باشگاه خبرنگاران جوان گزارش می‌دهد؛

ضرورت ورود جدی مجلس به موضوع انتظام بخشی به تعطیلات

نابسامانی در تعطیلات ایران موج می‌زند، حکایت تعطیلات ۱۳ روزه نوروز از یکسو، بین التعطیلاتی که بعضا به‌صورت خودجوش به تعطیلی مُبَدَل می‌شود و بالا بودن تعطیلات مناسبتی، همگی موید وضعیت نامناسبی است که انتظام بخشی به آن ضروری به نظر می‌رسد.

ضرورت ورود جدی مجلس به موضوع انتظام بخشی به تعطیلاتبه گزارش خبرنگار  اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع تعطیلات در ایران به معضلی پنهان، اما مخرب مبدل شده که پس از گذشت سالیان سال، همچنان اقدام و تصمیمی عاجل برای برون رفت از آن اتخاذ نشده است.

از همان ابتدای سال، شاهد تعطیلات ۱۳ روزه‌ای هستیم که اگرچه در تقویم رسمی کشور ۴ روز قید شده، اما همگان می‌دانند که بخش قابل توجهی از عموم مردم همان ۱۳ روز را لحاظ می‌کنند و بعضا این عدد و رقم به ۱۴ تا ۱۵ روز نیز افزایش پیدا می‌کند، تعطیلاتی که به یکباره با بالا رفتن خیره کننده میزان مصرف بنزین، آلودگی هوا، افزایش تصادفات منجر به خسارت، فوت و جرح و ترافیک سنگین در جاده‌های منتهی به شهر‌هایی که به جذب گردشگر شُهره اند، همراه است.

باید به این میزان از تعطیلات، اضافه نمود، بین التعطیلاتی که متأسفانه بعضا به‌صورت خودجوش با تصمیم شخصی برخی از خانوار‌ها اتخاذ می‌شود و از سوی دیگر تعطیلات مناسبتی و لحاظ کردن تعطیلی جمعه‌ها و پنجشنبه‌ها (که مطابق با سند شورای عالی انقلاب فرهنگی از آن تحت عنوان نیمه تعطیل یاد شده)، با یک بی‌سر و سامانی در تعطیلات مواجه می‌شویم که انتظام بخشی به آن ضروری و اجتناب ناپذیر به نظر می‌رسد.

تعطیلی، تنبلی یا تجدید قوا؟

آنچنان که در فرهنگ ایرانی‌ها جا افتاده، تعطیلی مترادف است با تنبلی که البته دافعه چندانی نیز در اقبال آن احساس نمی‌شود و اساس از جذابیت و اقبال بسیار بالایی نیز برخوردار است.

آنچه که ما را برآن داشت تا نسبت به تعطیلات مذکور حساسیت بیشتری لحاظ نماییم به ابعاد و پیامد‌های اقتصادی این تعطیلات باز می‌گردد.

آنچنان که گزارش‌های منعکس شده نشان می‌دهد، هر روز تعطیلات برای کشور با ضرر‌های اقتصادی خاص به خود همراه است، برخی آن را معادل ۱۵ تن طلا برای هر روز تعطیلی برآورد می‌کنند و برخی دیگر با احصای اعداد و ارقامی بالغ بر هزاران میلیارد تومان، مخالف تعطیلات کشور به شکل و شیوه کنونی (از حیث کمی) هستند، البته نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که تعطیلات در ایران مجموعا حدود ۱۳۰ روز است و در کشور‌های توسعه یافته جهان نیز میزان تعطیلات در طول سال حدود ۱۲۰ تا ۱۲۵ روز برآورد می‌شود، که از این نظر تفاوت چندانی میان تعطیلات در ایران با میزان تعطیلات در کشور‌های توسعه یافته و غربی و اروپایی، احساس نمی‌شود.

اشاره و قیاس میان تعطیلات میان ایران و کشور‌های غربی نه از حیث فرهنگی و الگوبرداری از شرایط فرهنگی حاکم بر این کشور‌ها بلکه از این منظر است که جوامع مذکور با وجود چنین تعطیلاتی از حیث اقتصادی (منظور نظر ظرفیت‌های اقتصادی نیست) به مراتب از شرایط مطلوب‌تری برخوردار هستند، معضل اصلی تعطیلات در ایران به ناهماهنگی و نابسامانی در آن باز می‌گردد.

از یکسو شاهد تعطیلات دو هفته‌ای در ایام نوروز هستیم که این تجمیع و تمرکز خود مسبب نارسایی‌ها و مشکلات خاص به خود است و از سوی دیگر ناهماهنگی موجود در تعطیلی پایان هفته نیز باعث می‌شود عملا امکان استفاده مثبت و حداکثری از آن حاصل نشود.

به عنوان نمونه با توجه به تعطیلات شنبه و یکشنبه در کشور‌های غربی و تعطیلی پنجشنبه و جمعه در ایران، قریب به ۴ روز، مناسبات عادی ایران از حیث اقتصادی با دیگر کشور‌های جهان با کندی و دشواری‌هایی همراه می‌شود که این امر، موضوع ناچیز و کوچکی نیست.

از سوی دیگر نباید این واقعیت را از نظر دور داشت که نفس تعطیلات در کشور امری مطرود و مخرب نیست، زیرا امروزه تعطیلات به مثابه ایامی برای تجدید قوا و بهره وری هر چه بیشتر در روز‌های کار محسوب می‌شود تا جایی که کشور‌های پیشرفته دنیا نیز درصدد افزایش تعداد روز‌های تعطیل هستند که البته نقدی که در این میان ایراد می‌شود به موضوع پایین بودن میزان کار مفید در ایران باز می‌گردد که البته این امر ارتباطی به توالی تعطیلات یا نابسامانی و پراکندگی غیر منظم در آن ندارد و این عارضه، معضلی است که باید به‌صورت ریشه‌ای حل و فصل شود، زیرا استمرار آن کشور را با هزینه‌ها و خسارات اقتصادی بیشتری همراه می‌سازد و اساسا این نارسایی هیچ سنخیت و تطابقی با سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ندارد.

مزایا و ثمرات افزایش تعطیلات آخر هفته/ از رونق گردشگری تا توسعه فرصت‌های شغلی

با این اوصاف، در صورت افزایش تعطیلات آخر هفته و تثبیت آن شاهد حصول توفیقات اقتصادی هر چه بیشتری خواهیم بود که یکی از آن‌ها به موضوع تقویت گردشگری داخلی باز می‌گردد.

در صورت تثبیت این شکل از تعطیلات، شاهد تمرکز و افزایش و حجم سنگینی از سفر‌ها که بعضا با هزینه‌های بسیاری نیز همراه می‌شود در ایامی خاص از سال نخواهیم بود و به تبع در چنین شرایطی (ساماندهی تعطیلات) خانواده‌ها به سادگی قادر خواهند بود با توجه به تعطیلی دو روزه در پایان هفته، برنامه ریزی صحیحی را برای سفر‌های مورد علاقه خود لحاظ کنند.

تحقق این امر باعث رشد و رونق گردشگری داخلی خواهد شد و طبیعتا در صورت رونق گردشگری داخلی، جذب گردشگر خارجی نیز تسهیل خواهد شد و در سایه تحقق این امر، اقتصاد و ضریب توسعه فرصت‌های شغلی در کشور نیز با تحولات سازنده‌ای همراه خواهد شد.

ممکن است برخی مدعی شوند در حال حاضر پنجشنبه‌ها تعطیل است، اما این واقعیت مبرهن است که نمی‌توان تعطیلی این روز را به کلیت جامعه تعمیم داد و جز برخی ادارات و نهادها، شاهد فعالیت عادی بسیاری از مجموعه‌ها و مراکز در این روز هستیم که همین امر بستر ساز نوعی از ناهماهنگی و ناهمسویی از حیث تعطیلات در کشور شده است.

چندی پیش، سلمان خدادادی، نماینده مجلس شورای اسلامی در گفتگویی با رسانه‌ها، با اشاره به بی نظمی فعلی تعطیلات کشور، بیان کرد: این موضوع باعث تحمیل پیامد‌های مخربی در حوزه اقتصادی و اجتماعی کشور شده است.

نقوی حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نیز معتقد است، تعطیلات کشور ساماندهی دقیقی ندارد و بعضا در روز‌های غیر تعطیل (بین التعطیلات) شاهد نیمه تعطیل شدن کشور هستیم.

به زعم سید فرید موسوی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز بلاتکلیفی زیادی که با وجود تعطیلات غیر رسمی و نیمه تعطیل در کشور بروز پیدا می‌کند، افزایش مشکلات ناشی از تعطیلات فعلی را دامن می‌زند.

وی می‌افزاید: ضرورت تدوین و طراحی طرحی جامع در ارتباط با انتظام بخشی به تعطیلات رسمی کشور احساس می‌شود.

زهرا ساعی، از دیگر نمایندگان مجلس، بر لزوم تمرکز زدایی از تعطیلات در کشور تأکید می‌ورزد و معتقد است با حصول این امر شاهد تقسیم شدن سفر‌های عموم مردم به نحو مطلوب تری خواهیم بود.

آنچنان که آمار و گزارش‌های سازمان پزشکی قانونی نشان می‌دهد، در یک دهه اخیر، ۱۱ هزار و ۸۷۰ نفر در تصادفات نوروزی فوت شده اند، رقم و عدد تأسف آوری که در کنار کم توجهی و بی‌توجهی در رانندگی‌های اصولی و قانونمند می‌توان با تمرکززدایی از تعطیلات تا حدودی آن را مرتفع و تعدیل کنیم.

آنچنان که شواهد و قرائن نشان می‌دهد نظرات نمایندگان مجلس در خصوص کمیت و کیفیت تعطیلات در ایران متفاوت است، بنابراین با همه این اوصاف ساماندهی تعطیلات کشور ضرورتی است که انتظار می‌رود با جدیت در دستور کار نمایندگان مجلس قرارا گیرد و قطعا با انتظام بخشی به ایام تعطیل در کشور، امکان حصول توفیقات هر چه بیشتر اقتصادی بیش از پیش فراهم خواهد شد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۲
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
کارمند
۱۸:۳۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
سلام. من کارمند بانک هستم. ما که تا 28 اسفند سر کار بودیم. 2 فروردین هم شروع به کار کردیم و رفتیم سر کار. پنجشنبه ها هم تعطیل نیستیم. بعضی از جمعه ها هم اداره کلاس میزارن و باید بریم سر کلاس. دیگه جیو قراره کم کنن؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
بصیرت میخواد دیدن هوا وشهر تهران در عید که همه جا تعطیله بهشتی میشه واسه خودش
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
بصیرت میخواد دیدن هوا وشهر تهران در عید که همه جا تعطیله بهشتی میشه واسه خودش
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۳۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
قطعا نماینده هایی که کارخونه دارند سخته برای کارگرهاشون هزینه اضافی بعنوان تعطیل کاری رد کنند
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۳۷ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
با سلام
تعطیلات نوروز فقط برای مدرسه ها ۱۳ روز هست برای سایر ادارات معنی نداره و بیمارستانها و حتی برخی شرکتها که با سواستفاده از اوضاع بد کاری حتی شب عید هم مشغول بکارند
ضمنا دولت جدید کی شده یه روز بین تعطیلی رو تعطیل اعلام کنه؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
ببخشید جنابان روشنفکر چین و امریکا و انگلیس و ژاپن چند روز تعطیلی در سال دارن؟؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۰۶ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
با تعطیلات عید الودگی زیاد نمیشه که کم هم میشه چون ملت از شهر بیرون میرن
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۰۷:۱۴ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
خانواده ایرانی تنبله یعنی چی؟
عفت کلام داشته باش
بعدشم هیچ کس اینجور فکر نمیکنه این فکرا فقط از شماست
شما که دانشمندی یه جستجو کن ببین تعطیلات دنیا چند روزه؟
واقعا بعضیا طلبکار ملت هستن
Sweden
مهسا
۰۴:۵۱ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
ممنون
United States of America
ناشناس
۰۱:۵۰ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
بهتر است كشور هاى ديگر را وادار كنيم تا با تعطيلات كشور ما خود را هماهنگ كنند!!!
United States of America
ناشناس
۰۱:۴۸ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۰:۵۹ ۳۱ فروردين ۱۳۹۷
حالا مشكل شما چيه؟!!!
بريد از كارمندا سوال كنيد كه با تعطيلات مشكل دارن يا نه!!!؟؟؟؟؟!!!!
آخرین اخبار