محروم ماندن صنعت گردشگری در خراسان جنوبی

صنعت گردشگری در خراسان جنوبی محروم مانده است و در این راستا باید جایگاه مناسبی برای صنعت گردشگری در استان ایجاد شود.

به گزارش   گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛احتشام رئیس اتاق بازرگانی،صنایع و معادن بیرجند در اولین جلسه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان در سال جدید که عصر روز گذشته برگزار شد،به مشکلات صنایع دستی و گردشگری استان اشاره کرد و گفت:صنعت گردشگری در استان خراسان جنوبی محروم مانده است و باید در این راستا جایگاه مناسبی برای صنعت گردشگری در استان ایجاد شود.

 

در ادامه دکتر مجیدی دبیرکل مجمع مجالس آسیایی افزود:در حوزه گردشگری قبل از هر چیزی زیرساخت مهم است و یکی از راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی،صنعت گردشگری است.

وی گفت:در استان خراسان جنوبی با توجه به پتانسیل‌های ممکن، تجارت،معدن و گردشگری حرف اول را می زنند.

 

مجیدی با اشاره به کویر استان،باغ اکبریه بیرجند و قنات بلدی فردوس که از پتانسیل های اصلی گردشگری هستند،افزود:دغدغه اصلی بیشتر مردم اشتغال است که با فراهم شدن زیرساخت های گردشگری در استان بیش از هزار فرصت شغلی ایجاد می شود.

دبیرکل مجمع مجالس آسیایی با اشاره به  حوزه سیاسی بیان کرد:در استان خراسان جنوبی سیاست واحد برابر با اجرای متفاوت است.

 

وی اضافه کرد:در بحث زیرساخت های سیاسی مبحث پروازهای استان و آموزش های تورگردانی و مسائل بانکی مطرح است و باید اصلاح نگاه صورت بگیرد تا چرخ گردشگری در استان فعال شود.

 

در ادامه این جلسه آذرکار مدیر هتل تازه تأسیس سپهر بیرجند به عنوان سرمایه گذار بومی گفت:بین تعهدات بانک ها هیچ گونه تناسبی وجود ندارد و همچنین بین دریافت سودهای بانکی و درآمدزایی توجیه پذیری وجود ندارد.

 

آذرکار افزود:هتل سپهر آینه تمام نمای سرمایه گذاری در استان است که تقاضای ما در تعامل با دستگاه های اجرایی فراهم نمودن شرایط بهتر برای هتل سپهر است که انتهای کار مایه عبرت سایر سرمایه گذاران نشود.

 

در ادامه رمضانی مدیرکل میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان نیز با بیان اینکه هرچه در توان داریم انجام می دهیم ،گفت:اضافه کردن جذابیت های استان با ثبت در فهرست ملی،سرمایه گذاری در بخش اقامتگاه ها ،رویدادهای فرهنگی چون ایجاد نوروزگاه ها از اقدامات مفید میراث فرهنگی در سال های اخیر است.

 

وی در خصوص مشکلات میراث فرهنگی و صنایع گردشگری استان نیز بیان کرد:از لحاظ کارشناسی با مشکلاتی در بانک ها روبه رو هستیم به علاوه مالیات بر ارزش افزوده،بخش آموزش و تسهیلات بانکی نیز از جمله مشکلات است.

 

صباغ زاده نایب رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی بیرجند نیز در این جلسه با اشاره به اینکه بیشتر مشکلات محدود به مباحث بانک ها و تأمین اجتماعی است،گفت:51 درصد واحدهای تولیدی از بانکها و 41 درصد از تأمین اجتماعی گله مند هستند.

 

وی افزود:4 درصد واحدهای تولیدی جزء صنایع بزرگ با سرانه 350 میلیون تومان برای هر نفر،27 درصد صنایع متوسط با سرانه 150 میلیون تومان برای هر نفر و 69 درصد صنایع کوچک با سرانه 50 میلیون تومان به ازای هر نفر است.

 

صباغ زاده از مهمترین مشکلات عرصه تولید و تعطیلی واحدهای تولیدی را کم بودن نقدینگی،رویکرد نامناسب دستگاه های دولتی ،بالا بودن هزینه ناشی از تولید و غیره دانست و راه کار های مقابله با آن را توجه به واحد های در حال توسعه،دادن تسهیلات با نرخ پایین و ایجاد کمیته یا کمیسیون تخصصی در اتاق بازرگانی با محور حل مشکلات تخصصی دانست.

 

حجت الاسلام والمسلمین عبادی نماینده مردم شهرستان های بیرجند،خوسف و درمیان در شورای اسلامی گفت:گردشگری یکی از صنعت های اشتغال زا است که یک ابزار مهم برای رفع بیکاری است.

وی افزود:رفع مشکلات واحدهای تولیدی امری مهم است و جای کار بسیاری دارد اما خصوصی سازی همچنان مظلوم است.

 

نماینده مردم شهرستان های بیرجند،خوسف و درمیان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه روحیه تجارت،صادرات و واردات در استان ضعیف است،گفت:نیازمند آموزش و فرهنگ سازی در راستای توانمندسازی شرکت های خصوصی هستیم زیرا بعضی از صنایع دستی استان که می توانند اشتغال آفرین و صادر کننده باشند نیستند.

 

وی افزود:توجه به شعار سال که حمایت از کالای ایرانی است باید جزء اولویت های کار در استان باشد.

در پایان جلسه مروج الشریعه استاندار خراسان جنوبی در بحث هتل سپهر بیرجند ضمن انتقاد شدید از دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی گفت:مشکل هتل سپهر کارشناسی شده و با ارائه راهکار باید  وارد این جلسه می شد.

 

استاندار خراسان جنوبی افزود:پیشنهاد برگزاری اولین اجلاس منطقه ای کشور در خراسان جنوبی داده شده است.

وی در زمینه پیشرفت استان ریسک پذیری مسئولین در مدیریت را بیان کرد و ادامه داد:برای صادر کنندگان باید امتیازی را در نظر بگیریم و اگر از محل اعتبارات استانی به صنایع تولیدی جهت صادرات با دادن 35 درصد هزینه حمل کمک کنیم می توان کمک شایانی در راستای پیشرفت صنعت استان انجام داد.

انتهای پیام/غ

صنعت گردشگری،یکی از راه های برون رفت از مشکلات اقتصادی

برچسب ها: میراث فرهنگی ، صنعت
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.