خبرگزاری فرانسه گزارش داد؛

فراز و نشیب‌های عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا

دور شدن ترکیه از حاکمیت قانون و قوانین اصلی، چشم‌انداز عضویت این کشور در این اتحادیه را زیر سوال برده است.

فراز و نشیب‌های عضویت ترکیه در اتحادیه اروپابه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری فرانسه، اتحادیه اروپا هرگونه گشایش فصل جدیدی از مذاکرات مربوط به عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا را منتفی دانست و اعلام کرد اقداماتی که ترکیه به تازگی به ویژه در دریای اژه انجام داده است مناسب روابط خوب با همسایگان اروپایی اش نیست.

کمیسیون اروپا امروز با انتشار گزارش ارزیابی کشورهای نامزد عضویت در اتحادیه اروپا اعلام کرد تنش هایی که ترکیه در دریای اژه و دریای مدیترانه شرقی به وجود آورده است مناسب روابط خوب با کشورهای اروپایی نیست و به امنیت و ثبات منطقه ای آسیب وارد می کند.

فدریکا موگرینی، نماینده دستگاه دیپلماسی اروپا هنگام ارائه این گزارش به پارلمان اروپا در استراسبورگ گفت: «ترکیه کشور نامزد عضویت در اتحادیه اروپاست، ترکیه همچنین شریکی تعیین کننده برای اتحادیه اروپا و فعالی اصلی برای اروپایی هاست. اما اکنون وقت آن نرسیده است که فصل جدیدی از مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا آغاز شود.»

یوهانس هان، کمیسر اتریشی مسئول سیاست عضویت دیگر کشورها در اتحادیه اروپا در این باره می گوید: تحلیل ما حاکی از آن است که این کشور با سرعت زیاد در حال دور شدن از اتحادیه اروپاست. این دور شدن به ویژه در زمینه حاکمیت قانون و قوانین اصلی بیشتر دیده می شود.

این در حالی است که شبه گذشته بکر بوزداغ، سخنگوی دولت ترکیه و معاون نخست وزیر این کشور، اعلام کرد«تبدیل شدن به عضو کامل اتحادیه اروپا» همچنان هدف ترکیه باقی خواهد ماند. وی افزود: ما قصد نداریم از این هدف دست بکشیم.

ترکیه اکنون چندین دهه است که منتظر عضویت در اتحادیه اروپاست. روند مذاکرات عضویت ‏‏ترکیه در ‏‏اتحادیه ‏‏اروپا در سال ‏‏2005 ‏‏‏‏آغاز شد. اما از این سال ‏‏به ‏بعد ‏به ‏علت اوضاع سیاسی در ‏این کشور، ‏موانع ‏مربوط به ‏‏‏ساختار ‏‏دستگاه قضایی، موضوع ‏بخش ‏‏یونانی نشین ‏‏‏‏قبرس، رعایت نشدن ‏حقوق ‏‏‏‏اقلیت‌ها، ضعف ‏‏دموکراسی ‏و ‏‏مخالفت‌ ‏برخی کشورهای ‏‏‏‏اروپایی، ‏تاکنون از ‏حرکت ‏‏بازایستاده ‏‏است. ‏ مذاکرات ‏ترکیه و ‏‏‏اتحادیه اروپا در 33 ‏‏‏سرفصل ‏‏انجام می ‏گیرد ‏‏که ‏تاکنون فقط ‏‏16 ‏‏سرفصل آن ‏آغاز ‏شده است.

بعد از کودتای ‏‏نظامی نافرجام ‏‏پانزدهم ‏ژوییه سال ‏‏‏2016 ترکیه روابط میان بروکسل و آنکارا بیش از پیش تیره شده است. کودتایی که در نتیجه آن پاکسازی های گسترده ای در سطح کشور انجام گرفت.

با این حال بیشتر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بر این باورند اکنون زمان مناسبی برای به طور رسمی به حالت تعلیق در آوردن مذاکرات عضویت ترکیه در اتحادیه اروپا نیست. آنها از این می ترسند که این اقدام مشکل مربوط به مدیریت ورود مهاجران غیرقانونی از ترکیه به اتحادیه اروپا و مبارزه با تروریسم را با مشکل جدی مواجه کند.

انتهای پیام/

اتحادیه اروپا عضویت ترکیه در این اتحادیه را منتفی دانست

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار