نشست‌ خبری یکصد و سومین سالگرد نسل کشی ارمنیان توسط امپراطوری عثمانی برگزار شد.

اسقف اعظم ارامنه: ترکیه با نپذیرفت ارامنه باعث ایجاد نسل کشی‌های بعدی شد/خانلری استفاده از کنوانسیون نسل‌کشی برای احقاق حق ارامنه/ بیگلریان: برگزاری تجمع اعتراضی در مقابل سفارت ترکیه در 24 آوریلبه گزارش خبرنگار سیاست خارجی گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست‌ خبری یکصد و سومین سالگرد نسل کشی ارمنیان توسط امپراطوری عثمانی با حضور سبوه سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه تهران و شمال کشور کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور،‌ روبرت بیگلریان رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال کشور و آرام شاه‌نظریان رئیس هیئت برگزار کننده مراسم 24 آوریل، در کلیسای سر‌کیس مقدس برگزار شد.

اسقف اعظم ارامنه در این نشست گفت: در زندگی بشری وقایع تاریخی وجود دارد که با ملل دنیا همبستگی دارد. ملت ارمنی مصیبت‌آورترین مسائل را تجربه کرده اند، به طوری که اتفاقات 24 آوریل 1915ذهن 8 تا 10 میلیون ارمنی را مشغول خود کرده است.

وی افزود: هر مصیبتی که ملت ارمنی متحمل شده است جامعه متمدن بشری آن رنج‌ها را شناسایی نکرد، به همین خاطر به رسمیت نشنا‌ختن نسل کشی ارامنه باعث شده تا نسل کشی‌های دیگری هم صورت بگیرد.

سرکیسیان تصریح کرد: متاسفانه دولت ترکیه نسل کشی ارمنیان را شناسایی نکرده و به آن افتخار می‌کند، به همین دلیل نسل کشی‌های دیگری هم به وجود آمد به طور مثال می‌توان به نسل‌کشی‌هایی که در سال 1924، 1926 و 1937 در قبال کردها رخ داد اشاره کرد.

اسقف اعظم ارامنه افزود: به دلیل همین اقدامات است که هزاران ارمنی در جنوب ترکیه در شهرهایی مثل عفر‌ین، ‌منبج و... جان خود را از دست داده‌اند.

وی بیان کرد: کسانی که اقدام به نسل کشی کرده‌اند جنا‌یاتشان بی‌کیفر مانده است و ابر‌قدرتها برای حفظ منافع سیاسی خود به صورت مستقیم و غیر مستقیم از ترکیه حمایت می‌کنند.

سرکیسیان با بیان اینکه در بزرگداشت جانبا‌ختگان نسل کشی دو موضوع برای ما اساسی است اظهار کرد: ما در نسل کشی ملت و وطن خود را از دست دادیم و بسیاری از ثروت‌های فرهنگی کشورمان هم از دست رفت.

کارن خانلری نماینده ارامنه تهران و شمال کشور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان مبنی بر اینکه چرا ترکیه اقدام به پذیرش نسل‌کشی ارمنیان نمی‌کند، گفت: بحث اول اینکه ترکیه چرا نسل‌کشی ارامنه را به رسمیت نمی‌شناسد مباحث اقتصادی است، چرا که برای نسل کشی در حقوق بین‌الملل مسئولیت‌هایی مطرح شده که یکی از این مسئولیت‌ها بحث پرداخت غرامت اشخاص در قبال اماکن و دارایی جمعی و شخصی است.

وی ادامه داد: در نسل کشی ارامنه 2000 کلیسا تخریب و همین تعداد مراکز فرهنگی از ‌تملک ارامنه خارج شد، همچنین کاخ ریاست جمهوری امروز ترکیه در آنکارا متعلق به یک ارمنی بوده که از دستش در آوردند.

خانلری بیان کرد: بحث دیگر در خصوص عدم پذیرش نسل کشی ارامنه توسط امپراطوری عثمانی بحث هویت است، چرا که بنیانگذاران ترکیه امروزی مثل عصمت اینونو از عوامل مستقیم نسل کشی بوده‌اند و بنیانگذاران این کشور در نسل کشیهای دیگری مثل یونانیان،‌ آشوریان، کردها و علویان محکوم هستند.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور با بیان اینکه یکی از عوامل بدبختی ترکیه این است که خود را وارث حقوقی امپراطوری عثمانی معرفی کرده است افزود: با شناسایی نسل کشی اجبار حقوقی پیدا می‌شود تا 4 نسل کشی به وجود آمده پس از نسل کشی ارامنه را هم ترکیه باید مورد شناسایی قرار دهد که ترکیه پس از انجام شناسایی باید برای استرداد اراضی وارد مذاکره شوند، متفکران ترک به آن سندرم و‌یلسوون و یا معاهده سور می‌گویند.

وی درباره اهمیت و ضرورت به نسل کشی ادامه داد: اگر قوانین بازدارنده درباره نسل‌کشی وجود داشت ما دیگر شاهد این اتفاق در کامبوج و رواندا و جنایات عربستان در یمن و همچنین داعش در منطقه نبودیم.

خانلری با بیان اینکه در آینده شاید بتوانیم از کنوانسیون نسل کشی استفاده کنیم بیان کرد: در این کنوانسیون گفته شده عامل نسل کشی باید آن را بپذیرد، اما ترکیه تاکنون چنین اقدامی را انجام نداده است و اردوغان رئیس جمهوری این کشور فقط به صورت ضمنی از واژه کشتار علویان استفاده کرده و با آنان ابراز همدردی کرده است.

در همین رابطه سبوه سرکیسیان اسقف اعظم ارامنه اظهار کرد: امروز در تاریخ شاهد نسل‌کشی‌های متعددی توسط صهیونیست‌ها نسبت به فلسطینیان هستیم که طی آن ملت فلسطین اراضی خود را از دست دادند و تعداد زیادی از فلسطینیان قربانی جنایت‌های صهیو‌نیستها شدند.

آرام شاه نظر‌یان رئیس هیئت برگزار کننده 24 آوریل درباره واکنش ارامنه به نسل‌کشی‌های صورت گرفته در جهان اظهار کرد: ملتی که خود دچار نسل کشی شده نمی‌تواند در مقابل نسل‌کشی‌های دیگر صدای خود را بلند نکند و نسل کشی در رواندا، میانمار،‌فلسطین، عفرین و... مصداق جنایت علیه بشریت است و این اتفاقات از نظر ارامنه محکوم است.

وی ادامه داد: اگر علیه ارمنیان نسل کشی صورت نمی‌گرفت، ارامنه‌ای که امروز در خارج از کشور هستند در کشور خود زندگی می‌کردند.

همچنین کارن خانلری در ادامه این بحث تصریح کرد: دولت ارمنستان نه تنها با ترکیه روابط دیپلماتیک ندارد بلکه با رژیم صهیونیستی و میانمار هم رابطه‌ای ندارد، اما امروز جمهوری آذربایجان و ترکیه ارتباطات بسیار گسترده‌ای با رژیم اشغالگر قدس دارند و حتی روابط اطلاعاتی و نظامی با هم برقرار کرده‌اند، البته ایران در طول 40 سال گذشته با هیچ یک از جنایتکاران رابطه‌ای ندارد.

وی افزود: نسل کشی ارامنه تاکنون در 30 کشور دنیا از جمله فرانسه و آلمان به رسمیت شناخته شده و45 مجلس ایالتی آمریکا این واقعه را به رسمیت شناخته‌اند اما سیاست فدرال آمریکا مبتنی بر انکار این ماجرا است چون ترکیه متحد ایالات متحده و از اعضای ناتو است.

خانلری تصریح کرد: در دوره پهلوی ایران و ترکیه در پیمان‌های منطقه‌ای عضو بودند به همین دلیل ایران نسل کشی ارامنه را به رسمیت نشناخت اما امام ر‌احل یک الی دو ماه قبل از پیروزی انقلاب در مورد نسل کشی صحبت کردند و به صورت تلویحی ترکیه را محکوم کردند.

نماینده ارامنه تهران و شمال کشور با بیان اینکه دو کشور همسایه ترکیه یعنی روسیه و سوریه نسل کشی ارامنه را مورد شناسایی قرار داده‌اند گفت: محکوم کردن نسل‌کشی می‌تواند از وقوع نسل کشی در آینده جلوگیری کند که این امر با مجازات عاملان نسل‌کشی‌های قبلی می‌تواند محقق شود.

اسقف اعظم ارامنه با بیان اینکه جامعه بشری از بی‌عدالتی رنج‌های بسیاری را متحمل می‌شود بیان کرد: متاسفانه امروز ارزش‌های اخلاقی و معنوی جایگاه اندکی برای دولت‌ها دارد، چرا که دولتمردان جهان را بر اساس منافع خود پیش می‌برند و ملت‌های کوچک همواره قربانی قدرت‌های بزرگ هستند.

سرکیسیان با بیان اینکه ما در کشوری زندگی ‌می‌کنیم که در قیاس با کشورهای دیگر در صلح و آرامش نسبی قرار دارد، بیان کرد: متاسفانه امروز در ارمنستان و طی روزهای اخیر اتفاقات بدی رخ می‌دهد و ما اکنون از اتفاقات متاثر هستیم اما امیدواریم با استعفای نخست وزیر ارمنستان وقایع رخ داده سر انجام خوبی داشته باشد.

‌روبرت بیگلریان رئیس شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران و شمال کشور درباره برنامه‌های 103 سالگرد نسل کشی ارامنه گفت: آغازگر برنامه‌ای امسال به وجود آمدن فضای فرهنگی در مدارس بود همچنین در باشگاه آرارات به همت موسسه هور از اصحاب فرهنگ، رسانه سیاسیون و دانشگاهیان مراسمی برگزار شد و امروز مراسم یاد بود دعا به یاد شهدا و کشته شدگان نسل کشی برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطر نشان کرد: فردا صبح پس از برگزاری تجمع در کلیسای سرکیس مقدس در مقابل سفارت ترکیه یک تجمع اعتراضی برگزار می‌شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار