ظریف: عربستان می‌خواهد ایران را یک تهدید موجودیتی نشان دهد

وزیر امور خارجه کشورمان در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا از لزوم حل مشکلات منطقه از طریق گفتگو سخن گفت.

ظریف: باید به فقدان گفتگو در منطقه پایان دهیمبه گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در آغاز سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا با تاکید بر لزوم حل مشکلات منطقه از طریق گفتگو، تصریح کرد: «ما باید به عنوان گام نخست و اصلی، به فقدان گفتگو در منطقه پایان دهیم.»

اشاره ظریف به حمایت جامعه بین‌الملل از تجاوز عراق به ایران
ظریف اظهار داشت: «من نمی‌خواهم درباره استفاده از تسلیحات شیمیایی علیه ایران صحبت کنم زیرا همه شما درباره آن می‌دانید. من به عنوان دیپلمات یک جوان پیش‌نویس نامه‌ای را به دبیرکل وقت سازمان ملل متحد نوشتم که از طریق دکتر ولایتی، وزیر خارجه وقت فرستاده شد و از دبیرکل سازمان ملل متحد پرسیدم تا ببیند آیا می‌توان تمهیدات منطقه‌ای برای جلوگیری از گسترش مناقشه در خلیج فارس بیاندیشد. این نامه مربوط به تاریخ ۱۹۸۵ یا ۱۹۸۶ بود. این نامه بعدا اساس پاراگراف هشت قطعنامه ۵۹۸ سازمان ملل متحد شد که به جنگ ایران و عراق خاتمه داد. این پاراگراف از دبیرکل خواست تمهیدات منطقه‌ای میان کشور‌های در خلیج فارس فراهم کند تا از گسترش مناقشه و شدت گرفتن بیشتر اوضاع خودداری کنند.»

وی افزود: «ما شروع به اجرای قطعنامه ۵۹۸ یعنی آتش‌بس و خروج نیرو کردیم. حتی این پاراگراف از دبیرکل خواست علت‌های آغاز این مناقشه را بررسی کند. دبیر کل بعدا با گزارشی آمد و همانطور که همه شما می‌دانید گفت: عراق جنگ هشت ساله را شروع کرد که منجر به نابودی بسیار شد، اما متاسفانه جامعه بین المللی از متجاوز تقریبا به صورت کامل حمایت کرد. دبیرکل هرگز به پارگراف هشت نرسید زیرا کشور‌های منطقه با آن راحت نبودند. دو سال بعد از جنگ ایران و عراق در سال ۱۹۸۸، صدام حسین تفنگش را در دست گرفت- در حقیقت تفنگ‌های آن‌ها را در دست گرفت زیرا در حقیقت آن‌ها بودند که برای او آورده بودند- و علیه کشوری نشانه رفت که این تسلیحات را برای وی فراهم کرده بود. کویت هدف اولیه بود، اما این پایان جاه طلبی وی نبود. وی (صدام) در پیامی که برای ما فرستاد گفت که ما قصد داریم خلیج فارس را بگیریم. معنایش این بود که وی می‌خواست سراسر منطقه را بگیرد.»

عربستان می‌خواهد ایران را یک تهدید موجودیتی معرفی کند
وزیر امور خارجه ایران گفت: «ما فاجعه‌های زیادی را در منطقه مان دیده ایم. ما پیش بینی کرده بودیم جنگ سوم یا چهارم خلیج فارس فقط موجب افراطی‌گری بیشتر خواهد شد. ما اکنون در وضعی بسر می‌بریم که الان در آن قرار داریم. این جانبداری را بشکنید و روابط جدیدی را شروع کنید. ما معتقدیم در منطقه خود از گفتگو به خصوص زمانی که اینجا (نیویورک) هستیم، آسیب دیده‌ایم. همسایگان ما به خصوص عربستان سعودی می‌خواهند این احساس را ایجاد کند که ما تهدید موجودیتی هستیم. ما اساس نهادی برای این گفتگو منطقه‌ای را داریم. ما نیاز داریم محیطی ایجاد کنیم که همه را شامل شود.»

ظریف ادامه داد: برخی کشورهای منطقه ایران را به دخالت در امور خود متهم می‌کنند. خوب، مواردی هم وجود دارد که آنها در امور داخلی ما دخالت می‌کنند اما ما هرگز مانند ولیعهد سعودی نمی‌گوییم که درگیری را به داخل خاک عربستان می‌کشانیم.

وزیر خارجه کشورمان بیان داشت: «ما باید مجموعه‌ای از اصول را برای حل و فصل مشکلات در منطقه رعایت کنیم که از جمله از آن عدم دخالت در امور یکدیگر و سپس آغاز اقدامات اعتمادساز است. در صورتی که منطقه به سمت تغییر گسترده پیش نرود و قدرت‌های بزرگ نیز در این روند کمک‌کننده نباشند، آمریکا صرف نظر از اینکه چقدر سلاح به منطقه بفروشد باز هم زیان خواهد دید زیرا باید هزینه‌های بیشتری متحمل شود.»

محمدجواد ظریف افزود: «در جنگ‌های امروزی هیچ برنده‌ای وجود ندارد و همه بازنده‌‌اند، یک کشور مردم خود را در جنگ از دست می‌دهد و کشور دیگر پول خود را. دوره بازی‌های با حاصل جمع "صفر" در جامعه بین‌المللی به سر آمده است و همه یا برنده‌ایم یا بازنده.»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در ادامه گفت: «دوره نفوذ هژمونی نیز مدتهاست که به سر آمده است، اما آمریکا پس از جنگ سرد باز تلاش کرد این روند را ادامه دهد.»

وی افزود: «برای آنکه منطقه‌ای قدرتمند داشته باشیم نباید تلاش کنیم که در منطقه قدرتمندترین، باشیم و اگر کشوری تلاش کند که قدرتمندترین باشد در جهت نابودی منطقه گام برداشته است.»

دلیل اعتراضات ایران اقتصادی بود
ظریف در بخش دیگری از سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا با اشاره به ناآرامی‌های سال گذشته در ایران و موضع‌گیری غربی‌ها در این باره گفت: دلیل اعتراضات در ایران نارضایتی از اوضاع اقتصادی بود. با وجود آمارهای خوب اقتصادی، مردم ایران انتظار داشتند جامعه بین‌المللی عملکرد بهتری در رابطه با اجرای تعهدات خود در قبال برجام داشته باشد.

وی اضافه کرد: مردم ایران می‌گویند پس چه شد؟ آن وعده‌ها که درباره منفعت اقتصادی تعامل با غرب داده می‌شد، چه شد؟ و همین مسئله باعث خشم آنها شد. اما آنها (غربی‌ها) تظاهرات در آمریکا را آزادی می‌خوانند اما تظاهرات در ایران را تلاش برای تغییر نظام!

وزیر خارجه کشورمان تاکید کرد: از زمانی که ترامپ وارد کاخ سفید شده، وزارت خزانه‌داری او حتی یک مجوز هم برای تجارت با ایران صادر نکرده است. بنابراین، ایالات متحده هم‌اکنون نیز نقض‌کننده برجام است.

ولیعهد سعودی برای تثبیت جایگاهش به دنبال پیروزی در یمن بود
ظریف همچنین در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا با یادآوری طرح ایران برای حل و فصل دیپلماتیک بحران سوریه، گفت: برخی متحدان آمریکا همچنان به دنبال پیروزی نظامی در سوریه هستند. من در نشست گروه حمایت از سوریه می‌خواستم یک جمله در گزارش‌های آن نشست درج شود و آن اینکه "بحران سوریه راه‌حل نظامی ندارد." اما متحدان شما گفتند که به کمک خدا ما بشار اسد (رئیس‌جمهور سوریه) را از طریق سیاسی یا از طریق نظامی، از قدرت ساقط می‌کنیم و من به شوخی به جان کری (وزیر خارجه وقت آمریکا) گفتم منظورشان از خدا، ایالات متحده است!

وی اضافه کرد: زمانی که درگیری‌ها در سوریه آغاز شد، رمضان هفت سال پیش بود. آن‌ها در برابر دوربین‌ها گفتند که تا پایان رمضان، اسد در قدرت نخواهد بود. اما اکنون هفت رمضان گذشته و میلیون‌ها سوری بی‌خانمان شده‌اند. کسانی باید متهم شوند که این درگیری را در سوریه به راه انداختند، نه کسانی که از سقوط دمشق به دست داعش جلوگیری کردند.

وزیر خارجه کشورمان درباره جنگ یمن نیز گفت: سه سال پیش زمانی که جنگ در یمن آغاز شد، ما به تفاهمی رسیدیم که درگیری فورا متوقف شود اما متحدان شما تأکید کردند که ظرف سه هفته به پیروزی نظامی دست پیدا می‌کنند. آن مرد تحول‌زا (اشاره به محمد بن سلمان) به سه هفته زمان نیاز داشت تا با یک پیروزی نظامی، جایگاهش تثبیت و جاه‌طلبی‌های داخلی‌اش ارضا شود. اما اکنون سه سال گذشته، یک میلیون نفر دچار وبا شده‌اند و آن‌‌ها به اندازه همان سه سال پیش با پیروزی فاصله دارند. 

انتهای پیام/

سخنان وزیر امور خارجه ایران در شورای روابط خارجی آمریکا

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۰
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۲۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
از دقت نظر و هوشمندی آقای دکتر ظریف سپاسگزارم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۲۵ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر آمریکا شیطان بزرگ
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۱:۵۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
واقعا سبک استدلالی خوبی داشتند. لذت بردم
Iran (Islamic Republic of)
شکوری اسنق
۱۱:۲۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
احسنت وآفرین وخداقوت به جناب آقای ظریف وزیرمحترم خارجه دیپلمکارشناس ،کاردان، کار کشته ،کاربلد وحقیقتابامدرک باسوادایران اسلامی که باجملات متین ،متقن ومنطقی بدخواهان راانگشت به دهان گذاشته.امیداست انشاالله همه بویژه حاکمین امریکا،انگلیس،فرانسه وغاصبین فلسطین به صصصلح بیندیشندوائئئتلاف تشکیل دهندبرای صصصلح نننه جنگ آنهم ازنوع ناجوان مردانه وقتل وعام وکشت وکشتارززززنان،کووودکان،بیممماران،معععلولان بی دفاع ومظلوم.
Iran (Islamic Republic of)
شکوری اسنق
۱۱:۲۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
احسنت وآفرین وخداقوت به جناب آقای ظریف وزیرمحترم خارجه دیپلمکارشناس ،کاردان، کار کشته ،کاربلد وحقیقتابامدرک باسوادایران اسلامی که باجملات متین ،متقن ومنطقی بدخواهان راانگشت به دهان گذاشته.امیداست انشاالله همه بویژه حاکمین امریکا،انگلیس،فرانسه وغاصبین فلسطین به صصصلح بیندیشندوائئئتلاف تشکیل دهندبرای صصصلح نننه جنگ آنهم ازنوع ناجوان مردانه وقتل وعام وکشت وکشتارززززنان،کووودکان،بیممماران،معععلولان بی دفاع ومظلوم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۴۷ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
خیلی قشنگ بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۱۶ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
مرگ بر آل سعود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۰۰ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
فقط تنها خطری که موجودیت جهان رو تهدید میکنه سعودیان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۳۹ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
درود بر دکتر ظریف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۹:۱۱ ۰۴ ارديبهشت ۱۳۹۷
ماشاللله دکتر ظریف
آخرین اخبار