راما قویدل در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

همیشه تلویزیون را خانه خود می‌دانم/ نسل جدید سینما، دغدغه قدیمی‌ها را ندارند

کارگردان سریال دکتر ماهان گفت: من به عنوان کارگردان کار خود را از تلویزیون شروع کردم و همیشه تلویزیون را خانه خود می‌دانم.

همیشه تلویزیون را خانه خود می‌دانم/ نسل جدید سینما، دغدغه قدیمی‌ها را ندارندبه گزارش خبرنگار حوزه رادیو تلویزیون گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان؛ چند وقتی است فیلمبرداری سریال دکتر ماهان به کارگردانی راما قویدل و تهیه کنندگی بهروز خوش رزم کار خود را با بازیگران جوان و مطرح سینما و تلویزیون، آغاز کرده است. به همین بهانه گفتگویی با راما قویدل داشتیم که در ادامه آن را می خوانید؛

 

آقای قویدل؛ فیلمبرداری سریال دکتر ماهان در چه مرحله‌ای است؟

سریال دکتر ماهان در 21 قسمت، محصول گروه نوجوان سیما فیلم است که به تهیه‌کنندگی بهروز خوش‌رزم ‌و نویسندگی نسیم خراشادی‌زاده ساخته می‌شود. ما از حدود یک ماه پیش در حال تصویربرداری سریال هستیم و یک هفته دیگر در تهران تصویربرداری را ادامه خواهیم داد؛ بعد عازم شمال کشور می‌ شویم و تا انتها قصه سریال در شمال کشور می‌گذرد.

فیلمنامه دکتر ماهان چگونه شکل گرفت؟

سریال دکتر ماهان یک ملودرام خانوادگی - اجتماعی است که در بستر حفاظت از محیط زیست و حقوق حیوانات و حرکتی جدید پیش می رود. باید آن را به فال نیک گرفت؛ ما سعی کردیم در حد توان کار خود را در حوزه محیط زیست درست انجام دهیم، تا آن تاثیری که این سریال باید روی جامعه بگذارد رقم بخورد.

با توجه به انتخاب بازیگران و ارتباط بیشتر قصه با نوجوانان و جوانان، تا چه اندازه به هدف فیلمنامه نزدیک شدید؟

ما در قصه دکتر ماهان ترکیب دو موضوع نوجوانان و درام خانوادگی را خواهیم داشت. دو شخصیت اصلی ما نوجوانان هستند که به مسائل آنها می‌پردازیم. یک درام خانوادگی نیاز به همه نوع شخصیت دارد؛ انتخاب همه بازیگران نیز بر اساس نقش‌هایی که نوشته شده است، صورت گرفت و سعی کردیم بهترین و نزدیک‌ترین فرد را به نقش انتخاب کنیم. ‌من در این مجموعه افتخار همکاری با بازیگرانی خوب و همچنین عوامل تولید کاربلد را داشتم.

تا امروز چرا از فیلمنامه های خودتان استفاده نکردید؟

من هم به ساخت فیلمنامه های خودم علاقه مند هستم؛ اما تا کنون این اتفاق رخ نداده و تلاش‌هایم به نتیجه نرسیده است. به دلایل مختلف در دوره‌های مدیریتی مختلف، متن‌هایم قبول نشده است و فیلمنامه های بقیه دوستان را کار کردم. البته گلایه‌ای از این بابت ندارم؛ چون کارهای خوبی را انجام دادم، اما زمانی که خودم فیلمنامه‌ای را می‌نویسم به متن خیلی نزدیک هستم.

البته ساختار سینما با تلویزیون و نوع نگاه و اجرای آن متفاوت است؛ تلویزیون رسالت دیگری دارد. من به عنوان کارگردان کار خود را از تلویزیون شروع کردم و بعد به سینما رفتم و دوباره برگشتم. همیشه هم تلویزیون را خانه خود می‌دانم.

آیا در سینما کار جدیدی دارید؟

بعد از ساخت سریال خانواده دکتر ماهان، قرار است یک کار سینمایی را شروع کنم.

زمان پخش سریال مشخص شده است؟

زمان پخش سریال هنوز مشخص نشده است. فعلا تا اواسط تابستان تصویربرداری کار ادامه دارد و به نظر می‌رسد اولین زمان برای پخش، پاییز باشد.

وضعیت سینمای امروز را چگونه می‌بینید؟

وضعیت سینمای امروز با گذشته خیلی متفاوت است. آن زمان آدم‌ها عاشق بودند و الان نیستند؛ در حال حاضر معیارهای دیگری جای عشق را گرفته است. در دوره‌ای که مرحوم پدرم و دوستانشان، میرزا کوچک‌خان را کار می‌کردند؛ شرایط خوب بود و به مرور فرم تغییر پیدا کرد و سینما پوست انداخت و بخشی از آن اتفاقات درخشان بود؛ مثلا حضور سینمای ایران در جشنواره‌های خارجی.

اما وجه دردناک سینمای امروز ما، این است که دیگر مؤلفه عشق در آدم‌های معدودی وجود دارد.

می‌توانیم بگوییم امروز در سینما، همه به دنبال رکورد زدن و فروش هستند؟

به هر حال ، نسل‌ها تغییر می‌کنند؛ آدم‌های جدید می‌آیند، تفکرات جدید می‌آیند و این امری طبیعی است؛ اما اگر که رو به جلو حرکت نکنیم، مشکلاتی را هم شاهد خواهیم بود و سینما دیگر آن روح با طراوت، شاداب، خلاق و ایده‌های جدید را نخواهد داشت. امروز حتی می‌بینیم که کارگردانان قدیمی که از نسل گذشته هستند، هنوز اشتیاق لازم را دارند اما نسل جدید اینگونه نیستند. در جشنواره سال گذشته فجر مصاحبه‌های کارگردانان و بازیگران جوان را می‌دیدم؛ احساس کردم آن‌ها طوری صحبت می‌کنند که من نمی‌فهمم. گویی به زبان دیگر صحبت می‌کنند و از چیزهایی حرف می‌زنند که دغدغه نسل ما نبود؛ دغدغه آن زمان ما چیز دیگری بود. ما به دنبال کمک به انسانیت بودیم. احساس می‌کنم تعدادی از آدم‌های سینما که نتوانستند با این شرایط خود را تطبیق بدهند، کنار کشیدند.

 

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۱ ۰۱ ارديبهشت ۱۳۹۷
ایشان کارهای خوبی تولید می کنند خسته نباشید