مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور

خانواده‌ها فضای گفت‌وگو بدون قضاوت را در خانه‌هایشان ایجاد کند

ایجاد پدیده "دیگران مهم" در مقابل خانواده برای فرزندان/ مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور گفت: در خانواده سالم باید فضای گفت‌و‌گو ایجاد شود زیرا یکی از دلایل عدم تمایل گفت‌وگو بین والدین با فرزندان نبود فضای صحبت بدون قضاوت است.

خانواده‌ها فضای گفت‌وگو بدون قضاوت را در خانه‌هایشان ایجاد کندبه گزارش خبرنگار  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از تبریز؛ فریبا درخشان‌نیا مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور،پیش از ظهر امروز در مراسم گرامیداشت روز مددکار اجتماعی در تالار اطلس تبریز با بیان اینکه حضور در تبریز باعث شور و اشتیاق می‌شود چراکه وجود چنین فرهنگ غنی و شهری با مفاخر بزرگ در سرزمینمان باعث افتخار است، اظهار داشت: آذربایجان‌شرقی همیشه جزو استان‌های پیشرو در مسائل بهزیستی بوده و با توجه به این موضوع این مراسم در کل کشور اولین بوده که در تبریز برگزار می‌شود.

 

وی افزود: کار کردن با انسان‌ها سخت است و کار کردن با انسان‌های رنج دیده به مراتب سخت‌تر و کار مددکار قابل ارزش و تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی جزو تخصصی‌ترین نهادهایی است که در حوزه‌های اجتماعی، پیشگیری فعالیت می کند، گفت: با احصاء آمار سال گذشته متوجه شدیم بیش از ۱۸۰ برنامه در بهزیستی در حال انجام بوده از این‌رو می‌توان گفت که ما باحیات و ممات در بهزیستی سر و کار داریم چراکه از کودک شیرخواره تا افراد کهنسال و مسن در بطن آن وجود دارد.

 

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور ادامه داد: شعار امسال پایداری اجتماعی با تمرکز بر نهاد خانواده انتخاب شده که با توجه به افزایش مسائل و کمبود امکانات در کل دنیا شعار مناسبی است.

 

درخشان‌نیا خاطرنشان کرد: ما نیز شعار «مددکار اجتماعی و ارتقاء پایداری اجتماعی با تمرکز بر نهاد خانواده» را انتخاب کرده ایم چراکه خانواده نهاد ابتدایی در جامعه بوده و از زمان خلقت خانواده مطرح است.

 

وی با تاکید بر اینکه شاید برخی تغییرات کارکرد خانواده با گذشت زمان احساس شود، توضیح داد: کارکرد مناسبت‌های بین فردی در خانواده با تغییر روبرو شده است، برای نمونه یکی از مقوله هایی که مناسبت اجتماعی را تحت الشعاع قرار داده فضای مجازی و سبک زندگی این دهه با دهه های گذشته بوده و حتی باعث افزایش شکاف شده است.

 

وی خاطرنشان کرد: مرجعیت خانواده و والدین در مقابل «دیگران مهم» خدشه دار شده و قاعدتاً باید سازمان بهزیستی به عنوان نهاد تخصصی وارد عمل شده و در راستای برنامه توسعه ششم انجام وظیفه کند.

 

نائب رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران افزود: با توجه به اینکه سازمان بهزیستی طبق بند ۵۹ برنامه توسعه ششم متولی سلامت اجتماعی بوده از این‌رو باید برنامه‌ریزی دقیق در این خصوص انجام شده و حتی برخی برنامه‌ها به روزتر شود.

 

وی با تاکید به اینکه برنامه‌ریزی کلان و سلامت خانواده باید پیش‌بینی شده و به آن عمل شود، گفت: در برخی کشورها برای کودک و مادر حمایت‌های زیادی تعیین شده و به راحتی یک مادر می‌تواند فرزند خود را بزرگ کند.

 

مدیرکل دفتر توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی کشور در کشور با اشاره به اینکه در کشور ما خدماتی برای مادر و فرزند تعریف نشده و اگر هم تعریف شود محدود است و مادران با استرس و نگرانی کودکان خود را بزرگ می کنند، افزود: اگر بخواهیم اثر برنامه‌ریزی منظم و اصولی یک خانواده را ببنیم قطعاً اثرات آن را در محیط زیست و سایر بخش‌ها هم خواهیم دید چراکه با یک برنامه‌ریزی دقیق می‌توان صلح و آرامش و محیط زیست را ایجاد کند.

 

وی افزود: اگر حکمرانی در کشور برنامه‌ریزی دقیق داشته باشد می‌توان کارکرد مناسب در خانواده را احیا کرد.

 

درخشان‌نیا با تاکید به اینکه در خانواده سالم باید فضای گفت‌و‌گو ایجاد شود زیرا یکی از دلایل عدم تمایل گفت‌وگو بین والدین با فرزندان نبود فضای صحبت بدون قضاوت است، تصریح کرد: متاسفانه ما جامعه قضاوت‌گری هستیم و هر کنشی در جامعه ایجاد شود ناشی از همین قضاوت‌ها است ولی اگر پدر و مادر به دور از قضاوت شنونده خوبی برای فرزندان خود باشند می‌توان کارکرد مناسب خانواده را دید.

 

وی ادامه داد: متاسفانه فضای گفت‌وگوی بدون قضاوت در خانواده وجود نداشته و جوانان ترجیح می‌دهند وقتشان را در یک جای دیگر به دور از فضای خانواده صرف کنند.

 

وی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه یکی از شاخص رفاه در جهان این است که هزینه مسکن بیش از ۳۰ درصد هزینه ها را نگیرد ولی متاسفانه این موضوع در کشور ما نبوده و به یک چالش تبدیل شده است.

 

 ویبا بیان اینکه همه در عرصه مددکار اجتماعی با مفاهیم ابتدایی مددکاری آشنا هستند و می‌دانند این شغل آمیخته با علم و هنر و اخلاق است، ادامه داد: این خلاقیت مددکاران است که از مددجو حمایت می‌کنند و افزایش قابلیت خانواده‌ها را ایجاد می‌کنند.

 

نائب رئیس انجمن علمی مددکاران اجتماعی ایران با تاکید به اینکه باید حق انتخاب برای مددکار قائل شود ولی گاهی زبان مشترک بین همکاران وجود ندارد، افزود: تقریباً در خیلی مواقع حق انتخاب برای مددکاران قائل نیستیم و ارزیابی نیازها برای آن‌ها انجام نمی‌دهیم.

 

درخشان‌نیا با اشاره به اینکه خیلی از کارهای انجام گرفته در بهزیستی منطبق بر علم است، تصریح کرد: تلاش می‌کنیم برنامه‌ریزی بومی‌نگری انجام گیرد تا بر اساس فرهنگ و احوالات جامعه و شرایط آن محل برنامه‌ها انجام گیرد.

 

وی خطاب به مددکاران مبنی بر اینکه باید دانش در مددکاران بروز بوده و مبتنی بر نیاز باشد، گفت: چینی‌ها نیازهای جامعه ما را بهتر از ما دانسته و برای ما تصمیم می‌گیرند در حالیکه یکی از تکنیک‌ها، ارزیابی نیازها است و از این‌رو باید حتما از مشارکت اعضا استفاده کنیم.

 

مدیرکل توانمندسازی خانواده و زنان بهزیستی خاطرنشان کرد: حتما پکیج برنامه خانواده سالم در سال جاری به روز خواهد شد و با بهره‌مندی از توان ظرفیت بهزیستی یک پکیج خوب در حد بین‌المللی ارائه خواهیم کرد.

 

انتهای پیام/

 

 ایجاد پدیده "دیگران مهم" در مقابل خانواده برای فرزندان

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار