تولید ۱۶ میلیون تن زباله در کرمان

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان گفت: طی پارسال حدود ۱۶ میلیون تن زباله در شهر کرمان تولید شده است و این زباله‌ها در جاده کوهپایه به کرمان دفن می‌شوند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان، رضا جزینی زاده، مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان با اشاره به اینکه در شهر کرمان روزانه حدود ۴۰۰ تن زباله تولید می‌شود، گفت: هر تن زباله حدود ۴۰۰ مترمکعب گاز گلخانه‌ای تولید می‌کند و بیش از ۵۰۰ لیتر شیرابه از این میزان خارج می‌شود و موجب از بین رفتن بافت خاک و آلودگی سفره‌های آب زیرزمینی می‌شود.

وی افزود: باید ضمن کاهش تولید زباله، این پسماند‌ها در مبدا تفکیک شوند، زیرا زباله‌های خشک قابل بازگرداندن به چرخه طبیعت است.

جزینی زاده تصریح کرد: حدود ۱۰ درصد از زباله‌های تولیدی استان کرمان در سال ۹۶ به چرخه بازیافت بازگشت داده شد لذا نیازمند فرهنگ سازی عمومی و حرکتی همه گیر برای مدیریت پسماند در این استان هستیم.

وی گفت: به ازای هر یک تن کاغذ ۱۵ درخت تنومند قطع می‌شود لذا می‌توان با استفاده از سیستم‌های فضای مجازی و دولت الکترونیک میزان مصرف کاغذ را کاهش داد.

وی افزود: چالش‌های امروز محیط زیست ازجمله انباشت زباله، آلودگی آب، خاک و هوا و جنگل‌ها مسائلی است که امروز گریبانگیر محیط زیست شده و لازمه مقابله با این چالش‌ها فرهنگ سازی عمومی و همیاری بین مدیران تمامی دستگاه‌ها است.

جزینی زاده با بیان اینکه دستگاهی که زباله تولید می‌کند باید زباله را بی خطر کرده و تحویل شهرداری دهد اظهار داشت: شهرداری نیز باید بر اساس اصول قانون پسماند و مدیریت زیست محیطی، نسبت به دفع و دفن پسماند اقدام کند.

وی افزود: با توجه به حجم زباله‌های تولیدی در شهر کرمان و رویکرد سلامت محور شهرداری و شورای اسلامی این شهر، در این زمینه حرکت خوبی آغاز شده و باید تداوم داشته باشد، اما کافی نیست و اداره کل حفاظت محیط زیست نیز آمادگی راهنمایی و همکاری در این راستا را دارد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان کرمان افزود: تاکنون در استان کرمان کارگروه مدیریت پسماند استانداری توصیه‌های جدی و اقدامات مناسبی در این زمینه انجام داده است.

انتهای پیام/ی

تلاش بیشتر در طرح سلامت محور شهرداری

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار