیت و توسعه همکاری می‌توانند به آن دست یابند.

وی بحران‌های موجود در منطقه از جمله افغانستان را ناشی از  سیاست‌های مداخله‌گرایانه آمریکا و هم‌پیمانان غربی‌اش برای ایجاد درگیری در جهان اسلام دانست.

بروجردی با اشاره به وضعیت اسفبار مردم یمن، افزود: متأسفانه در سه سال گذشته بیش از 15  هزار انسان بی‌گناه در یمن کشته و 800 هزار نفر دچار وبا هستند که اجازه دریافت دارو را ندارند. درحال حاضر حقوق بشر تنها واژه‌ای زیباست و ضروری است کشورهای منطقه و جهان نسبت به این مسئله از حالت تدافعی خود خارج شوند.

وی در پایان وجود بیش از 2 الی 3 میلیون مهاجر افغان در طی 30 سال و ارائه خدمات مختلف به آن‌ها را از افتخارات جمهوری اسلامی ایران برشمرد و تقویت و توسعه همکاری فی‌مابین را در سایه وجود امنیت پایدار بین کشورها دانست.

در پایان خانم‌ها پروانه مافی، زهرا ساعی، خدیجه ربیعی فرادنبه، زهرا سعیدی، ناهید تاج الدین و معصومه آقاپور علیشاهی از اعضای فراکسیون بانوان مجلس شورای اسلامی به بیان نظرات و دیدگاه‌های خود و همچنین قوانین تصویبی در رابطه با عدالت جنسیتی، زنان و کودکان، مشکلات و مسائل مربوط به مهاجرین افغان در ایران و جلوگیری از تولید و پخش مواد مخدر از افغانستان اشاره کردند و بر آمادگی برای گسترش تعاملات و تبادل تجربیات در زمینه‌های مختلف تأکید کردند.

فوزیه کوفی، رئیس کمیسیون جامعه مدنی، حقوق بشر و زنان مجلس ولسی جرگه افغانستان در ادامه با تاکید بر اشتراکات فرهنگی و زبانی دو کشور افزود: افغانستان به دلیل اشتراکات عمیق فرهنگ دینی، همسایگی و همچنین قرار داشتن ایران در جایگاه قدرت مهم منطقه ای علاقمند به گسترش روابط در زمینه های مختلف با جمهوری اسلامی ایران است. سیاست ما ایجاد توازن در روابط با کشورها به ویژه کشورهای همسایه است.

وی در ادامه با تشکر از رفتار خوب دولت و مردم جمهوری اسلامی ایران با مهاجران افغان و ایجاد شرایط مناسب به ویژه در زمینه تحصیلی افزود: امیدواریم همکاری های فرهنگی بین دو کشور افزایش یابد و شرایط استفاده از بورسیه تحصیلی برای کسانی که در افغانستان هستند، فراهم شود.

فوزیه کوفی همچنین شرایط به وجود آمده بعد از توافق برجام و باز شدن منطقه اقتصادی چابهار را فرصتی برای گسترش همکاری های اقتصادی دو کشور خواند.

رئیس کمیسیون جامعه مدنی، حقوق بشر و زنان ولسی جرگه در پایان از تصویب قوانینی در رابطه با عدالت جنسیتی همچون منع خشونت علیه زنان، حمایت از اطفال، منع آزار و اذیت زنان در مجلس افغانستان و همچنان فعالیت های اجتماعی و سیاسی زنان افغان خبر داد و مبارزه با تجارت مواد مخدر را متضمن تشریک مساعی کشورهای جهان دانست.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار