ترامپ بار دیگر با پیمان شراکت ترنس-پسیفیک مخالفت کرد

رئیس‌جمهور آمریکا که هفته گذشته احتمال بازگشت این کشور به پیمان شراکت ترنس-پسیفیک را مطرح کرده بود، بار دیگر با آن مخالفت کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از سی ان ان، دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا، بار دیگر حملات خود به پیمان شراکت ترنس-پسیفیک را آغاز کرده است. این در حالی است که چند روز قبل اشاره کرده بود ممکن است آمریکا بار دیگر به عضویت این پیمان در آید.

ترامپ سه‌شنبه شب در پیامی در صفحه کاربری توییتر خود نوشت معتقد است پیمان شراکت ترنس-پسیفیک برای اقتصاد آمریکا مطلوب نیست.

وی در این پیام نوشت: «در حالی که ژاپن و کره جنوبی خواهان بازگشت ما به پیمان شراکت ترنس-پسیفیک هستند، من این پیمان را برای آمریکا مناسب نمی‌دانم.»

وی افزود: «پیشامدهای احتمالی بسیاری در آن وجود دارد و در صورت موثر نبودن آن، راهی برای خروج از این پیمان وجود ندارد. توافق‌های دوجانبه بسیار موثرتر، سودآورتر و در کل برای کارگران ما بهتر هستند. ببینید سازمان تجارت جهانی تا چه حد با آمریکا مخالف است.»

ترامپ پس از راهیابی به کاخ سفید، آمریکا را از شراکت ترنس-پسیفیک خارج کرد. یازده عضو دیگر این معاهده از آن هنگام در حال بررسی پیمان جدیدی هستند که آمریکا در آن حضور نخواهد داشت.

این در حالی است که ترامپ هفته گذشته احتمال بازگشت آمریکا به این پیمان را بیان کرد. کاخ سفید اعلام کرد رئیس جمهور آمریکا به مشاوران اقتصادی و تجاری خود دستور داده است بررسی کنند که آیا احتمال «مذاکره برای حصول توافقی بهتر در این‌باره وجود دارد یا خیر.»

کشورهای عضو این پیمان از جمله ژاپن، استرالیا و نیوزیلند نسبت به این خبر با احتیاط واکنش نشان دادند و هشدار دادند مذاکره مجدد بر سر این پیمان دشوار خواهد بود.

مخالفت ترامپ با پیمان تجاری شراکت ترنس-پسیفیک در حالی است که وی به تازگی با شینزو آبه، نخست وزیر ژاپن، در فلوریدا دیدار و گفتگو کرده است. مسائل مربوط به کره شمالی و تجارت در میان موضوعات گفتگوها میان سران دو کشور بوده است.

مدیر اجرایی مرکز تجارت آسیا در سنگاپور در این‌باره گفت: «به نظر من ممکن است آبه به ترامپ درباره غیرممکن بودن مذاکره مجدد درباره این پیمان در حال حاضر گفته باشد.» وی افزود: «پیام‌های توییتری رئیس جمهور آمریکا نشان می‌دهد وی همچنان درک درستی از این توافق ندارد.»

ترامپ مدت‌هاست از ژاپن برای مذاکره بر سر توافقی دوجانبه درخواست کرده است تا بر اساس آن بتواند دسترسی شرکت‌های آمریکایی به اقتصاد ژاپن را که در رده سوم جهان قرار دارد، افزایش دهد. ترامپ پیش از این تجارت آمریکا با ژاپن را «غیر منصفانه» و «بسته» خوانده بود.

انتهای پیام/

برچسب ها: آمریکا ، تجارت جهان
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار