در گفتگوی ویژه خبر مطرح شد؛

ماندن در تلگرام به صلاح نیست/روزانه بیش از 11 میلیارد تومان برای تلگرام هزینه می‌کنیم/این پیام رسان هویت نامعلوم دارد

ماندن در تلگرام به صلاح نیست/روزانه بیش از 11 میلیارد تومان برای تلگرام هزینه می‌کنیمدر برنامه گفت وگوی خبری امشب ( 29 فروردین) استفاده از پیام رسان های داخلی به جای پیام رسان های خارجی بررسی شد.

به گزارش خبرنگار گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان؛  رسول جلیلی عضو شورای عالی فضای مجازی در برنامه گفت وگوی خبری امشب ( 29 فروردین) درباره استفاده از پیام رسان های داخلی به جای پیام رسان های خارجی، اظهار کرد: ماندن در پیام رسان خارجی تلگرام از لحاظ اقتصادی، فرهنگی، امنیت و عزت ملی به صلاح نیست و در این زمینه وحدت ملی وجود دارد.

وی ادامه داد: وقتی که افراد از یک پیام رسان استفاده می کنند مسلما با آن انس می گیرند، به همین دلیل انتقال از تلگرام به پیام رسان های داخلی ممکن است در چند روز اول سخت باشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی گفت: صاحبان کانال ها و چهره های مشهور مسلما برای این کوچ به مقداری زمان نیاز دارند و باید در این زمینه مدیریت لازم را انجام دهند.

جلیلی با بیان اینکه یکی از پیام رسان های داخلی عینا رابط کاربری تلگرام را ایجاد کرده که این موجب خوشحالی عده ای شده است، ادامه داد: در جایگاه یک شهروند از مردم درخواست می کنم که این کوچ را مدیریت کنند.

وی اضافه کرد: خوشبختانه برخی از استارت اپ های داخلی ابزارهایی برای انتقال از تلگرام نوشته اند که صاحبان کانال ها می توانند از آن بهره ببرند و اطلاعات خود را ذخیره کنند .

در ادامه هومن اهرمی کارشناس فضای مجازی میزان پهنای ترافیک تلگرام، گفت: پیام رسان تلگرام چیزی حدود 30 درصد ترافیک بین المللی کشور را اشغال می کند یعنی مردم ایران روزانه 11 میلیارد و 394 میلیون تومان برای پیام رسان تلگرام هزینه می کنند.

وی تاکید کرد: این هزینه به صورت مستقیم از جیب مردم صرف می شود و اگر این مبلغ در حوزه پیام رسان های داخلی صرف شود، اشتغال زیادی ایجاد خواهد شد.

اهرمی با اشاره به اینکه استفاده از تلگرام در واقع به معنای واردات خدمت از خارج کشور است، بیان کرد: صرف این هزینه در حوزه پیام رسان های داخلی، موجب ایجاد زیرساخت‌ها و اشتغال بسیاری می شود در عین حال مردم هزینه کمتری هم پرداخت می کنند. البته با تسهیلاتی که دولت داده استفاده از برخی پیام رسان های داخلی رایگان است و در برخی دیگر هم هزینه به یک سوم کاهش می یابد.

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: نکته بعدی این است که با استفاده از تلگرام و هزینه میلیاردی که روزانه پرداخت می کنیم، چه نوع خدماتی می خریم. آمارهای به دست آمده از هزار کانال برتر تلگرام نشان می دهد که بیش از 38 درصد مخاطبان دنبال سرگرمی هستند.

وی ادامه داد: زمانی که سرگرمی تا این میزان طرفدار دارد، باید بخش های مختلف با برنامه ریزی، سرگرمی ایجاد کنند تا پیام رسانی همچون تلگرام نتواند روزانه بیش از 11 میلیارد تومان از جیب ایرانی ها درآمد داشته ‌باشد.

جلیلی درباره تهدیدهای اقتصادی تلگرام، تصریح کرد: در آینده نزدیک حتما صاحب این نرم افزار به ذهنش می رسد که خدمات دیگری ارائه بدهد.

وی ادامه داد: در مورد تلگرام به مرور با نهاد اقتصادی روی پیام رسان مواجه خواهیم شد. اگر بتواند نوعی پرداخت هم به این فضا اضافه کند، قطعا عدد و رقمی که باید برای استفاده از آن هزینه کنیم، بسیار بیشتر از روزانه 11 میلیارد تومان خواهد بود.

عضو شورای عالی فضای مجازی بیان کرد: بحث گرام که تلگرام اعلام کرده از اواخر خرداد و اوایل تیر آن را راه اندازی می کند، قطعا بحرانی جدی است و می تواند برای ما دغدغه زیرساختی ایجاد کند.

جلیلی گفت: گرام ارز جدیدی است که در تلگرام ارائه خواهد شد. یعنی 40 میلیون مشترک ایرانی که دارای حساب کاربری در تلگرام هستند بالقوه می توانند دارنده گرام باشند.

وی ادامه داد: براین اساس حدود نیمی از جمعیت کشورمان در کنار ریال، گرام هم دارند و عملا نهالی کنار پولی ملی کشور کاشته می شود. پشتوانه پول ملی بانک مرکزی است اما پشتوانه گرام تنها محاسبات است.

جلیلی با بیان اینکه گرام هیچ پشتوانه حقوقی و قانونی ندارد، درباره نوسانات شدید بیت کویین گفت: کسانی که بیت کویین خریداری کردند، بسیار متضرر شده اند و هیچ نهادی هم برای پیگیری این ضرر وجود ندارد.

اهرمی کارشناس مسائل فضای مجازی در ادامه تاکید کرد: فیس بوک، توییتر و هیچ یک از سرویس دهنده های بزرگ دنیا وارد ارزهای دیجیتالی نشده اند و جالب است که فقط تلگرام به این سمت و سو رفته است.

وی درباره حساسیت دیگر کشورها نسبت به پیام رسان هایی که بومی سرزمینشان نیست، تصریح کرد: به جز انعکاس دغدغه های کشورهایی همچون انگلستان و... اخیرا سخنگوی ریاست جمهوری فرانسه گفتگویی داشته و اعلام کرده که ما از شبکه ها و پیام رسان هایی که در روسیه و آمریکا هستند، استفاده نمی کنیم چرا که امنیت شان دچار مخاطره است.

اهرمی اضافه کرد: مقامات فرانسوی اعلام کردند که از پیام رسان داخلی کشورشان استفاده می کنند و گفتند که 20 نفر از وزرای کابینه مکرون( رئیس جمهور فرانسه) در پیام رسان بومی عضو شده اند.

این کارشناس فضای مجازی تاکید کرد: فرانسوی ها قصد دارند به زودی از انحصار تلگرام و واتس اپ خلاص شوند. یعنی واکنش هایی بین المللی از انگلیس، جنوب آسیا، روسیه و چین وجود دارد.

جلیلی در ادامه درباره اینکه چه دغدغه ای فرانسوی ها را به سمت استفاده از پیام رسان های داخلی سوق داده است، اضافه کرد: اقتصاد، عزت و امنیت ملی مهمترین دلایل است و در مرحله بعدی نیز فرهنگ قرار دارد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه کشورها روی عزت، اقتصاد، امنیت و فرهنگ شان بسیار جدی هستند، درباره اینکه آیا تضمینی وجود دارد، کسب و کارها در پیام رسان های داخلی رونق بگیرند، اضافه کرد: پیش بینی می کنم که کسب و کار مردم در پیام رسان های داخلی رونق بیشتری داشته باشد به این دلیل که مجلس درصدد است، ماده واحده ای تصویب کند تا بانک مرکزی ملزم شود به پیام رسان های داخلی امکان پرداخت درون پیام رسانی بدهد.

جلیلی تاکید کرد: پیام رسان های خارجی به هیچ وجه امکان پرداخت درون پیام رسانی ندارند اما در مورد پیام رسان های داخلی اینگونه نیست.

وی اضافه کرد: مردم در درون پیام رسان های داخلی می توانند محصولات خود را تبلیغ و عرضه کنند. هم زمان هزینه خرید را از خریدار بگیرند. همچنین تبلیغات دولتی در پیام رسان های داخلی مجاز اما در پیام رسان های خارجی غیر مجاز است و مجاز بودن تبلیغات قطعا رونق ایجاد می کند.

عضو شورای عالی فضای مجازی افزود: پهنای باند در پیام رسان های داخلی بعضا صفر و یا بسیار ارزان است در حالی در تلگرام اینگونه نیست.

جلیلی با اشاره به اینکه مردم باید برای مهاجرت از تلگرام به پیام رسان های داخلی اقبال نشان دهند لذا اعتماد مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد گفت: کسانی که پشت پیام‌رسان‌های داخلی هستند امروز رایگان سرویس می‌دهند تا روزی بازگشت سرمایه داشته باشند.

