چگونه جای جوش را درمان کنیم؟

یک متخصص طب سنتی با بیان اینکه جوش میکروبی در پوست است که نیاز به هوا ندارد، در خصوص روش‌های آسان درمان جای جوش در صورت توضیحاتی داد.

چگونه جای جوش را درمان کنیم؟حسن اکبری متخصص آسیب شناسی و مدرس طب سنتی ایرانی در گفت وگو با خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص راه‌های از بین بردن فرورفتگی‌های صورت ناشی از جوش، اظهار کرد: جوش میکروبی در پوست است که نیاز به هوا ندارد؛ این میکروب تخمیر مواد قندی را می‌سوزاند و با آن‌ها زندگی می‌کنند که میکروب‌های بی‌هوازی نامیده می‌شوند.

این متخصص آسیب شناسی با اشاره به اینکه میکروب‌های بی هوازی در پوست تمام افراد وجود دارد، مطرح کرد: نام دیگر این میکروب پرپیونی باکتر(propioni bakter) نامیده می‌شود؛ زمانی که بدن فرد سیستم ایمنی قوی دارد این میکروب اجازه رشد کردن ندارد و به حالت سکون قرار دارد، اما زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف است این میکروب رشد کرده و باعث ایجاد بیماری‌هایی می شود.

اکبری با بیان اینکه سیستم ایمنی بدن مهم‌ترین نقش را در ایجاد بیماری دارد، عنوان کرد: میکروب‌های هوازی در مکان‌های گرم و مرطوب به سرعت رشد می‌کنند؛ زمانی که سیستم ایمنی بدن ضعیف شده است پوست افراد گرم و مرطوب می‌شود، تخمیر پرپیونی باکتری در آن تشکیل می‌شود و این میکروب در بدن فرد رشد  می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه رشد باکتری‌های بی‌هوازی  را می‌توان با رطوبت بدن کنترل کرد، افزود: زمانی که باکتری‌ها رشد می‌کنند یک آبسه کوچک روی پوست ایجاد می‌شود؛ این آبسه کوچک را جوش یا دمل می‌نامند که رشد آن بستگی به میزان رطوبت و گرمای بدن دارد.

این مدرس طب سنتی با اشاره به اینکه رطوبت بدن در جوان‌ها بیشتر است، گفت: بدن جوان ها به دلیل رطوبت و گرمای بیشتری که دارد آمادگی رشد میکروب‌ها بیشتر است و به همین دلیل بیشتر جوش می‌زنند؛ افراد با افزایش سن و گذراندن دوران جوانی به دلیل اینکه حرارت و رطوبت در آن ها کاهش یافته کمتر جوش می‌زنند؛ به همین دلیل زمانی که افراد کم سن و سال جوش می‌زنند، می‌گویند جوش غرور جوانی است.

اکبری ادامه داد: زمانی که گل شمعدانی را خریداری کرده و در منزل نگه میداریم اگر در سرما باشد رشد نمی کند و از بین می‌رود و باید این گل هم در مکان معتدل و هم رطوبت مناسب داشته باشد؛ جوش غرور جوانی هم به همین صورت است و می‌توان با تنظیم حرارت و رطوبت بدن آن را کنترل کرد.

کنترل حرارت و رطوبت بدن در درمان جوش صورت

وی با اشاره به اینکه میزان حرارت بدن بیشتر از هر سنی در جوان‌هاست، عنوان کرد: اوج قدرت و حرارت در جوان‌هاست؛ در دوران کودکی و پیری فرد همچین حرارتی در بدن خود ندارد و کمتر دچار آبسه می‌شوند.

این متخصص آسیب شناسی با بیان اینکه نباید جوش را یک ضایعه ناخوشایند در نظر گرفت، عنوان کرد: جوش نشان دهنده حرارت و دمای بدن فرد است؛ نشان می‌دهد سیستم ایمنی بدن فرد در چه حالتی است، در طب جدید برای رفع این جوش‌ها از آنتی بیوتیک استفاده می‌کنند که راه درمان مناسبی نیست.

اکبری در خصوص درمان‌های جدید جوش‌ صورت، گفت: پزشکان برای درمان جوش صورت پماد تتراسایکلین  و یا الکل تتراسایکلین تجویز می‌کنند که اشتباه است؛ برای درمان جوش صورت اول از همه باید سیستم ایمنی بدن فرد را تقویت کنند و باید رطوبت و گرمای آن را کنترل کنند، فرد برای درمان نباید مدام سراغ مواد غذایی سرد برود که کار اشتباهی است و نباید قدرت زندگی خود را مختل کند.

عوامل موثر در تقویت سیستم ایمنی بدن

وی با تاکید بر اینکه پزشکان در تقویت سیستم ایمنی بدن چند عامل را توصیه می کنند، خاطر نشان کرد: مصرف میوه و سبزیجات زیاد رطوب بدن را افزایش می‌دهد؛ افراد باید برای تقویت سیستم ایمنی بدن میزان خواب و بیداری خود را تنظیم کنند؛ افراد باید 10 شب بخوابند و پنج صبح از خواب بیدار شوند، در صورتی که امروزه افراد ساعت 2 شب می‌خوابند و ساعت 11 صبح از خواب بیدار می‌شوند.

اکبری با تاکید بر اینکه 10 تا چهار صبح بهترین زمان برای شارژ بدن است، افزود: سیستم ایمنی بدن در این بازه زمانی تقویت می‌شود؛ ورزش سیستم ایمنی بدن را افزایش می‌دهد، یبوست باعث کاهش سیستم ایمنی بدن است و افراد برای رفع یبوست باید مثلث سلامت را رعایت کنند، یعنی در مثلث سلامت به نیازهای جسمی و روحی خود اهمیت دهند و کمبود آن را رفع کنند.

وی با اشاره به اینکه افراد باید اعراض نفسانی را رعایت کنند، اظهار کرد: استرس در ایجاد جوش بسیار موثر است و اگر افراد استرس درونی را کم کنند باعث بهبود جوش می‌شود؛ فیلم‌های هیجانی و ترسناک بسیار در ایجاد استرس اثر گذار است و باعث افزایش جوش می‌شود.

این متخصص آسیب شناسی با تاکید بر اینکه درمان قطعی جوش با تنظیم ایمنی بدن اتفاق می‌افتاد، عنوان کرد: فرد نباید مواد غذایی سرد مانند عرق کاسنی و ماست را ییش از اندازه مصرف کند.

استفاده از روغن بابونه در درمان اسکار

اکبری با اشاره به اینکه یکی از ساده‌ترین راه‌های درمان جای جوش استفاده از داروهای طب سنتی است، مطرح کرد: مصرف روغن بابونه هر هشت ساعت در درمان جای جوش بسیار موثر است؛ همچنین مالیدن سرکه هر شب روی پوست صورت بسیار مفید است و آن را اگر با آب مخلوط کنند و با پنبه روی پوست صورت بمالند، موثر است.

وی با تاکید بر اینکه سرکه محلی انگور بسیار مفید تر از سرکه معمولی است، یادآور شد: سرکه محلی انگوری که با آب ترکیب شده زمانی که به پوست صورت مالیده می‌شود آرام آرام جای جوش را از بین برده و باعث بهبود آن می‌شود؛ درمان جای اسکار نیاز به زمان دارد و با صبر و حوصله می‌توان آن را کاملا درمان کرد و افراد نباید استرسی از این بابت داشته باشند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳
در انتظار بررسی: ۰
-
ahmal
۲۲:۵۲ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
صورت مسئله با جواب متناسب نیست. درمورد جای جوش دقیق صحبت نکرده اند. منظورم سوراخ هایی است که می ماند.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۳۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
همه روشا رو امتحان کردم خدا کنه این یکی جواب بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۰ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
همه چیز گران میشه میگن گرانی نیست
آخرین اخبار