باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می دهد؛

تیغی که با قطع درختان،نفس کشیدن را سخت می کند/ سرانه فضای سبز ایلام پایین تر از میانگین کشوری است

امروزه با افزایش شهرنشینی و ماشینی شدن جامعه، مشکلات ناشی از این موضوع گریبانگیر مردم شده، مشکلاتی که گاه گاهی نفس کشیدن را هم سخت می کند.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان ، چندسالی است که ریزگردها، این مهمان همیشگی ناخوانده نفس برخی استان های جنوبی و غرب کشور را به شماره انداخته است. بیش از یک دهه از ورود این مهمان ناخوانده به استان ایلام می گذرد و آمارها نشان می دهد در سال گذشته 80 روز و در سال جاری 45 روز آلوده در استان ایلام به ثبت رسیده و ریزگردها نفس کشیدن مردم مرزنشین این استان را با مشکل مواجه کرده است.

احمد ایمانی کارشناس محیط زیست و رییس اداره حفاظت از محیط زیست آبدانان به خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ می گوید: یکی از راه های ورود ریزگردها، ایجاد کمربند سبز و توسعه فضای سبز درون و برون شهری است.

فاصله زیاد سرانه فضای سبز ایلام با استانداردهای کشوری و جهانی

زینب روئین مدیرگروه علوم باغبانی دانشگاه ایلام در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام؛ با اشاره به سرانه فضای سبز برای هر نفر طبق استاندارهای جهانی گفت: سرانه تعریف شده بر اساس شاخص های محیط زیست سازمان ملل برای هر نفر، بین 20 تا 25 متر است در حالی که این شاخص در ایران بین 7 تا 12 متر برای هر نفر است که نشان از سرانه پایین فضای سبز ایران با استانداردهای جهانی است.

پارک ها حبس و درختان قطع شدند/ سرانه فضای سبز ایلام پایین تر از میانگین کشوری است

نورایی مدیرعامل سازمان پارک ها و فضای سبز شهرداری ایلام با بیان اینکه سرانه فضای سبز در ایلام حتی از نصف میانگین کشوری نیز کمتر است، افزود: با وجود 716 هزار مترمربع مجموع فضای سبز شهر ایلام، به ازای 185 هزار نفر جمعیت شهر ایلام طبق آمار سال95، سرانه فضای سبز برای هر نفر در شهر ایلام، 8/3 متر می باشد که نسبت به استاندارد کشوری 7/5 متر فاصله داریم.

پارک ها حبس و درختان قطع شدند/ سرانه فضای سبز ایلام پایین تر از میانگین کشوری است

نورایی تصریح کرد: در چند سال اخیر کارهای خوبی برای افزایش سرانه فضای سبز توسط شهرداری ایلام در دستور کار قرار گرفته است که طی چند سال آینده سرانه فضای سبز ایلام به استاندارد کشوری خواهد رسید.

چرا درختان چوار قطع شدند؟

 دوم آذرماه سال جاری تعداد زیادی از درختان چنار شهر چوار که برخی هم بیش از 50 سال سن داشتند توسط شهرداری قطع شد که موجب ناراحتی مردم منطقه و فعالان محیط زیست شد بطوریکه فعالان محیط زیست پس از قطع درختان، با نقاشی درختان بر روی زمین، اعتراض خود را به گوش مسئولان رساندند.

شهردار چوار در جواب سؤال علت قطع درختان شهر چوار گفت: در راستای ساماندهی جاده های اصلی و کندرو شهر چوار و با توجه به مصوبه شورای اسلامی شهر چوار و در راستای آئین نامه اجرایی قانون حفظ و گسترش فضای سبز و با توجه به اینکه ناوگان حمل و نقل شهر قرار شد در مسیرهای کند رو مستقر شوند، برخی از درختان که در مسیر کندرو بودند را قطع کردیم.

با اینکه اکثر درختان قطع شده از لحاظ شاخص های فیزبولوژیک ساختار درخت سالم بودند اما علی احمد آقابابایی، شهردار چوار معتقد است که اکثر درختان قطع شده بیمار و مسن بوده اند و در این رابطه گفت: شهرداری چوار موظف شده که در فصل درختکاری سال آینده، سه برابر این درختان محدودی که قطع کردیم در فضای پیاده رو و فضاهای خالی شهر درخت بکاریم.

قطع درختان در شهر چوار باعث شد که پس از چند روز شاهد قطع برخی درختان در فضای سبز شهرستان های آبدانان و ایوان باشیم.

حجت الاسلام تیموری کیا معاون دادستان شهرستان ایلام در خصوص قطع درختان در فضای سبز هشدار داد و گفت: قطع درختان در فضای عمومی و معابر شهر بدون اخذ قانونی به جهت اینکه درخت موجود زنده است، جرم است و چناچه گزارشی به مراجع قضایی در خصوص قطع درختان واصل شود با افراد خاطی و کسانی که مرتکب خلاف شدند برخورد خواهد شد.

پارک ها حبس و درختان قطع شدند/ سرانه فضای سبز ایلام پایین تر از میانگین کشوری است

پارک هایی که در قفس حبس شدند

اما قطع درختان و سرانه پایین فضای سبز در ایلام پایان ماجرا نیست، در گوشه هایی از شهر پارک ها در قفس حبس شدند.

رضا قربانی شهروند 60 ساله ایلامی که ساکن منطقه هانیوان است با انتقاد از حبس فضای سبز و پارک های محله ای در قفس، گفت: با وجود اینکه در این منطقه پارک وجود دارد اما متأسفانه به علت فنس کشی، نبود روشنایی مناسب و نبود فضای سبز برای عموم، قابلیت استفاده ندارند و در این پارک ها در قفس حبس شده اند.

طالب صادقیان شهردار ایلام با بیان اینکه فضای سبز و پارک های شهر ایلام به وسایل ورزشی و رفاهی مجهز شده اند، تصریح کرد: حدود 50 درصد از فضای سبز و پارک ها در شهر ایلام به وسایل ورزشی و رفاهی مجهز شده اند اما به این مقدار کفایت نکرده و در برنامه داریم که تمام فضای سبز و پارک های شهر به وسایل ورزشی و رفاهی مجهز شوند تا شهروندان از این امکانات به سهولت استفاده کنند.

پارک ها حبس و درختان قطع شدند/ سرانه فضای سبز ایلام پایین تر از میانگین کشوری است

دسترسی افراد به فضای سبز در شعاع 1500 متری

طالب صادقیان افزود: یکی از برنامه های شهرداری این است که تا سال آینده، هر شهروند ایلامی به شعاع 1500 متری به فضای سبز و پارک دسترسی داشته باشد.

وی با اشاره به راهکارهای افزایش سرانه فضای سبز در ایلام، گفت: ایجاد پشت بام سبز یکی از راهکارهای افزایش سرانه فضای سبز است که بتوانیم با کمک بسته های تشویقی در زمان صدور پروانه، شهروندان را به ایجاد پشت بام سبز تشویق و ترغیب کنیم.

صادقیان همچنین اضافه کرد: یکی دیگر از راهکارها، توسعه و تکمیل پارک جنگلی بلوط است که با توسعه آن، سرانه فضای سبز برای هر نفر به 5/6 متر افزایش پیدا خواهد کرد.

هرچند در حال حاضر 76 پارک محله ای و 8 پارک شهری در شهر ایلام وجود دارد و توسعه فضای سبز می تواند سلامت فردی و اجتماعی افراد را به دنبال داشته باشد اما واقعیت این است که هر یک از شهروندان با کاشت حتی یک درخت می توانند در افزایش سرانه فضای سبز و کاهش ورود ریزگردها سهیم باشند.

گزارش از رقیه سیف الهی

انتهای پیام/ب

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.