عضو شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه مردم، دارندگان پیام رسان ها و ماموران امنیتی و انتظامی همه ملتزم هستند تا اعتماد مردم را در حفظ حریم خصوصی و عدم سوء استفاده از داده ها رعایت کنند خاطرنشان کرد: بیش از نیمی از کل جمعیت ایران مشترک پیام رسان تلگرام هستند به طوری که بخشی از مبادلات اداری بر روی تلگرام صورت می گیرد.

وی با اشاره به اینکه عملاً صاحب تلگرام برای خود اقتدار قائل است و به شدت مورد حمایت برخی از کشورها قرار دارد، گفت: عملاً ما به سمتی می‌رویم که تعرفه دسترسی به خدمت داخلی تا یک دهم تنزل پیدا کند؛ اخیراً یکی از اپراتورها پهنای باند خود را روی یکی از پیام‌رسان‌ها رایگان کرده است، کوچ از تلگرام به پیام رسان های داخلی مدیریت زمان می خواهد.

وی تصریح کرد: اتفاقات دو ماه اخیر در کشور بسیار مهم بود به طوری که فتوای تاریخی مقام معظم رهبری در خصوص حرام شرعی بودن نقض حریم خصوصی کاربران توسط اداره کنندگان پیام‌رسان‌ها و مسئولین امنیتی و انتظامی مورد تاکید است.

جلیلی با اشاره به آیین نامه رئیس قوه قضاییه در روزهای پایانی سال ۹۶ پیرامون فضای مجازی گفت : در این آیین نامه مقرر شده است تا اگر کسی محتوایی را در پیام رسان عرضه می‌کند خودش باید مسئول کار باشد.

عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اینکه استمرار فعالیت پیام رسان ها مسئله مهمی است که باید مورد توجه قرار بگیرد اظهار داشت: هیچکس در پیام رسان داخلی نمی تواند خود را مخفی کند لذا هرگونه تخلفی در پیام رسان های داخلی مورد پیگرد قانونی قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه وزارت ارتباطات در سالهای گذشته زیرساخت های شبکه ملی ارتباطات را فراهم کرده است گفت: دیتاسنترهای استانی وجود دارد و تعرفه در این خصوص تاثیرگذار است .

عضو شورای عالی فضای مجازی ادامه داد : دارندگان پیام رسان های داخلی باید آموزش مهاجرت از تلگرام را به پیام رسان های داخلی در دستور کار خود قرار دهند و از سوی دیگر دارندگان کسب و کارها نیز می توانند پیام‌رسان مورد نظر خود را از میان پیام رسان های داخلی انتخاب کنند.

اهرمی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه فیس‌بوک از اطلاعات افراد در جریان انتخابات ریاست جمهوری ترامپ سوء استفاده کرد گفت : در این خصوص کاربران دچار بی اعتمادی شده اند و برخی از کشورها اعلام کردند که روز خاموش فیسبوک داشته باشند .

وی با اشاره به اینکه در بی‌بی‌سی مصاحبه ای انجام شده بود مبنی بر اینکه استار مدیا ها نگران این موضوع هستند که در ایران تلگرام دچار انسداد شود اضافه کرد: مردم به راحتی می‌توانند از میان ده، پانزده پیام رسان، پیام رسان مورد نظر خود را انتخاب کنند، ۵ پیام رسان به عنوان پیام رسان برتر انتخاب شده اند.

اهرمی تصریح کرد: عربستان تلگرام را فیلتر جزئی کرد، یعنی کاری کرد که صوت ، ویدیو و عکس در این پیام رسان منعکس نشود؛ عربستان هم نسبت به حفظ مالکیت معنوی محتوا دغدغه دارد.

وی با اشاره به اینکه تلگرام جزء شرکت‌هایی است که هویت نامعلوم دارد افزود: حتی یک آدرس ساده از اپلیکیشن تلگرام نمی توان پیدا کرد، هرچه تعداد ارائه کنندگان خدمات بیشتر باشد امکان رقابت و افزایش کیفیت بیشتر می شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
حرومش بشه مدیر تلگرام
Iran (Islamic Republic of)
یخ
۲۱:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
تلگرام مزخرف شده دیگه خیلی
United States of America
سید
۱۱:۳۸ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
مسلما اگر قابل نظارت بود مسدود نمی شد !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۳ ۳۰ فروردين ۱۳۹۷
چرا باید تلگرام را مسدود کنید در صورتی میشه نظارت شود
آخرین اخبار