وزارت بهداشت در هفته گذشته؛

از حدف دفترچه بیمه سلامت در بیمارستان ها تا شیوع بیماری چشمی که کودکان را نابینا می کند

حوزه سلامت در هفته قبل با رویداد‌های مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آن می‌پردازیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشكی باشگاه خبرنگاران جوان؛ حوزه بهداشت‌ودرمان در هفته گذشته با رویداد‌های متعددی مواجه بود که در این بسته خبری به بخشی از آنها می‌پردازیم.

242 فروشگاه اینترنتی داروی قاچاق به مراجع قضایی معرفی شدند

شهریار اسلامی تبار مدیر کل امور حقوقی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو از معرفی 242 فروشگاه اینترنتی داروی قاچاق به مراجع قضایی خبر داد.

وی با اعلام این خبر افزود: مکشوفات این فروشگاه ها در جریان برگزاری مانور نظارتی سطح عرضه با توجه به تبلیغات غیرمجاز کالاهای سلامت با هماهنگی پلیس فتا و همکاری دانشگاه های علوم پزشکی ایران، تهران و شهید بهشتی به دست آمده است.

اسلامی تبار تصریح کرد: سال گذشته با رصد فروشگاه های مجازی، 242 فروشگاه اینترنتی عرضه کننده کالاهای سلامت به ویژه دارو و مکمل بررسی شد و پرونده آنها به مراجع ذی صلاح قضایی ارسال شد و نتیجه رسیدگی به این پرونده ها پیگیری می شود.

مدیرکل امور حقوقی، بازرسی و رسیدگی به شکایات سازمان غذا و دارو در ادامه به ارائه آمار قاچاق کالاهای سلامت که در حوزه نظارتی 44 دانشگاه علوم پزشکی در سراسر کشور کشف شده پرداخت و گفت: یک میلیون و 859 هزار و 867 قلم دارو و مکمل قاچاق، 551 هزار و 198 قلم غذا، 644 هزار و 204 قلم محصولات آرایشی، 18 هزار و 522 قلم تجهیزات پزشکی و در مجموع سه میلیون و 73 هزار و 791 قلم کالای سلامت قاچاق در 9 ماهه نخست سال گذشته کشف شد.

اعطای مجوز به ۱۰۰۰ مرکز برای ارائه خدمات مراقبت در منزل / ارتباط نادرست پرستارنماها‌ با بیماران معضل عمده حوزه سلامت

میرز‌ا‌بیگی مشاور وزیر و دبیر ستاد کارآفرینی‌ و اشتغال وزارت بهداشت اظهار کرد: خوشبختانه تعرفه‌ خدمات مراقبت در منزل به وسیله شورای عالی بیمه به تصویب رسیده است؛ این خدمات هنوز تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است.

وی ادامه داد: تا به امروز 1000 مرکز مجوز فعالیت در حوزه مراقبت‌ در منزل را از ستاد کارآفرینی‌ و اشتغال وزارت بهداشت کسب کرده اند.

میرزابیگی‌ ادامه داد: ارتباط نادرست پرستارنماها‌ با بیماران که بیشتر در بیمارستان خصوصی‌ اتفاق می‌افتد یکی از معضلات عمده امروزه در حوزه سلامت محسوب می‌شود و وزارت بهداشت با اینگونه افراد و تخلفات به طور قاطع و جدی برخورد می‌کند.

وی اضافه کرد: توصیه من به همه متقاضیان‌ پرستار برای مراقبت از بیمارشان‌ این است که مکان فیزیکی، مسئولان فنی و مجوز اعطا شده از سوی وزارت بهداشت برای آنها مهم باشد؛ کار برخی از این افراد که به عنوان پرستارنما‌ با بیماران ارتباط برقرار می‌کنند به نوعی مداخله در امر پزشکی بوده و جرم محسوب می‌شود.

حذف دفترچه بيمه سلامت از بيمارستان‌هاى دولتى در نيمه نخست سال ٩٧/ ٢٣ درصد هزينه‌هاى بيمه سلامت در حوزه دارو

طاهر موهبتى رئيس سازمان بيمه سلامت با اشاره به شعار هفته سلامت گفت: شعار هفته سلامت پوشش كامل سلامت در همه جا و براى همه است كه سازمان هاى بيمه در تحقق اين موضوع از نهادهاى موثر هستند.

وى ادامه داد: در سال ٩٧ مهم‌ترين اقدام، استقرار سازمان الكترونیک و حذف دفترچه بيمه است؛ تاكنون در ١٢٨ بيمارستان دفترچه بيمه حذف شده است، در نيمه سال دفترچه بيمه از بيمارستان هاى دولتى حذف شده و بيماران با كد ملى خدمت دريافت مى كنند.

موهبتى عنوان كرد: در فاز اول طرح استحقاق سنجى بحث هم پوشانى به نحو قابل توجهى حل خواهد شد و زمان تمديد دفترچه و دريافت خدمت مى توانيم همپوشانى بيمه اى را شناسايى و آن را حذف كنيم،  ٩٠ تا ٩٥ درصد از دارندگان دفترچه بيمه سلامت براى تمديد دفترچه به مراكز مرتبط مراجعه مى كنند و تا پايان نيمه نخست سال استحقاق سنجى به طور كامل انجام خواهد شد.

تعرفه خدمات فنی داروخانه ها به قوت خود باقی است

کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی در خصوص رد مصوبه هیئت دولت در خصوص حق مسئولیت فنی داروخانه ها عنوان کرد: این موضوع در مورد یک مصوبه خاص مستند به قانون برنامه پنجم توسعه بوده که در سیر حقوقی و پس از فراز و فرودهای طی شده و نهایتا از سوی دیوان عدالت اداری رد شده است و ارتباطی با سایر مصوبات و فرآیندهای فعلی و جاری در داروخانه ها ندارد.

وی افزود : برخی اشتراکات لفظی و لغوی موجب برداشت اشتباه در برخی رسانه ها شده است، اما وفق مقررات کماکان تغییری در روند اداره امور داروخانه ها و تعرفه های آنها حاصل نشده و در صورت هرگونه تغییر از ناحیه کمیسیون ها و نهادهای ذیصلاح در این حوزه، موضوع اطلاع رسانی خواهد شد.

سلامتی، حق همه مردم است/ پزشک خانواده مهمترین اولویت حوزه بهداشت 

 علیرضا رئیسی درخصوص روز جهانی بهداشت و هفته سلامت، گفت: دسترسی عادلانه مردم به خدمات مناسب و در جای مناسب، همواره یکی از اهداف اصلی سازمان جهانی بهداشت است، این سازمان، با این رویکرد که سلامتی حق تمام مردم است، سعی در برقراری عدالت در بهره گیری از خدمات سلامت داشته و تاکید کرده، مردم در اقصی نقاط جهان و در مناطق دورافتاده و محروم نباید از امکانات و خدمات بهداشتی محروم بمانند.

وی ادامه داد: سازمان جهانی بهداشت طی سال های اخیر، تمرکز خود را روی بحث PHC و خدمات جامع سلامت قرار داده است، تا تمام مردم به خدمات بهداشت و درمان دسترسی داشته باشند.

معاون بهداشت وزارت بهداشت با بیان اینکه ایران در زمینه بهداشت پیشتاز است، اظهار کرد: تا سه، چهار ماه دیگر شاهد جشن چهلمین سال عهدنامه آلماآتا هستیم، 40 سال قبل، چارچوب کلی خدمات بهداشت براساس این عهدنامه تعیین شد، درحالیکه قریب به 45 سال است که ما از خدمات بهداشت در کشور بهره مند می شویم و این موضوع نشان دهنده پیشرفت کشور در خدمات بهداشت و نتیجه زحمات بزرگان حوزه بهداشت درجهت راه اندازی شبکه بهداشت در سطح شهر و روستا بوده است.

رئیسی با بیان اینکه بیش از چند دهه است که مردم از پوشش واکسیناسیون 98 درصدی در سطح کشور و همچنین خدمات و مراقبت های اولیه بهداشتی و درمانی بهره مند شده اند، اظهارداشت: موقعیت جغرافیایی کشورمان به گونه ای است که در مجاورت کشورهایی مانند افغانستان و پاکستان قراردارد و علیرغم آن که بیماری های واگیرداری مانند مالاریا و سل در این کشورها بالاترین آمار را در جهان دارد، عملکرد خوبی در کنترل این بیماری ها داشته ایم که قابل مقایسه با کشورهای منطقه نیست.

رتبه ۱۵ ایران در دندانپزشکی/ برای ساختار سازی نیازمند بودجه هستیم

علی تاجرنیا، رئیس هیئت مدیره انجمن دندان پزشکی ایران در مراسم افتتاحیه پنجاه و هشتمین کنگره دندان پزشکی که در سالن اجلاس برگزار شد، اظهار کرد: دانش دندان پزشکی در حال رشد سریع است و ایران در این مسیر رشد موثر و قابل قبولی داشته است.
 
وی ادامه دهد: کشورمان در حوزه  دندانپزشکی به جایگاه ۱۵ دنیا رسیده و از نظر تولید مقالات چاپ شده در رتبه ۳۴ قرار گرفته است و خوشبختانه این کنگره به محل کسب دانش و افزایش تجربه‌های همکاران تبدیل شده است.
 
تاجر نیا با اشاره به اینکه سلامت دندان و دهان بیش از گذشته مورد توجه مردم قرار گرفته است، افزود: سلامت دهان و دندان مسئله‌ای مهم است اما مسئولان در دنیا به این موضوع توجه کافی ندارند و همین عامل سبب بروز پوسیدگی دندان شده است.
 
 
فرزاد پاکدل ‌درباره برگزاری سمینار تحقیقات چشم‌پزشکی اظهار داشت: سمینار امسال همزمان با سمینار بهاره چشم‌پزشکی در سالن همایش‌های رازی 30 و 31 فروردین ماه سال جاری برگزار می‌شود.

وی با اشاره به این که این دوره از همایش هشتمین دوره از همایش سالیان تحقیقات چشم‌پزشکی و بینایی است، گفت:‌ همکاران مختلفی در حوزه بینایی و چشم‌پزشکی و علوم پایه ، فیزیک، فیزیک پزشکی، مکانیک، نرم‌افزار، سلول بنیادی، ژن‌درمانی و ... در این همایش حضور خواهند داشت و هدف از برگزاری آن ارائه آخرین دستاوردهای چشم‌پزشکی و بینایی در ایران و کل جهان و همچنین ارائه نتایج تحقیقات همکاران ما است.

دبیر کنگره سالیانه تحقیقات چشم‌پزشکی با بیان اینکه امسال به سه تحقیق برتر نیز جوایزی اهدا خواهد شد،‌گفت:‌همچنین برای اولین بار دانشمندان جوان را برای شرکت در همایش و یک جلسه دو ساعته تحت عنوان ایروی جوان تشویق می‌کنیم.

صادرات ٧٠ ميليون دلارى محصولات دانش بنیان در سال ٩٦/به شركت هاى صادركننده محصول ايرانى امتیاز ویژه داده می شود

حسین وطن پور رئیس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با اشاره به ارزش ریالی صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت در سال ۹۶ گفت: سال گذشته ۷۰ میلیون دلار صادرات داشتیم اما بسیاری محصولات دانش بنیان نتوانستند تست ها و کارآزمایی‌های لازم را تکمیل کنند و به همین دلیل میزان صادرات محصولات دانش بنیان حوزه سلامت در سال ۹۶ مطلوب ما نبود.

وی ادامه داد: خوشبختانه محصولات زیست فناوری ایرانی به کشورهای اروپایی آفریقایی و آسیایی صادر می‌شود و این محصولات در داخل کشور فروش خوبی داشته اند.

رئیس دفتر توسعه فناوری وزارت بهداشت در ادامه به تسهيلات شركت هاى دانش بنيان صادر كننده محصول ایرانی اشاره كرد و گفت: شركت هايى كه بتوانند محصولات خود را به ساير كشورها صادر كنند اين امتياز را كسب خواهند كرد كه بر اساس نظر شوراى فناورى سلامت سهم بيشترى از بازار داخل داشته باشند.

تهیه شناسنامه خدمات توانبخشی برای بیماران ام اس و سکته مغزی

محمد تقی جغتایی مشاور توانبخشی وزارت بهداشت بیان کرد: کاری که در بیمارستان‌های بزرگ کشور  به دنبال آن هستیم و تا حدودی عملیاتی شده است ایجاد واحدهای تخصصی توانبخشی است که با کمک منابع مالی سازمان مدیریت و تخصیص منابع در برخی بیمارستان‌های شهرهای بزرگ نظیر مشهد، تهران وغیره این کار عملیاتی شده است و در سال آینده در صدد توسعه واحدهای توانبخشی در بیمارستان‌های بزرگ سراسر کشور هستیم.

وی گفت: به طور کلی 7 تا 10 درصد افراد جامعه با در نظر داشتن دردهای مزمن،‌ اختلافات اسکلتی- عضلانی اعم از آرتروزها، کمردردها و دردهای پیش رونده دیگر نیاز به خدمات توانبخشی دارند.

مشاور توانبخشی وزارت بهداشت ادامه داد: البته  سه درصد  بیمارانی که  با  فلج مغزی، سکته مغزی، ام اس، پارکینسون، قطع عضو شدید و مواردی ازاین قبیل مواجه هستند، نیاز به خدمات تخصصی توانبخشی و استمرار خدمات دارند که عمده تمرکز وزارت بهداشت در حوزه توانبخشی به این سه گروه معطوف است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار