تشکیل جرگه مشترک قبایل پاکستان و افغانستان در مرزهای مشترک دو کشور

قبایل پاکستان و افغانستان در مرزهای مشترک دو کشور، برای حل مناقشات مرزی و ایجاد امنیت جرگه مشترک تشکیل دادند.

تشکیل جرگه مشترک قبایل پاکستان و افغانستان در مرزهای مشترک دو کشوربه گزارش حوزه افغانستان باشگاه خبرنگاران جوان، قبایل پاکستان و افغانستان در مرزهای مشترک دو کشور، برای حل مناقشات مرزی و ایجاد امنیت جرگه مشترک تشکیل دادند.

بر اساس گزارشات، در این جرگه روسای قبایل توری در منطقه قبیله ای کروم در خاک پاکستان و قبایل زازی در خاک افغانستان با حضور مقامات محلی دو کشور گرد هم آمده و خواستار حل مناقشات از طریق گفتگو و رایزنی های متقابل شدند.

ساجد حسین، نماینده منطقه قبیله ای کروم در مجلس ملی پاکستان که در این جرگه حضور داشت گفت: قبایل توری و زازی که در دو سوی مرز مشترک زندگی می کنند با هم خویشاوند هستند و این جرگه در منطقه 'شورکی' در نقطه صفر مرزی دو کشور در منطقه کورم صورت گرفت. 
وی افزود: در این جرگه تصمیم های مهمی اتخاذ شده است؛ از جمله اینکه هر دو کشور باید مشکلات مرزی را از طریق گفتگو و به صورت مسالمت آمیز حل و فصل کنند و از خشونت بپرهیزند.

عضو مجلس ملی پاکستان از منطقه قبیله ای کروم گفت: در این جرگه همچنین بر تشکیل کمیته احیاء متشکل از کارشناسان و روسای قبایلی در دو سوی مرز توافق صورت گرفت.

به گفته وی این کمیته کار خود را از 24 آوریل آغاز خواهد کرد.

روسای قبایل افغانستان از جمله ولی خان زازی، مالک سوار زازی و سید اصغر اکاخیل هر کدام حادثه مرگبار مرزی 15 اوریل را مایه تاسف خوانند.

روسای قبایل افغانستان گفتند: درگیری های مرزی نمی تواند امنیت را در منطقه احیا کند.

در این جرگه سران قبایل پاکستان گفتند مردم پاکستان طی 40 سال گذشته از میلیون ها مهاجر افغان با روی باز پذیرایی کرده اند با چنین واقعیتی وقوع این نوع درگیری ها مایه تاسف است.

قبایل پاکستان و افغانستان همچنین بر این موضوع تاکید کردند که دست های پنهان در پی ایجاد فتنه و درگیری در مرزهای مشترک دو کشور است که باید خنثی شود.

انتهای پیام/

 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار