فائقی گفت:مشکل اصلی ورزش ایران فقدان قانون و سختگیری قانونگذار است، این قوانین به قانون به ۵۰ سال پیش تعلق دارد.

به گزارش خبرنگار گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان سعید فائقی رئیس سابق سازمان تربیت بدنی در گفت وگو با رادیو  درباره دولتی کردن ورزش در سال های اخیر گفت:در سال های اخیر در بخش ورزش تندروی هایی داشته‌ایم. به جای تدوین استراتژی و راهبرد برای ورزش باشگاه ها را دولتی کردیم. در گذشته بنیاد ورزش حرفه‌ای و نیمه حرفه‌ای از بخش خصوصی بوده است. وقتی باشگاه های خصوصی را به دولتی تبدیل می کردیم باید قیمت روز آن را محاسبه و به صاحبانشان پرداخت می‌کردیم تا خصوصی سازی به صورت درستی انجام شود.

رئیس سابق سازمان تربیت بدنی تصریح کرد: اصل ۴۴ تعریفی درباره خصوصی سازی دارد. بر اساس این قانون نظام اقتصاد ایران بر 3 پایه اداره می شود، دولتی، خصوصی و تعاونی. 80 درصد اقتصاد توسط بخش دولتی اداره می شود، مختصری هم در بخش تعاونی و خصوصی است. ما به غلط استنباط می‌کنیم که این قانون درباره ورزش است اما این گونه نیست به همین دلیل با عجله و بدون فراهم آوردن ساختارها و بسترسازی قصد داریم باشگاه‌ها را واگذار کنیم.

او بیان کرد: تیم داری باشگاه های فرهنگی ورزشی در قالب بخش خصوصی تعریف و ایجاد می شوند. جایگاه و محل تولد ورزش حرفه‌ای در بخش خصوصی است. دولت هرگز نمی تواند باشگاهی را تاسیس کنند و یا تیم داری کند.

فائقی در پاسخ به این سوال که چرا اکنون بسیاری از تیم ها دولتی محسوب می شوند و از هزینه بیت المال استفاده می ‌کنند اظهار کرد: باشگاه ها بر اساس قوانین بخش خصوصی ثبت و خصوصی اداره می شوند. دولت هزینه این باشگاه ها را پرداخت نمی کنند بلکه این مردم هستند که به این تیم ها کمک می کنند. به طور مثال تیم سایپا را در نظر بگیرید مردم با خرید خودرو ها در واقع به تیم های ورزشی این باشگاه کمک می کنند. تیم های فولاد مبارکه سپاهان اصفهان و ذوب آهن اصفهان نیز با همین روند اداره می شود.

فائقی درباره از بین رفتن تیم های خصوصی در لیگ های ورزشی اضافه کرد: تیم شن سای ساوه قهرمان لیگ برتر فوتسال ایران شد و حتی فوتسال ایران را به قهرمانی جهان نزدیک کرد اما نمی‌دانیم که چه شد و از لیگ فوتسال کناره گیری کرد.

او افزود: مسئله اصلی فقدان قانون و سختگیری قانونگذار است. قانون ورزش ایران به ۵۰ سال پیش تعلق دارد، نمی‌توان با قانون های نیم ‌بند باشگاه‌ داری کرد. باید به این نکته توجه کنیم که خصوصی سازی مقدمات و بستر سازی احتیاج دارد، اگر این بستر سازی ها نباشد، تیم داری با موفقیت روبرو نخواهد شد. باشگاه های خصوصی با هدف مسئولیت اجتماعی به ورزش ورود می‌کنند پس نیازی نیست از آنها مالیات گرفته شود. باید به صورت یکپارچه به مسائل نگاه کنیم به همین دلیل است که شورای عالی ورزش با ریاست رئیس‌جمهور تشکیل می شود تا همه دستگاه ها به صورت یکپارچه و هماهنگ عمل کنند.دردی که در ورزش امروز ایران وجود دارد به تنهایی قابل برطرف کردن نیست. چرا مدتی است که شورای عالی ورزش تشکیل نمی ‌شود. مشکلات عدیده‌ای در ورزش وجود دارد. امیدواریم همه دست به دست هم بدهند و به صورت یکپارچه مشکلات ورزش کشور را برطرف کنند.

انتهای  پیام/

 

اظهارات فائقی درباره ورزش 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار